Vydělávají české fintechy? Aneb o pojištění pro astronauty
20. 4. 2023 – Martin Pacholet | Doba čtení: 3 min
Už řadu let sledujeme českou fintechovou scénu a publikujeme seznam českých fintechů, ale často se stává, že si lidé pletou pojmy s dojmy. To, že se nějaký projekt objeví na naší fintechové mapě, vůbec neznamená, že se jedná o životaschopný a udržitelný projekt. Ale pozor, právě projekty, které prodělávají nepředstavitelné peníze, potřebujeme na přehledu fintechů, protože takové firmy jsou často nositeli inovací. Pojďme se podívat trochu blíže, co tím myslíme.
Nesmyslné valuace fintechů a vystřízlivění investorů aneb růst především
Některé fintechové projekty získaly od investorů v posledních letech velmi slušné peníze, ale přitom se jen vezly na nějakém trendu. Dá se očekávat, že další investiční kolo investorům vygeneruje ztrátu. V některých případech už to vlastně ani nejsou investoři, ale noví majitelé. V poslední době se do takové situace dostalo Twisto. Ale Twisto je jen slabý odvar proti jiným devalvacím mnohem větších hráčů po celém světě. BNPL bylo od počátku primárně obří bublinou. Většina fintechů v této oblasti nikdy zisk negenerovala anebo se potácela někde kolem kladné nuly.
Za podobnou bublinu lze považovat také velké množství blockchainových projektů. V loňském roce celosvětově zkrachovalo extrémní množství kryptofirem. I největší hráči se dostali do potíží a ukázalo se, že jejich účetnictví je velmi kreativní. Letos se pak s potížemi potýkají i obři kryptosvěta a můžeme se dohadovat, nakolik to (ne)zlepší různé regulace. A pak je tu ještě speciální kategorie blockchainových firem, které vydaly vlastní token. To u velké části projektů hraničilo s Ponziho schématy a podobnými typy podvodů. Vlastně se to až tak neliší od běžného podvodu, kdy od vás vyláká peníze nějaký investiční kouzelník.
Pozor, to vůbec neznamená, že fintech, který prodělává, je špatný. Dokud fintech roste v počtu platících zákazníků či aktivních uživatelů, tak může mít kvalitní plán, jak se dostat z červených čísel do černých. Nicméně ten řada fintechů nemá. Jejich produkty neřeší skutečný uživatelský problém, ale zpravidla jen přináší nějakou cool vychytávku. Něco jako pojištění pro astronauty. Možná už nějaká pojišťovna podobný produkt chystá. Ale…
Dobré fintechy stojí na pevných základech a naslouchají uživatelům
Naše fiktivní pojišťovna pro astronauty postaví svůj produkt na blockchainu a pojištění si může sjednat každý online. Třeba i tučňák v Patagonii. A protože létání do vesmíru je cool, na webové stránky pojišťovny se rychle podívá milion lidí, a dokonce se zaregistrují, protože je zláká soutěž o jeden lístek s Muskem do vesmíru. Investoři do pojišťovny nalijí sto mega dolarů, protože spojení Musk + milion uživatelů je prostě neodolatelné. Myslíte, že to takhle nefunguje? Možná byste se divili. Zakladatelé pojišťovny se stanou největšími celebritami. Sami si ze získaných peněz koupí lístek na cestu mimo naši planetu. Proč ne. Je lepší opustit Zemi dřív, než jim fintech krachne.
Fintech, který je férový, se takhle nechová. Přestože růst a dobrá škálovatelnost jsou od počátku to hlavní, společnost musí v první řadě nabízet kvalitní produkt, který je schopný vydělat víc, než kolik stojí marketingové kampaně.
A jak se pozná dobrý produkt? Skutečně přináší něco, co uživatelé potřebují, a hlavně se mění s tím, jak se mění svět kolem nás. Služby a produkty, které byly dobré před pěti lety, už dnes můžou být trilobity na dně vysychajícího moře. Vezměme si jako příklad investování. Lidé rádi investují, avšak neradi platí vysoké bankovní poplatky. Proto nová generace fintechů poplatky snížila, nebo třeba dokonce stlačila na nulu. Ale lidé také chtějí investovat udržitelně, a proto teď kvalitní investiční aplikace musí přinášet nějakou udržitelnou formu. Nazvěme ji třeba ne úplně přesně „ESG“. A možná za rok za dva bude standardem v investování třeba využívání AI nebo naopak investování do AI. Ale možná také ne.
A které fintechy tedy nejsou životaschopné? O jednom projektu (Twistu) jsme se již zmínili a kupodivu je to projekt, který mnozí považují za jeden z nejvýznamnějších fintechů u nás. Podobně na tom byl dlouhou dobu jediný fintech, který znala veřejnost – Zonky. Prodělávat jednotky milionů týdně? Klidně. To jsou fintechy, o kterých se veřejně psalo. Ale na našem přehledu fintechů jich najdete mnohem víc, typicky se jedná spíše o módní oblasti jako BNPL nebo krypto, ale za ohrožené pak považujeme i crowdfunding a mikropůjčky. Ale téměř v každé kategorii byste našli nějakého „adepta“. Startupové metriky jsou totiž neúprosné – v prvním roce končí 10–20 % startupů, do třetího roku až 70 % a dlouhodobě nepřežije kolem 90 %.
Ale ať náš dnešní článek nekončí příliš pesimisticky: ano, v České republice jsou fintechy, které se vezou na různých bublinách, ale také tu máme celou řadu kvalitních fintechů, které vydělávají, přinášejí uživatelům/klientům službu s vysokou přidanou hodnotou, jenom se o nich možná tolik nemluví.
Zdroj: redakce