Innovations United 2023 ve znamení AI

14. 11. 2023 – | Doba čtení: 3 min

Zdroj: Startup Disrupt

Ve dnech 7.–8. listopadu Praha znovu hostila mezinárodní konferenci Innovations United 2023, kterou navštívily stovky lidí osobně a online. Program byl rozdělen do čtyř pilířů: Innovations, Finance Investments, Sustainability a Female Leaders, během dvou dnů se prezentovala celá řada poznatků, názorů a zkušeností.

Innovations United, uspořádaný mezinárodní platformou Startup Disrupt, se odehrával v prostorách Martinického Paláce na Pražském hradě a redakce FinTechCowboys navštívila Innovation, Finance a Sustainability stage (večer samozřejmě nevynechala ani Castle Party). Přinášíme několik zajímavých poznatků, které během konference zazněly.

Bezpečná umělá inteligence (?)

Téma AI bylo přítomno na všech stagích Innovations United 2023, a proto by se dalo označit za hlavního hosta konference. Účastníci panelových diskuzí a key notes si vyměňovali své znalosti, často protichůdné názory a zkušenosti s přínosy a úskalí zavedení AI do různých sfér lidské společnosti. AI nachází své místo nejen v technologicky orientovaných firmách, ale také v governmentu, zdravotnictví, výrobě a řadě dalších odvětví.

Ačkoliv zaznělo zpochybnění, zda umělá inteligence je skutečně inteligentní v pravém slova smyslu, diskuze se ubírala směrem k regulaci a bezpečnému používání AI. Již teď vznikají první regulatorní rámce v řadě vyspělých zemí, jako EU AI Act a poměrně čerstvá Bletchley Declaration on AI safety z UK.

Robert Ivanschitz z Microsoftu vypíchl pět klíčových bodů řízení umělé inteligence:

  • Implementace nových bezpečnostních rámců pro AI pod vedením vlády a budování nových produktů na nich.
  • Vyžadování bezpečnostních brzd pro systémy AI, které řídí kritickou infrastrukturu.
  • Tvorba širšího právního a regulačního rámce založeného na technologické architektuře pro umělou inteligenci.
  • Podpora transparentnosti a zajištění akademického a veřejného přístupu k AI.
  • Usilování o budování nových partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem využívat umělou inteligenci jako účinný nástroj k řešení nevyhnutelných společenských výzev, které přicházejí s novými technologiemi.

AI: hledají se Use Cases

To, že se z AI stal hot buzzword pro rok 2023, nikdo nemůže popřít. Podnikatelskou sférou začíná prostupovat syndrom „kdo nevyužívá ve svém byznysu AI, jako by neexistoval“. Opak ale zůstává pravdou a selský rozum je i zde na místě – každá společnost by se měla primárně zaměřit na potřeby vlastního byznysu a implementovat AI pouze a jen v oblastech, kde to skutečně dává smysl.

Pokud se teprve rozhlížíte pro vhodných případech užití, Innovations United představila několik podniků, které v integraci AI uspěly nebo jsou na dobré cestě dosáhnout zajímavých výsledků. Své portfolio úspěšně zavedených AI nástrojů prezentoval jménem Komerční banky Martin Sládeček.

Banka úspěšně využívá strojové učení k rychlé a efektivní detekci podvodných aktivit, včetně využití podvodných obrázků a deepfake. Jedním z uživatelských benefitů zavedení AI do KB bylo vylepšení komunikace s bankou – zavedla se podpora vícejazyčnosti a „lidskosti“ komunikace automatizovaných asistentů. KB Chatbot / voicebot SG Sobot pomáhá přihlášeným uživatelům ovládat jejich účet, a pokud si klient vyžádá připojení na skutečného operátora, AI zajísti přepis uskutečněného rozhovoru do textové podoby. Výsledné záznamy kategorizuje, analyzuje a pomáhá v nich vyhledávat. Výsledkem je soustavné vylepšování uživatelského zážitku klientů KB na základě predikce uživatelských potřeb a preferencí a zamezení odpadávaní klientů.

Na konferenci byly prezentované příklady i z jiných než finančních oborů. Johnson Darkwah se podělil o příběh desetileté cesty Gauss Algorithmic, která vedla k úspěchu v implementaci AI řešení. Mají v portfoliu úspěšné zpracování tisíce stránek textů z 19. století ve snaze najít zmínky lokalizovaných nálezů ropy. Také se snažili pomoci diabetikům ve vyladění jejich jídelníčku a aktuálně ve Francii testují prototypy automatů s rozpoznávaním hlasů fastfoodových drive through.

AI v bankovnictví – vyhlídky

K dnešnímu dni 60 % bank buď AI aktivně zavádí, nebo nějakou AI službu již má. 75 % bank reportuje, že AI primárně používá jako nástroj, který pomáhá bankovním pracovníkům s opakujícími se úkoly, a umožňuje jim tak kvalitněji pečovat o klienty. Jako příklad můžeme uvést call centra nebo automatizované zpracovávání dokumentů či emailů. V roce 2025 se přepokládá, že 95 % interakce mezi byznysem a klientem bude řízená AI. Do roku 2030 použití AI ušetří bankám a pojišťovnám na pobočkách 490 miliard dolarů, 350 miliard v middle office a 200 miliard v back office.

Těšíme se na další ročník Innovations United 2024.

Další doporučené články

Barbora Vrátilová

Další články autora