Moje zdravé finance z dílny České spořitelny vyženou žrouty z vašeho finančního rozpočtu.
4. 8. 2016 – Miloš Sonták | Doba čtení: 5 min
Úspora financí je téma, které každý z nás už jistě řešil. Pravidelné sledování měsíčních příjmů i výdajů, snaha kategorizovat jednotlivé položky, a vše to nějak rozumně vyhodnotit, není nejzábavnějším úkolem a vyžaduje určitou dávku disciplíny. Zkušenější uživatelé Excelu proto mají už dávno propracované tabulky se sofistikovanými funkcemi, které za ně počítají, kdy se dostanou na další dovolenou v Jugoslávii.
Ale co my, ta méně technicky zdatná většina? Naštěstí fintechové společnosti už na problému usilovně pracují. K českým nadějím patří v oblasti správy osobních financí BudgetBakers – recenzi jsme přinesli v tomto článku. Nemůžeme zapomenout ani na aplikaci Spendee, kterou usilovně testujeme. Pokud však hledáte něco víc bankovního, stačí si pořídit účet v České spořitelně. S řízením vašich financí vám pomůže jejich nová aplikace s názvem Moje zdravé finance, která se na podzim chystá do ostrého provozu.
Aplikace Moje zdravé finance je koncipována pro širokou veřejnost. Primárně ale osloví lidi, kteří chtějí mít pod kontrolou svoje finance, potřebují poradit se šetřením či hledají levnější alternativu ke svým stávajícím produktům a službám.
V praxi to funguje tak, že na základě dat z aplikace Moje zdravé finance získá klient od svého bankéře rady, jak ušetřit v jeho konkrétním případě. Doporučení jsou šitá na míru klienta i jeho finančního chování. Od bankéře dostane specifické nabídky, které odpovídají jeho potřebám, a to jak ze spořících, tak i z úvěrových produktů. ČS navázala dokonce i spolupráci se svojí sesterskou společností poskytující elektřinu, což znamená, že klient může v bance sjednat výhodnější tarif než jaký má dnes.
Má to pouze jedinou vadu na kráse. Klient vždy musí na pobočku. Koncept celé aplikace je totiž postaven na přímé interakci klienta a banky. Na jedné straně asi chápeme důvody, ale na straně druhé bychom uvítali více automatizovaných nabídek. Produkt by klient měl být schopen založit na kliknutí a bez návštěvy pobočky. Uvidíme, třeba nás ČS ještě překvapí a koncept upraví, v tuto chvíli je produkt v pilotním provozu a je tedy předčasné dělat závěry.
Jak mohu získat aplikaci?
Do aplikace je možné získat přístup osobním podáním žádosti na pobočce. Druhou možností je přihlášení pomocí údajů ze služby Servis24.
Po přihlášení se vám zobrazí přehledy vašich transakcí v jednotlivých měsíčních intervalech. Mezi jednotlivými měsíci se můžete jednoduše pohybovat a podrobit vaše finance detailní analýze, za co že to utrácíte peníze.
Nastavujeme rozpočet
Pomocí aplikace Moje zdravé finance si ve čtyřech jednoduchých krocích vše potřebné nastavíte, včetně spoření nebo toho, kolik chcete ušetřit a které výdaje chcete sledovat nejvíce.
Funkce, které se mi při testovací líbila nejvíc, bylo porovnávání výdajů s podobnou demograficky i geograficky situovanou skupinou klientů disponující srovnatelným příjmem.
Při zadání všech parametrů je aplikace Moje zdravé finance schopná vyčíslit potencionální úspory, anebo vám aspoň řekne, kde platíte více, než je průměr v porovnání s podobnými klienty. Jednoduše se tam můžete zaměřit na části rozpočtu, kde utrácíte nejvíc a přitom byste nemuseli.
Začínáme spořit
V dnešní době nízkých úrokových sazeb není spoření žádné sexy téma, avšak každý z nás by měl disponovat určitou finanční rezervou pro nepředvídatelné životní situace. Spoření ale v první řadě vyžaduje vyvážený finanční rozpočet domácnosti. Aplikace Moje zdravé finace disponuje takzvaným spoření do prasátka, kde si jednoduše stanovíte svoje spořící cíle. Pro plné využití této služby je opět výhodné navštívit pobočku. Detail je vidět na obrázku níže, kde část vlevo je bez návštěvy pobočky a vpravo po návštěvě.
Párování plateb klíč k úspěchu
Abyste mohli efektivně nastavit svoje spořící cíle, měli byste vědět, za co utrácíte. Doteď to bylo postaveno na pečlivém zapisování všech vašich výdajů, což ale jistě uznáte, vyžadovalo určitou dávku disciplíny. Tou ale nikoli všichni disponujeme. Správná kategorizace vašich transakcí, neboli toho, za co utrácíte, je tedy alfou i omegou úspěchu jakékoli aplikace aspirující na správu osobních financí.
Pokud se podíváme na párování transakcí u převodů z účtu na účet, tak to probíhá online, hned je tedy vidíte ve všech přehledech. V případě, že se jedná o platby kartou, tak tam může být několik dní prodleva – hodně záleží na tom, kdy je transakce reálně zúčtována. Může se stát, že to bude trvat i několik dní, než transakci uvidíte v přehledu.
Pro správné zařazení platby do příslušné kategorie používá aplikace Moje zdravé finance seznam asi 2,5 tisíc nejpoužívaných účtů (UPC, ČEZ, …) a tato databáze neustále roste. V nové verzi, která by měla být uvolněna v nejbližší době, by již mělo správně fungovat i párování transakcí mezi produkty ČS, to do teď nefunguje spolehlivě a vykazuje velkou míru chybovosti, kde transakce spdají do kategorie „ostatní“, což je v podstatě koš s neidentifkovanými platbami. Další možností, jak párování zlepšit, je analýza klíčových slov, které klient přikládá k jednotlivých transakcí.
Překročil jsi rozpočet!
Jak už bylo zmíněno výše, pro jednotlivé kategorie si uživatel nastaví rozpočet, neboli kolik za danou kategorii chce utratit. Po překročení takto nastaveného limitu je uživatel upozorněn vnitřní zprávou v aplikaci. Zprávu do vnitřní schránky považujeme za dost nešťastnou. Vnímáme zde prostor pro push notifikace, či aspoň automaticky generované e-maily, které klienta upozorní na problém okamžitě.
Jak již bylo zmíněno na začátku recenze, aplikace Moje zdravé finance se momentálně nachází ve fázi pilotního provozu. Z oficiálních zdrojů víme, že ostrý start by se měl uskutečnit již na podzim tohoto roku. Pokud však máte zájem aplikaci vyzkoušet předem, je k dispozici demo, které si můžete vyzkoušet.
Hodnocení
Aplikace Moje zdravé finance je zajímavý počin, který určitě stojí za prozkoumání. Věc, kterou ale nemůžeme přenést přes srdce, je nutná návštěva pobočky při sjednání produktů. Považujeme to za plýtvání času klientů a v dnešní době za přežitý koncept.
Pozitiva | Negativa | |
Produkt |
|
|
Dostupnost | Nutná návstěva pobočky pro sjednání produktů. | 35% |
Jednoduchost | Přehledné, jednoduché a intuitivní ovládání aplikace. | 95% |
Zlevnění | Aplikace vám radí, kde ušetřit a porovnává vaše výdaje s ostatními klienty ve srovnatelné demografické, geografické i příjmové kategorii. | 98% |
Zrychlení | Automatické párování transakcí a členění plateb do kategorií jednoznačně ulehčuje sledování a řízení vašich financí. | 90% |
Celkové hodnocení | Aplikace je praktická do života, automatická kategorizace transakcí ulehčí sporávu osobních financí a určitě si svoji cílovou skupinu najde. Zpracování, jak funkční, tak desingové, je na moderní úrovni. | 80% |