Může banka ztratit SEPA platbu? aneb o IBAN diskriminaci
5. 2. 2021 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Slyšeli jste o poslední módě v oblasti bankovnictví, které se říká IBAN diskriminace? Ještě ne? Vysvětlíme vám to, ale pojďme pěkně popořadě. Poslání peněz na cizí účet je základní funkcionalitou každého bankovnictví. To, že občas můžete zadat špatný variabilní symbol nebo jednou za deset let pošlete peníze na špatný protiúčet, to se stává.
Ale představte si, že zadáte platbu, vše jste zadali správně, peníze odešly. Byly odeslány do jiné banky. A do jiné banky nedoputovaly. Ještě jednou zopakujeme: všechno jste zadali správně.
Myslíte, že se taková situace nemůže stát? Mýlíte se. Na stránkách některých českých bank se můžete dozvědět, že IBAN platby do určitých bank mají potíže a jsou „rizikové“. Úplně přesně se nedozvíte, co jsou ty rizikové banky, ale aktuálně víme o dvou. Bude jich určitě víc a víme, co mají společné. Společné mají to, že mají něco společného s Velkou Británií. Buď přímo či nepřímo se v jejich transakcích objevuje IBAN, který začíná GB.
Co je IBAN diskriminace?
Budeme citovat jednu z těchto „postižených“ bank:
IBAN diskriminace je situace, kdy určitá společnost odmítá přijmout vaše údaje o bankovním účtu pro odeslání nebo pro přijetí peněz v rámci SEPA platby.
Pokud k tomu dojde, je to nejen frustrující, ale ve skutečnosti je to ilegální. IBAN kód začínající GB by měl být vždy přijat, protože Spojené království je stále součástí SEPA.
Myslíte se, že se Vás to netýká?
Celý problém je ovšem poněkud rafinovanější. Tato situace může nastat i v případě, že sice neposíláte peníze přímo na GB účet, ale technicky ve SWIFT zprávě se GB účet objeví.
A to uživatel ani neví.
Tedy on se to nakonec dozví. Nejdřív se vám ozve protistrana, že peníze nedošly. Chvíli se budete hádat, že jste peníze poslal(a) a nakonec protistrana zkontaktuje podporu banky, kam měly peníze přijít. Tam se dozví, že na jejich straně transakci nemohou dohledat a poradí, že má zkontaktovat banku uživatele a banku, která peníze odeslala.
Přesně, jak píše Starling Bank – je to velmi frustrující a také časově náročné. Uživatelé typicky neví, co mají dělat, protože není zřejmé, která banka udělala chybu a dá se říct, že je to velmi nepochopitelná situace.
Banka, odkud peníze odešly, umí dohledat konkrétní technickou zprávu, kde se dozvíte, že zpráva určená do země s kódem LT šla technicky přes účet GB. Možná to není nejpřesnější vysvětlení, ale pro popsání problému to stačí. Ti z vás, kteří se trochu orientují v oboru ihned budou vědět, že jako příklad jsme zvolili Revolut. A jak můžeme vědět, jak vypadá Swiftová zpráva takového převodu? Jednu takovou jsme viděli.
Takže to je IBAN diskriminace a na závěr je nutné dodat, že tento problém se netýká jen českých bank. Toto se může stát i při převodech z jiných evropských bank.
Pokud máte podobný problém, napište nám na twitter a nebo si přečtěte trochu delší povídání u Starling Bank – tam najdete i nějaké doporučení, jak postupovat. My vám jenom můžeme prozradit, že nakonec se tyto diskriminované platby najdou, ale očekávejte, že to bude trvat několik týdnů, klidně i měsíc. A během té doby nemáte svoje peníze k dispozici.
Foto: od Bermix Studio na Unsplash