Studie – srovnání slovenského a českého fintechového prostředí od Booster Labs
10. 7. 2019 – fintechcowboys | Doba čtení: 6 min
V květnu letošního roku zveřejnilo The Booster Labs, inovativní startupové studio ze Slovenska, zajímavý článek k fintechovému prostředí. Laboratoř pro produktové inovace, soustředící se na evropský fintech, se v něm zaměřila na srovnání českého a slovenského fintechového prostředí. S jejich svolením jsme anglický článek přeložili a přinášíme ho tak vám, našim čtenářům, v jejich rodném jazyce.
Před několika týdny jsme zveřejnili druhé vydání Slovenské fintechové krajiny. Slovensko a Česká republika mají podobnou historii a jsou typicky podobnými trhy – mluvíme podobnými jazyky, máme rádi podobné jídlo, máme podobné tradice a zhruba stejné ekonomiky. V Booster Labs jsme tedy porovnali tyto dva trhy s tím, že jsme se tentokrát zaměřili na fintech a aktivitu v oblasti rizikového kapitálu. Prozkoumali jsme fintechy se sídlem v České republice a roztřídili je na základě našeho vlastního modelu fintechů.
Zajímalo nás, kolik startupů v našich geografických podmínkách uspělo při získávání rizikového kapitálu. Odvolali jsme se přitom na data Crunchase coby náš primární zdroj informací ohledně tohoto údaje a předpokládáme, že pokrývá všechna významná kola financování rizikového kapitálu – místní andělská/malá kola investování nejsou dost možná započítána, takže nám dejte vědět, pokud jsme něco vynechali.
Do našeho modelu jsme zahrnuli také pár společností, které sice nejsou fintechy, ale spolupracují s finančními institucemi.
Čím se tyto trhy z fintechové perspektivy liší?
Co se týče populace, je český trh dvakrát větší než ten slovenský, takže je pochopitelné, že jsme identifikovali 58 českých fintechů ve srovnání s 36 fintechy se sídlem na Slovensku. V obou zemích jsme v ekosystému rozpoznali tři hráče jako například akcelerátory, společnosti rizikového kapitálu, produktové stavitele, média a další. Pokud se ale podíváme na počet fintechů vzhledem k počtu obyvatel, Slovensko těsně vyhrává. V Česku připadá jeden fintech na 185 000 obyvatel, na Slovensku je to 1 fintech na každých 147 000 obyvatel.
Ačkoli Slovensko představuje nepochybně malý trh, má největší počet vývojářů na 100 obyvatel v celém regionu střední a východní Evropy. Na 100 lidí tam připadá 3,7 vývojáře ve srovnání s 1,9 v České republice. To vede v obou zemích k poměrně čilé startupové aktivitě v rané fázi.
Srovnali jsme také rozšíření startupů v jednotlivých fintechových oblastech. Dohromady jsou třemi nejoblíbenějšími Platby s 18 startupy v obou zemích, Podnikatelské procesy s 11 startupy a nakonec Služby a účetnictví pro malé a střední podniky a Půjčky, každá oblast s 10 startupy.
Slovensku chybí významnější aktivita, která by přinášela změnu do oblasti pojištění, a oběma zemím potom startupy, které by se pustily na pole hypoték. Nezaznamenali jsme ani žádné startupy působící v RegTechu. V České republice je více fintechů aktivních v oblastech plateb, půjček, procesů a bankovnictví a správy osobních financí než na Slovensku. Na druhou stranu když vezmeme v úvahu velikost Slovenska, vzniklo tady více fintechových a big data/analytických startupů zaměřených na malé a střední podniky.
Financování českých a slovenských fintechů
Podle zprávy Dealroom.co bylo v roce 2018 do startupů ve střední a východní Evropě investováno rekordních 0,7 miliardy euro. Od roku 2013 bylo do startupů na Slovensku investováno celkově 48 milionů euro rizikového kapitálu. Za stejné období bylo v České republice investováno 173 milionů euro.
Co se týče aktivity rizikového kapitálu, vidíme mezi těmito dvěma zeměmi značnou mezeru. Když se podíváme na počet kol financování, proběhlo jich na Slovensku 89 ve srovnání s 188 v České republice. To také znamená, že průměrná částka investovaná při jednotlivých obchodech do slovenských startupů je podstatně nižší. Z 36 fintechů, které jsme na Slovensku identifikovali, jich při získávání kapitálu uspělo 12. Částky se pohybují mezi 150 tisíci euro a 25,1 miliony euro. V České republice získalo kapitál 11 z 55 fintechů. Společnost, která v Česku vybrala nejvíce rizikového kapitálu, je s velkým odstupem Twisto. Včetně její naposledy oznámené Série B financování je celkový kapitál vybraný touto společností 31 milionů euro.
Níže je přehled české fintechové scény s fintechy, kterým se podařilo získat rizikový kapitál (založeno na datech od Crunchbase.com).
Fintechy financované rizikovým kapitálem v České republice
Dali jsme dohromady trochu podrobnější přehled, abyste si dokázali představit, čím se tyto financované fintechy zabývají:
Twisto (vybrala 32 milionů euro) vede českou tabulku výběrem o 27,5 milionů euro více než v pořadí druhá společnost. Firma nabízí odložené platby a jednoduchou pokladnu pro internetové prodejce. Účet, karta a náramek od Twisto umožňují uživatelům využívat účet Twisto pro každodenní platby.
Mutumutu (vybrala 1,42 milionů euro) je technologicky zaměřená platforma pro životní pojištění. Umožňuje vytvořit životní pojištění online a za návštěvu lékaře a zdravý životní styl odměňuje vrácením až 30 % pojistného.
Rossum (vybrala 890 tisíc euro) umělá inteligence chápe složité strukturované dokumenty, což společnostem umožňuje efektivně a s přesností živých lidí získávat data z finančních dokumentů. Na rozdíl od existujících řešení, která rozebírá text, jedinečná hluboce neuronová síť zrcadlí způsob, jakým čtou dokumenty lidé.
Spendee (vybrala 489 tisíc euro) je finančně-asistenční platforma, která pomáhá lidem spravovat jejich finance jednoduše a pohodlně. Uživatelé si mohou propojit svoje bankovní účty, elektronické peněženky, kryptopeněženky a manuálně si přidat svoje hotovostní transakce. Jejich transakce jsou synchronizované a automaticky rozdělené do kategorií.
CleverAnalytics (vybrala 390 tisíc korun) je na cloudu založená platforma mapující byznysy, která dává byznys intelligence datům (podnikové inteligenci) skutečný význam a znázorňuje je v intuitivní kontextové mapě.
BudgetBakers (vybrala 386 tisíc euro) pomáhá nahlížet všechny finance na jednom místě. Přeneste si všechny účty na jedno místo. Podívejte se na svoje výdaje v reálném čase. Sledujte svoje výdajové vzorce. Naučte se utrácet za věci, které opravdu potřebujete.
Trisbee (vybrala 350 tisíc euro) je platební řešení pro pracovníky na volné noze a online a offline podniky.
Fragments (vybrala 178 tisíc euro). Je decentralizovaná platforma zaměřená na malé úkony, v níž lidé mohou získávat kryptoměny na svých chytrých telefonech prostřednictvím plnění snadných úkolů.
Tipli (výše získaných investic není k dispozici) je cashbacková stránka, která svým členům nabízí až 33 % peněz zpět (průměrně 7 %) z jejich online nákupů od stovek obchodníků. Vybírá poplatky od svých obchodníků (490 obchodů) a převádí je přímo svým členům ve formě peněz zpět.
Sečteno (výše získaných investic není k dispozici) je kombinací online nástroje a klasického offline účetnictví, která umožňuje majitelům podniků elektronicky komunikovat a vyměňovat si dokumenty s jejich účetními, nahlížet přehled jejich financí a peněžních toků, a dokonce přehled jejich podnikových účtů, a to díky API propojení s některými bankami.
Fintechy financované rizikovým kapitálem na Slovensku
Piano (vybrala 25,1 milionů euro) se podařilo získat nejvíce kapitálu na Slovensku. Poskytuje na cloudu založený software, který pomáhá mediálním společnostem zvyšovat jejich příjmy a spravovat uživatelská práva napříč platformami a kanály.
DECENT (vybrala 6 milionů euro) je decentralizovanou platformou pro distribuci obsahu s otevřeným zdrojem, která k zajištění důvěry a bezpečnosti využívá blockchain.
Minit (vybrala 3,3 milionů euro) je softwarem, který automaticky analyzuje procesy a poskytuje praktický vizuální vhled pro zvýšení zisků, spoření a efektivity.
Finax (vybrala 1,5 milionů euro) přináší revoluci do investování na slovenském trhu. Jako první zpřístupňuje inteligentní investování masám.
Žltý melón (vybral 1,1 milionů euro) je P2P půjčovací služba propojující lidi, kteří si potřebují půjčit peníze, s těmi, kteří chtějí investovat.
Finnest (vybrala 1 milion euro) je vedoucí platforma pro investování do úspěšných společností střední velikosti. Nefinancují startupy nebo malé projekty, ale výhradně zavedené společnosti, které jsou dlouhodobě úspěšné a mají obrat v řádu milionů.
Datamolino (vybrala 539 tisíc euro) přináší konec úpornému manuálnímu zadávání dat, s nímž bojují účetní a malé a střední podniky. Jejich aplikace automaticky vybírá klíčové informace z faktur, účtů a účtenek a tlačí je v řádech minut rovnou do účetních systémů Xero nebo Sage One.
Crowdberry (vybrala 150 tisíc euro) je novým způsobem propojení soukromého kapitálu s inovativními společnostmi. Je to platforma investování do kmenových akcií, jejímž základním cílem je propojení sítě soukromých investorů s dynamickými podnikatelskými nápady.
Dateio (výše získaných investic není k dispozici) je společnost podnikové inteligence, která podnikům dává k dispozici marketingové řešení ke zvýšení věrnosti jejich zákazníků tím, že jim nabídne personalizované marketingové nabídky založené na datech z jejich platebních karet.
TrustPay (výše získaných investic není k dispozici) je mezi prvními finančními institucemi v regionu, která poskytuje zabezpečené platby na internetu napříč Evropskou ekonomickou oblastí.
Pygmalios (výše získaných investic není k dispozici) je technologickou společností, která poskytuje software pro analýzu zákaznické zkušenosti a služby pro fyzické obchody.
Hypomo (výše získaných investic není k dispozici) je hypoteční zprostředkovatelskou společností, která přináší změnu do obchodního modelu zprostředkovatelů, tak jak ho známe.
Ne-fintechové společnosti z České republiky
Ačkoli podle Fintech Cowboys nejsou tyto společnosti čistě fintechové, spolupracují s bankami na úrovni produktů/služeb, takže jsme se rozhodli je sem zařadit:
Brand Embassy (vybrala 4 miliony euro) je cloudovou platformou pro zákaznický servis, jednoduše poskytující více než 30 integrovaných sociálně-mediálních kanálů, služeb pro posílání zpráv, live chatů, emailů a služeb chatbotů založených na umělé inteligenci.
Neuron Soundware (vybrala 680 tisíc euro) vyvinula diagnostickou technologii pro časnou detekci porouchaných strojů.
Satis Meter (vybrala 220 tisíc euro) je jednoduché, spolehlivé a jednotné měření míry věrnosti zákazníků. SatisMeter pomáhá společnostem porozumět, kteří z jejich zákazníků jsou nejvíce a nejméně loajální a proč – tím, že se jich přímo v rámci produktu zeptá na dvě jednoduché otázky.
Ještě jednou děkujeme BoosterLabs za vynikající článek. Pokud se vám článek líbil nebo se jen chcete podělit o postřeh či zkušenost, pište na náš Twitter. Děkujeme!