Téměř 9 let FinTechCowboys a ještě víc roků českého fintechu
1. 12. 2024 – Martin Pacholet | Doba čtení: 4 min
Náš magazín FinTechCowboys vznikl na přelomu dubna a května 2016 a jednou z motivací bylo právě to, že se tehdy špatně sháněly jakékoli informace o fintechu. Hned na začátku svého působení tehdejší redakce sestavila nejspíše první mapu českého fintechu v historii vůbec. Tímto zdravíme Luciu a Miloše. Tehdy se jednalo o vskutku mravenčí práci.
Možná vám některá loga nic neříkají. Ale pravda je taková, že fintech prostě tvoří startupy, a víme, jaké jsou statistiky ohledně životnosti startupů 🙂 Vlastně by se dalo říct, že fintech je na tom možná ještě docela dobře.
Uplynulo pár let, na trhu se začala objevovat další média, kde jste si mohli přečíst něco o fintechu a dalších tématech. Na rozdíl od nich se ovšem web FinTechCowboys vždy snažil o objektivní zpravodajství a snažil se nefungovat jako affiliate rozcestník. Primární cílem bylo až do dnešního dne informovat o inspirativních produktech z celého světa i České republiky. A tak vznikla druhá verze fintechové mapy.
Tato verze přehledu v sobě má jednu tehdy relativně novou, dnes již zcela standardní součást fintechu – krypto. Umíte si představit, že před devíti lety jsme na přehled fintechových projektů nedali žádnou společnost ze světa kryptoměn? Stačí pár let a svět se rychle změní. Tehdy jsme také většinu fintechů považovali za challengery klasických korporací – bank a insurtechů. Korporace si nedokázaly s čerstvou fintechovou krví příliš poradit. Ale to je jednoduché, běžné bance trvá pár let, než se k něčemu rozhoupá.
Uplynuly další asi dva roky a FinTechCowboys kompletně obměnil redakci a přišli jsme s dalším přehledem.
Vidíte, že přehled neustále a znatelně rostl. V té době se v něm objevila další zajímavá kategorie – insurtech. Covidové období také můžeme považovat za zlomové ve vztahu bank a fintechů. Fintechy si uvědomily, že se přes banky mohou snadněji dostat k zákazníkům. Banky si uvědomily, že je pro ně snazší si koupit část nebo rovnou majoritu ve fintechu, místo aby se marně pokoušely fintechové služby vyvinout na svém písečku. Ano, existují výjimky, kdy raději banky vynaložily stovky milionů, aby se mohly pokochat vlastním fintechem, a naopak jsou fintechy, které se bez bank obešly. Ale už to nejsou dva oddělené světy.
Poskočme o další dva roky – na přelom 2021/2022. To už je doba ve znamení Seed Starterů, Smartsolutions a jejich kopií u dalších bank. Také je to doba temna pro krypto, protože přišla kryptozima a české banky jim ještě zrušily účty. Také je to doba asociací, protože došlo k resurekci Fintechové asociace, která do té doby připomínala mrtvou schránku, a hezky se rozjelo fungování dalších příbuzných asociací, protože kdo nemá asociaci, jako by nebyl.
Na fintechové mapě už jsme evidovali více než 100 značek a máte pravdu, že přehled možná už nebyl tak hezky čitelný, jak by mohl být. Navíc nám v tom některé fintechy dělají zmatek, protože se dají zařadit do více kategorií.
Pojďme se u tohoto přehledu trochu zastavit. Právě tady bychom mohli říct, že končí doba prvních hvězd českého fintechu – Zonky a Twista, svým způsobem dvou docela podobných projektů, které ale dokázaly v době největší slávy prodělávat milion korun denně. Vládu nad českým fintechem si zde přebírají fintechy finančně udržitelnější – můžeme určitě jmenovat Rogera a Portu. Naneštěstí jsou tyto dva fintechy pouze lokální, ve světě je asi nikdo znát nebude. Je na přehledu někdo opravdu světový? Ale ano – například SatoshiLabs, kteří zastřešují takové projekty nebo spíše produkty, jako je Trezor. A potom ještě jeden, ale ten jsme tehdy ještě na přehledu neměli. A to je velmi zajímavé, protože se jedná možná o jediný, který opravdu určuje trendy – FTMO. Fintech, který už vydělává víc, než některé menší banky.
Poslední skok v naší retrospektivě vede do současnosti. V přehledu fintechů je více než 150 značek. V evidenci adeptů na další přehled máme kolem 30 projektů, fintechů, produktů, značek. Ale tuto naši sekundární evidenci nikde oficiálně nezmiňujeme, protože se snažíme vyhnout publikování těch, kteří ještě nemají produkční provoz, nebo u kterých není jisté, že přežijí prvních pár měsíců. A ano, tady už FTMO máme 🙂
Naše poslední fintechová mapa už je pro jistotu v angličtině, protože český fintech je třeba promovat i za hranicemi. Jedině tak se můžeme posunout a přestat být tou klasickou montovnou, a naopak pokračovat na cestě stát se mozkovnou. Ostatně trend, který na přehledu není příliš znát, ale zároveň všechno mění –tedy umělá inteligence – je další oblast, kde jsou Češi docela na úrovni.
A tak přejme českému fintechu, ať dál roste.
FinTechCowboys, 2024
GAME OVER