V BBVA vytvořili genderově neutrálního chatbota
3. 9. 2020 – fintechcowboys | Doba čtení: < 1
Banka BBVA se vymezila proti trendu přiřazovat ženské hlasy AI asistentům. Spustila genderově neutrálního chatbota jménem Blue, který je vyškolen, aby odpovídal na každodenní bankovní dotazy zákazníků.
Nedávná zpráva UNESCO analyzuje úlohu vzdělávání při nápravě genderové předpojatosti v technologiích. Vyplývá z ní, že ženská povaha virtuálních asistentů a podřízenost, kterou vyjadřují, jsou jasným příkladem toho, jak technologie přispívá k přetrvávání genderových předsudků.
Studie také konstatuje, že trend přiřazování virtuálních asistentů ženského pohlaví nastává v kontextu genderové nerovnováhy v technologických společnostech, kde muži představují 60 až 75 procent celkové pracovní síly v tomto odvětví.
Blue společnosti BBVA je záměrně postaven tak, aby osvobodil AI od neodůvodněných sociálních stereotypů. Nesnaží se vydávat za člověka, ani se úplně neidentifikuje jako robot.
„Důvodem, proč jsme se rozhodli nepřiřazovat Blue pohlaví, je to, že když jsme definovali jeho osobnost, nedefinovali jsme skutečného člověka,“ vysvětluje manažer designu BBVA Julián García Ruiz. „Schopnost reflektovat odlidštěnou povahu Blue a zároveň vytvořit rovnováhu mezi inkluzivním jazykem a potřebou jasnosti a prostorových omezení nám pomohla zdokonalit jedinečnost našeho asistenta.“
Úkol vytvořit Blue dostal tým více než 40ti lidí, včetně 20ti vývojářů, a splnění trvalo téměř dva roky.
Blue je v současné době v provozu ve Španělsku a Mexiku a bude postupně zaváděn v celé globální síti banky včetně on-line kanálů.
Zdroj: www.finextra.com
Foto: https://readyplayer.me/