Reklama

Více než čtvrtina Čechů nerozumí svým pojistkám, třetina ani nečte všeobecné obchodní podmínky

26. 11. 2019 – | Doba čtení: 2 min

Přes 26 % Čechů nerozumí pojistným smlouvám. Každý sedmý z nich je ani poctivě nečte. Vyplývá to z průzkumu, který pro životní pojištění Mutumutu zrealizovala agentura STEM/MARK. V případě všeobecných obchodních podmínek je číslo ještě vyšší. Nerozumí jim přes 30 % dotazovaných a každý třetí je ne vždy poctivě čte.

Mutumutu se ve výzkumu zaměřilo hlavně na životní pojištění. Zjistilo, že přes 14 % majitelů životního pojištění neví, v jakých situacích je jejich pojištění kryje. Necelých 72 % jich pak neví, kolik jejich životní pojistka obsahuje výluk, tedy případů, ve kterých může pojišťovna odmítnout plnění.

„Dovolím si tvrdit, že nejde o ledabylost anebo hloupost klientů pojišťoven, že svým smlouvám nerozumí, anebo že je nečtou. Může za to způsob, jakým jsou pojišťovací smlouvy, a zejména pak ty životní, napsané. Bohužel, pojišťovnictví třeba na rozdíl od bankovnictví ještě nevsadilo na srozumitelnost,” říká Jindřich Lenz, zakladatel a šéf online životního pojištění Mutumutu.

Až 40 výluk, hvězdičky a poznámky malým písmem

Průzkum ukázal, že Češi jsou poměrně důvěřiví i v otázce výhodnosti pojistných smluv. Běžná smlouva na životní pojištění může obsahovat až 40 výluk a řadu dalších “hvězdiček” či poznámek pod čarou. Správně to ve výzkumu neodhadl téměř nikdo (pouhá 2 % respondentů). Navíc 6 % důvěřivců si myslí, že jejich životní pojistka nemá výluky žádné, což se v praxi v absolutní většině případů neděje.

„Pro běžného člověka, který nepracuje v pojišťovnictví jsou smlouvy a obchodní podmínky většiny pojišťoven elaborátem k týdennímu studiu nebo k poradě s odborníkem. Je v nich spousta složitých formulací, tabulek a dalších nástrah. Nechuť lidí věnovat pročítání něčeho podobného čas a energii je vlastně pochopitelná. Tuto praxi je nutné změnit,” doplňuje Lenz.   

Z výzkumu mimo jiné vyplývá, že poctivě pojistné smlouvy čtou spíše ženy, skóre je v tomto případě 3:2 pro ženy. Ty jsou si navíc své pečlivosti vědomy – jsou to totiž právě spíše Češky, kdo tvrdí, že pojistkám rozumí. Srozumitelné se pojistné smlouvy zdají být třetině žen, a pouze čtvrtině mužů. Všeobecným podmínkám rozumí podle průzkumu muži a ženy zhruba nastejno.

Zdroj: Tisková zpráva

Další doporučené články

Liberecká konference CryptoByte bude nabitá obsahem

Liberecká konference CryptoByte bude nabitá obsahem

Třetí ročník kryptoměnové konference CryptoByte zavítá již 4. května 2024 na půdu Technické univerzity v Liberci. Konference se v minulých ročnících zúčastnilo přes...
23. 4. 2024 – Doba čtení: 2 min
Březen 2023 na FinTechCowboys

Březen 2023 na FinTechCowboys

Velikonoce skončily a místo drahých vajíček tu tentokrát máme drahý bitcoin. Také jste si nějaký koupili? A do vlastní peněženky, nebo vám...
3. 4. 2024 – Doba čtení: 3 min
Benefitní byznys startupům nepřeje

Benefitní byznys startupům nepřeje

Benefitní byznys v Česku a na Slovensku je vysoce konkurenční prostředí. Své o tom ví i slovenský Up, který je na domácím trhu jedničkou...
2. 4. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce