Klarna zjistila, co už dávno víme. Nikdo neumí spočítat, kolik stojí placení kreditkou.
15. 2. 2022 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Společnost Klarna nechala vypracovat průzkum zaměřený na to, jak uživatelé dokáží vyhodnotit, kolik je vlastně používání kreditních karet stojí. Tj. kolik zaplatí za nákup a posléze poplatky s ním spojené. Zjišťovala se samozřejmě i spousta dalších informací a to vše, aby se ověřilo, jestli platná regulace, kterou typičtí poskytovatelé kreditních karet dodržují, je vlastně k něčemu. Nemůžeme říct, že by výsledky někoho překvapily.
Mediálně zveřejněná byla tři hlavní zjištění.
- První říká, že šest z deseti uživatelů kreditních karet neví, kolik jim je na úrocích účtováno. Důvod, proč to tak je, publikován nebyl, takže se můžeme dohadovat, zda je to nezajímá, nerozumí tomu nebo tuto informaci nedokážou najít.
- Druhé zjištění říká, že ani jeden z dvou tisíců respondentů nebyl schopen správně spočítat, kolik by stál konkrétní nákup kreditní kartou po započtení úroků. A to navzdory tomu, že společnosti vydávající kreditní karty dodržují přísná pravidla a regulatorní nařízení.
- Naproti tomu výzkum ukázal, že spotřebitelé chápou hlavní podmínky produktů BNPL lépe než kreditní karty. Sedm z deseti respondentů uvedlo, že jim je u BNPL jasnější, kdy je třeba splatit, a pouze čtvrtina (26 %) uvedla, že je jasné, kdy je třeba zaplatit kreditní kartou, aby se vyhnuli dalším poplatkům.
Dá se říct, že výzkum vyšel tak, jak Klarna potřebuje – BNPL by mělo být jednodušší než kreditní karty (čtěte „Klarna je lepší než poskytovatelé kreditek.“). Ale zda běžný člověk mezi BNPL a kreditkou vůbec chápe rozdíl, už zveřejněné nebylo. A pojďme si ještě shrnout několik, řeklo by se až úsměvných komentářů od zástupců Klarny.
„Je šokující, že více než polovina uživatelů kreditních karet neví, kolik úroků platí za své nákupy,“ řekl Alex Marsh, ředitel Klarna UK, „je životně důležité, aby spotřebitelé rozuměli základním podmínkám jejich úvěrových smluv. O to více v době, kdy jsou rozpočty domácností pod masivním tlakem a společnosti vydávající kreditní karty účtují rekordně vysoké úrokové sazby.“ Kdyby Alex Marsh věděl o sazbách ČNB, asi by byl šokován ještě víc 🙂
James Daley, výkonný ředitel společnosti Fairer Finance, uvedl: „Kreditní karty jsou neuvěřitelně složité produkty s řadou různých úrokových sazeb a poplatků. Tento nejnovější výzkum dokazuje to, co jsme již dlouho tušili – že většina zákazníků má potíže s tím, aby přesně porozuměla tomu, co je jim účtováno. Situace je ještě horší kvůli zastaralým předpisům, které nutí karetní společnosti bombardovat zákazníky řadou žargonem naplněných dokumentů a informací během procesu sjednávání. Zákon o spotřebitelském úvěru a další předpisy musí být urychleně přezkoumány a nahrazeny účinnějšími pravidly, která zajistí, že zákazníci dostanou informace, které potřebují, ve správný čas a ve formátu a jazyce, kterému rozumí.“
Zdroj: tisková zpráva