Fintech a AI
8. 8. 2023 – Martin Pacholet | Doba čtení: 3 min
O nových využitích AI se dozvídáme v podstatě každý den. Některá mají budoucnost v reálném světě, část z nich jsou spíše hračky (pro vědce nebo pro veřejnost) a samozřejmě se objevuje také spousta nesmyslů. Pojďme si shrnout, jak se AI využívala ve fintechu v posledních letech. Dále se podíváme na zajímavé trendy pro roky příští.
Podle nedávných odhadů má aktuální trh „AI ve fintechu“ hodnotu skoro 43 miliard dolarů a konzervativní predikce očekávají růst na 50 miliard v roce 2028. Možná to nevypadá jako velký nárůst, ale to je dané tím, že většina „moderních“ fintechů už vlastně s AI pracuje delší dobu.
Minulost AI ve fintechu
Prvotní použití AI ve fintechu (ale vlastně skoro ve všech finančních společnostech) začalo před několika lety hned na několika frontách. V první řadě šlo o automatizaci konkrétních procesů – typicky to bylo odhalování fraudů, boj proti praní špinavých peněz a pak samozřejmě automatizace kontaktu se zákazníky – například čtení dat z dokumentů (faktur či dokladů). U nás můžeme zmínit třeba Digitoo.cz nebo InstaCover).
Tato první využití byla postavená na velkém množství dat, u nichž se AI naučila na základě očekávaného vstupu vygenerovat požadovaný výstup. Nejenom že se pak pro tyto operace zvýšila rychlost jejich provádění (místo manuálního zpracování trvajícího někdy i v řádu jednotek hodin se získá výsledek v řádu sekund), ale zároveň se snížila chybovost – robot se neunaví a výsledky poskytuje ve stejné úrovni kvality 7 x 24.
Kromě datových analytik se pak začaly objevovat implementace AI v odvětví chatbotů. Zejména v době, kdy není k dispozici živý operátor.
Jako třetí a poslední oblast, kde se s AI pracuje již nějakou dobu, je skórování klientů – výpočet důvěryhodnosti klienta, kreditního skóre nebo různých limitů. Záleží na konkrétním pojmenování a potřebě, nicméně v podstatě jde stále o jednu oblast. U klientů došlo ke sbírání různých datových vstupů (od sociálních sítí přes různé registry a data nasbíraná na pozadí, konče údaji, které uživatel zadal do vstupních formulářů) a na základě těchto dat AI vygenerovala objektivně nějaké číslo – resp. nikoli objektivně, ale přesně podle toho, jak byla naučená.
Co můžeme očekávat
V první řadě se dá očekávat, že se budou zkvalitňovat všechny výše uvedené oblasti. AI v oblasti bezpečnosti se stane standardem, protože AI je bohužel použitelná i na straně hackerů a je nutné držet krok. Každá podezřelá transakce bude ošetřena nějakým specifickým procesem – například dalším typem autorizace. Čím přísnější AI je, tím více generuje tzv. falešných pozitiv (tj. může označit i běžné transakce za podezřelé) a toto nastavení a vybalancování bude zásadní pro vyvážení bezpečnosti a zároveň uživatelského zážitku.
V oblasti chatbotů pak můžeme očekávat nějaké integrace na modely OpenAI či jejich konkurenci. Nicméně tato využití musí dosahovat vysoké míry přesnosti, což je zatím u GPT a podobných modelů trochu slabina. Firmy, které budou pomocí generativní AI nabízet přesná a kvalitní data (informace, pokyny, odpovědi na dotazy), pak mohou zlepšit UX, zvýšit dobu podpory a zároveň snížit náklady.
Paralelně s chatboty nové generace pak určitě přijde i rozmach voicebotů. Již dnes se rutinní operace, které řeší živí operátoři, automatizují a do budoucna se zlepšováním jazykových modelů půjde provádět více a více operací pomocí AI.
Pro někoho pak může být překvapivé, že modely jako GPT dokonce umí analyzovat data. Když jim dodáte kvalitní vstupy – tj. data a prompt. Pokud nevíte, co znamená prompt, pak se tím myslí textová instrukce, vlastně takové ukecanější zadání, pomocí kterého GPT směřujete k dodání ideální odpovědi. To může být další oblast, kde se AI může ve fintechu uplatnit.
Jako poslední příklad pak můžeme uvést paralelu kreditního skóre, ale tentokrát v insurtechu – podobně jako dnes banky pomocí AI skórují své klienty, budou moci svoje klienty skórovat pojišťovny a nabízet opravdová pojištění na míru.
Zdroj: finextra.com a redakce