ChatGPT vyšlapává cestu virtuálním asistentům AI v bankovnictví
22. 5. 2023 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
ChatGPT již pět dní po listopadovém spuštění překročil hranici jednoho milionu uživatelů. Do března letošního roku dosáhl 1,6 miliardy návštěv. Tato velmi populární platforma mění způsob, jakým se učíme, pracujeme a tvoříme, ale jaké místo má ChatGPT v bankovnictví?
Redaktorka online magazínu American Banker Penny Crosman zkoumala tuto umělou inteligenci ve vztahu k finančnictví a dospěla k závěru, že když se odstraní veškerý humbuk, „ChatGPT dnes není připraven k použití ve financích“. Ale je to doopravdy tak? Nebo může tato platforma i tak přinést změny ve finančním odvětí? Velká popularita ChatGPT se dá do budoucna skvěle využít, protože tato umělá inteligence připravuje zákazníky bank a jiných finančních institucí na interakci s virtuálními asistenty AI.
Umělá inteligence rychle přetváří náš digitální svět. Bankovnictví může být součástí této změny, ale s ohledem na soukromé finanční informace jsou zásadní kvalitní bezpečnostní opatření. V nejnovějším průzkumu The Economist Intelligence Unit bankéři uvedli obavy o soukromí a bezpečnost zákazníků jako nejvýznamnější překážku pro přijetí a začlenění technologií AI do své organizace.
Naštěstí ale existuje umělá inteligence, která dosahuje požadované úrovně a je připravená k použití ve finančních službách, protože na rozdíl od ChatGPT splňuje bankovní předpisy a požadavky. Tito tzv. interaktivní virtuální asistenti IVA jdou daleko za rámec běžné umělé inteligence s překladem dat, integrací API a integrací kontaktních center. Jsou také použitelní pro interakce zahrnující zůstatek na účtu, převod prostředků a vyhledávání a analýzu transakcí. Navíc rozumí kontextu retailového bankovnictví a dají se snadno přizpůsobit pro každou banku nebo družstevní záložnu. Menší banky nemusejí čekat na vedlejší koleji. Řešení software-as-a-service (SaaS) s daty uloženými bezpečně v cloudu přibližuje technologii AI všem.
Finanční instituce tak nyní mohou transformovat své zákaznické služby prostřednictvím chatbota využívajícího umělou inteligenci, který je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aby pomohl zákazníkům se správou jejich účtů, placením a prováděním transakcí. Díky pokroku ve zpracování přirozeného jazyka (NLP) mohou tito virtuální pomocníci rychle a efektivně reagovat na požadavky zákazníků.
Virtuální bankovní asistentka Erica z Bank of America překročila v říjnu 2022 velký milník – měla za sebou více než 1 miliardu interakcí. A nešlo jen o mileniály. Tři roky po spuštění banka oznámila, že polovina (51 %) uživatelů asistentky Eriky byla generace Z, generace X a i generace zvaná Baby boomers.
I když je použitelnost ChatGPT v bankovnictví omezená, poukázala tato umělá inteligence na možnosti, které jdou daleko za hranice vtipných básní nebo rapových písní. Díky ní víme, že touha po AI je ve společnosti více než silná. Nyní testovaná technologie AI pro banky musí ještě získat důvěru vedoucích těchto organizací. Ale díky rozšířené zkušenosti zákazníků s umělou inteligencí je právě nyní možné hladce přejít od služeb, které vykonávají lidi, k efektivitě, již zaručí roboti. Klíčem je jen najít to správné a vhodné AI řešení.
Zdroj: finextra.com