Vzestup neviditelného bankovnictví
29. 1. 2020 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Snahu zjednodušovat a zpříjemňovat běžné bankovní operace a služby pro klienty mají dnes všechny banky a také řada fintechových společností. Budoucnost digitálního bankovnictví není ovšem jen ve zjednodušení, ale především v kompletním začlenění do běžných životních situací. Provádění jednoduchých bankovních operací, zejména plateb, bude zahrnuto v rámci ostatních denních aktivit s pomocí AI, hlasového rozhraní a dalších vznikajících technologií.
Technologie digitálního bankovnictví – zahrnující umělou inteligenci, analytiku, programy na osobní finanční management, internet věcí, hlasové bankovnictví, bankovnictví poskytované jako služba a fintechové inovace – vedou k jedinému cíli: neviditelnému bankovnictví.
Jde o bankovnictví, na které nemusíte myslet. Vyjedete z placeného parkoviště a auto za vás zaplatí parkovné. Vezmete si zboží z regálu do tašky a ono se zaplatí. Řeknete bance, že šetříte na dceřino vysokoškolské studium, a peníze se budou automaticky přesouvat z vašeho běžného spořícího účtu na jiný, speciálně vytvořený k tomuto účelu. Nabídne se vám půjčka či sleva v momentě, kdy to potřebujete, ve chvíli, kdy provádíte platbu.
Podle některých predikcí bude bankovnictví probíhat na pozadí v rámci každodenních aktivit do pěti let.
„Chcete se zbavit nepříjemných úkolů, tak se bankovnictví stane neviditelným,“ říká Benoit Legrand, vedoucí inovací v ING.
Změna se nestane přes noc, ale náznaky už najdeme v řadě různých oblastí:
IoT
Dlouhodobě slibná oblast, kdy předměty každodenní potřeby mají přístup k internetu, což jim umožňuje posílat a přijímat data (technologie zkouší např. Google, Amazon, BMW a další).
V Accenture navíc očekávají, že do roku 2025 se již nebude „mainstreamově“ platit kartou ani telefonem, ale pomocí nositelných zařízení nebo biometriky.
Hlasové bankovnictví
Dalším žhavým trendem je mluvení se Siri, Alexou, systémem auta nebo aplikací v telefonu. Společnost Moven predikuje, že přístupovým kanálem k základním bankovním nástrojům se mohou do budoucna stát chytré brýle od společností Facebook a Apple. Vznikla také pracovní skupina společností Amazon, Apple, Google a Zigbee Alliance, která chce vyvinout standard pro chytrá domácí zařízení.
Finanční zdraví
Místo PFM (personal finance managementu) dnes mluvíme spíše o aplikacích finančního zdraví (wellness). Takové aplikace nejenom budou platby automaticky kategorizovat, ale aktivně lidem nabídnou alternativy. Slevové programy, půjčky na míru na jedné straně a lepší investiční nástroje, diverzifikaci portfolia či dokonce automatické investování na straně druhé.
Další možností je technologie virtuálního poradenství. Ta může do budoucna zajistit, že zákazníci bank přestanou dělat nevýhodná rozhodnutí, což povede k tomu, že banky přijdou o řadu poplatků. Následným krokem této idey je pomoci lidem v rámci poradenství přejít k levnějšímu dodavateli, ať je to auto dealer, mobilní operátor či cokoli jiného.
Jeden příklad za všechny: ING má ve Spojeném království finanční nástroj Yolt, který analyzuje zákaznická data a pomáhá klientům výhodněji se rozhodnut ohledně produktů a služeb, které kupují.
Bankovnictví jako služba
Banky a fintechové společnosti stále více používají ke sdílení informací standardizovaná API rozhraní.
Banky také uzavírají dohody s nebankovními společnostmi o nabízení bankovních služeb a produktů. Bankovní služby se tak do budoucna stanou součástí dalších činností, jako jsou např. nákupy v maloobchodech.
Rok 2025 tu bude dřív, než se nadějeme, ale první náznaky neviditelného bankovnictví možná už dnes vidíte kolem sebe a aktivně je používáte, i když si toho možná nejste vůbec vědomi.
Zdroj: americanbanker
Foto od Luo Lei a ALEKSEY KUPRIKOV na Unsplash