České trendy v platbách pro rok 2023 podle Skip Pay
9. 1. 2023 – fintechcowboys | Doba čtení: 4 min
České obchodníky čeká další z těžkých roků. Ale kde jsou překážky, tam vznikají i nové příležitosti: a to i ve světě online i offline plateb. Nejzajímavější trendy v této oblasti, které by měli obchodníci sledovat, shrnul Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay od ČSOB.
Dobírka neumře, ale zdraží
Dobírka díky své oblibě již dva roky přežívá svou ohlášenou smrt. Existovat bude asi i nadále, jen se její role změní. Obchodníci jí často fandí jen kvůli tomu, že pro konzervativnější zákazníky je nutnou a jedinou platební metodou. I kvůli rostoucím logistickým nákladům však není divu, že ji nejrůznějšími způsoby limitují.
„Dobírka přestane být postupně podporovaná u malých zásilek a bude přetrvávat hlavně u těch, jejichž cena se pohybuje v řádech vyšších tisíc nebo desetitisíc korun. A pravděpodobně opět zdraží – klidně až na dvojnásobek,“ domnívá se Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay. „Dobírku pravděpodobně nahradí ‚nová dobírka‘, která bude z mého pohledu založena spíše na principu odložené platby. Zákazníci si tak budou moci zboží před zaplacením skutečně vyzkoušet a ujistit se, že si ho nechají.“
Rozložené a odložené platby jsou stále na vzestupu
Odložené (kup teď, zaplať později) i rozložené (zaplať část hned a později zbytek) platby patří v Česku mezi nejrychleji rostoucí platební metody. Jejich podíl je sice na úrovni nízkých jednotek procent, nicméně stoupá díky novým možnostem od poskytovatelů i obchodníků. V tomto směru přinesl rok 2022 zásadní posuny – například přímou integraci poskytovatelů těchto plateb do platebních bran. Letos by zároveň mohly získat výrazně větší oblibu – především díky své schopnosti lépe pracovat s cashflow domácností.
„Odložené i rozložené platby stále dohání ostatní platební metody, které považujeme za běžný standard. To jim ovšem dává prostor výrazně lépe postavit produkt jako takový,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Pro každého obchodníka jejich podpora znamená v podstatě jediné – zvýšení šance na dokončení nákupu a zisk loajálnějších zákazníků.“
Obohacené platby
Moment platby je klíčový: právě v ten okamžik je potvrzen zájem o uzavření obchodu. A je samozřejmé, že se e-shopu v tu chvíli vyplatí dát klientovi co nejvíce benefitů. Jinými slovy – platbu „obohatit“ o další funkce nebo výhody. Ať už je to cashback, možnost dopravy zdarma, nebo například automatické bezplatné prodloužení záruky. Služby navázané na okamžik platby se budou rozvíjet nadále, může se z nich stát i konkurenční výhoda. Například Skip Pay při platbě prodlouží zdarma záruku o rok a nakupovaný produkt na rok pojistí.
Vnořené platby
Vnořené platby (embedded payments) integrují možnost transakce přímo do aplikací nebo webových stránek. Výrazně se zjednodušuje moment platby – uživatel nemusí přecházet na jinou stránku nebo používat externí bránu. Vnořené platby jsou známé především z herního průmyslu nebo multimediálních služeb, stále častěji se však budou prosazovat také v chatovacích aplikacích nebo e-commerce. Oblíbené jsou zejména kvůli své pohodlnosti a rychlosti, protože umožňují platit bez nutnosti zadávat platební údaje opakovaně při každém nákupu.
„Vnořené platby, umožňující zaplatit na jedno kliknutí, se pravděpodobně začnou objevovat na celé řadě nových webů. Je to ostatně jedna z cest, jak výrazně zvýšit šanci na dokončení nákupu,“ vysvětluje Richard Kotrlík. „A zároveň přinesou nové nároky na bezpečnost. Právě rychlé placení na klik je jednou z hlavních motivací, proč si lidé pořizují samostatné platební karty nebo účty určené výhradně na nakupování.“
Snižování nákladů na transakci
Obchodníci budou také hledat další způsoby, jak ušetřit. Důležitou konkurenční výhodou jednotlivých platebních metod se tak stane výše účtovaného transakčního poplatku, což umožní nové způsoby plateb. Nejskloňovanější jsou A2A (account-to-account) platby, které zcela vypouštějí prostředníka: k přesunu peněz dochází jednoduše z účtu na účet bez nutnosti použít platební karty nebo operovat s hotovostí.
„Bude zajímavé sledovat, jak se podaří zavést A2A platby do běžné obchodní praxe. Jedná se o zajímavý transakční model, který má potenciál rychle růst. V Česku však může narazit na konzervativní zákazníky i obchodníky,“ zmiňuje Richard Kotrlík.
A2A platby budou většinou založené na PSD2, kde je transakční poplatek minimalizován, a obchodník by tak potenciálně mohl klientům nabídnout malou slevu, což by se mohlo stát konkureční výhodou. Na druhou stranu A2A zatím nejsou příliš rozšířené a mají v současnosti trochu horší user experience.
Nová bezpečnostní pravidla
Virtuální účty, virtuální karty, jednoduchá blokace karty na jedno ťuknutí v telefonu, možnost okamžitě omezit nákupy online, rychlá změna PIN a hlavně samostatné karty určené výhradně na nákupy, které snižují riziko zneužití úspor. To jsou nové trendy v bezpečnosti, které bude dodržovat stále více Čechů. Letos by se druhým nejpoužívanějším účtem mohl stát nikoli spořicí účet, ale „provozní“.
„Počet Čechů, kteří se setkali s pokusem o podvod, stoupá. A s nimi i ostražitost. Produkty určené kdysi především pro technologicky zdatné klienty, jako jsou například jednorázové virtuální karty, se dnes začínají těšit masové oblibě,“ vysvětluje Richard Kotrlík.
Outsourcing platebních problémů
„S kým jsi nákup zaplatil, s tím řešíš svou spokojenost.“ Tak by se zjednodušeně dala popsat filosofie outsourcingu zákaznické cesty. Je to ostatně jeden z důvodů, proč ve velkém roste zájem o prodeje na tržištích, která přejímají kompletní zodpovědnost za platbu, dopravu a případné reklamace. K podobné roli se však dnes hlásí i některé platební metody – například i Skip Pay pro e-shopy.
„Dokážeme za e-shop vyřešit všechny rizikové body, které s nákupem souvisí. Pokryjeme platbu, automatické připojištění zdarma, prodloužení záruky, ale také snadné vracení zboží na pár ťuknutí,“ doplňuje Richard Kotrlík. „E-shop navíc nikdy nedrží zákaznické peníze, čímž se vyhýbá tomu největšímu reputačnímu riziku – tedy že nedodá zboží a s vracením peněz bude otálet.“
Zdroj: tisková zpráva