Bootcamp od Seed Starteru
4. 1. 2021 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
O Seed Starteru České Spořitelny jsme se již na FinTechCowboys několikrát zmínili, ale ještě jsme nepsali o Bootcampu – intenzivním dvoudenním programu, který podstoupí nadějné projekty.
„Chceme, aby se s z vás staly korporace, protože startupy s největším potenciálem se jimi dříve či později doopravdy stanou.“ Těmito slovy uvedl čtvrtý Bootcamp Seed Starteru České spořitelny lídr programu Jiří Skopový. Zakladatelé tří startupů měli během dvoudenní intenzivní akce se jedinečnou příležitost přesvědčit, proč zde jejich společnost bude i za 200 let, a přiblížit se tak vysněné investici.
Hned v průběhu prvního dne, kdy museli zakladatelé pod taktovkou zkušených mentorů své startupy rozebrat do posledního šroubku, se rozproudily živelné diskuze nad tématem hodnoty značky pro zákazníka. “Hodnota, kterou vytváříte pro lidi, je naprostým základem značky, marketingu, inovací, prodeje, všeho. Značky všeobecně vytváří tři typy hodnot – něco, co můžu použít, něco, co cítím ve spojení se značkou a něco většího, za co se značka postaví a co se mnou rezonuje. Zapomeňte na teorie a velká slova, důležitá je jediná otázka: Co z vás mám já, zákazník?” vysvětloval účastníkům často opomíjený základ Milan Šemelák, zakladatel konzultační společnosti Unicorn Attacks, který byl jedním z mentorů.
Startupisté velice často do detailu popisují technické vlastnosti produktu a podrobně popisují využité technologie, zapomínají však na přínos pro zákazníka. “Pozornost, soustředěná na produkt samotný, v naprosté většině případů vede pouze ke krátkodobému naplnění cílů,” zdůraznil časté úskalí Šemelák a vzápětí dodal: “Je zřejmé, že pro vytvoření konkurenceschopné značky je nutné znát svůj trh, umět si namodelovat typického zákazníka. A pak nebýt nudní. Mít odvahu se komunikačně odlišit bývá u startupů zásadní problém. Ale tady platí, že když jste nudní, nic vám nepomůže.” K tomu zpravidla stačí obyčejná konverzace, která však jde do hloubky, pak už pouze tužka a papír.
Tvorbou propozice by mělo budování startupů začínat. Pro zúčastněné startupisty byl dvoudenní maraton díky cenným informacím a sdílení know-how hodnotnou zkušeností. Samotní zakladatelé startupů hýřili energií a nadšením. “Zkušenosti z obdobných akcí už máme, ale žádná nás neposunula o takový kus dál, jako tahle. Nikde s námi nešli potenciální investoři tak do hloubky a nevěnovali se každému detailu,“ hodnotí Bootcamp jeden ze zakladatelů. Velký přínos celé dvoudenní akce ocenil i další startupista: “Nám přinesl především nový úhel pohledu na propozici naší služby, praktické rady o sales a užitečné postřehy k fundraising pitch.”
“Za obdobnou akci musí společnosti běžně platit desetitisícové sumy. Zde to mají zdarma, stačí svůj projekt zaregistrovat do Seed Starteru a přesvědčit v prvních kolech předvýběru,” poukázal na unikátnost Bootcampu Jiří Skopový. Díky propojení Seed Starteru s Českou spořitelnou, která je součástí mezinárodní skupiny Erste, nechyběly ani trendy a informace z globálního byznysového světa.