Čína ukazuje, jak by mohla vypadat budoucnost mobilních plateb
4. 1. 2018 – fintechcowboys | Doba čtení: 3 min
Prognózy ve Spojených státech v současné době předpokládají, že trh mobilních bude stagnovat. Dvě velké značky – WeChat a AliPay – nicméně nabízí letmý pohled na to, jak by v Severní Americe eventuálně mohla vypadat jejich budoucnost.
Peněženka WeChat
WeChat, platforma vlastněná Tencent, je něco, s čím je třeba počítat. Velmi rychle se blíží miliardě aktivních uživatelů každý měsíc, průměrný uživatel přitom používáním její aplikace stráví každý den více než hodinu.
Uživatelé WeChat však nejsou jen netypicky hovorní – platforma je ve skutečnosti velmi použitelná a to je to, s čím budou severoamerické aplikace teprve muset srovnat krok. Samotná peněženka WeChat je vybavená funkcemi, které sahají od mobilních plateb až po služby nelicencovaných přepravních společností, jako je například Uber.
Funkce se přitom neustále rozvíjejí a rozšiřují, tady je přehled jen některých z nich, které stojí za to zmínit:
Mobilní platby
„Naskenuj a zaplať“ (scan and pay) je v Číně velmi oblíbenou metodou úhrady, především pak ve velkých městech, kde je skutečně obtížné narazit na produkt nebo službu, za které by nebylo možné zaplatit prostřednictvím mobilního zařízení.
Podle China Channel přes 90 % čínských zákazníků přijalo WeChat jako způsob placení za nákupy offline. Jen pro srovnání: u debetních a kreditních karet je to jen 32 %.
Červené balíčky
WeChat zaznamenal obrovský růst své peněženky díky tomu, že zpeněžil čínskou tradici darování červených obálek s hotovostí (známých jako hongbao).
Objem digitálně poslaných červených balíčků vyletěl nahoru jako raketa – z pouhých 16 milionů na 14,2 miliardy za pouhé tři roky.
Digitální hrnek na spropitné
WeChat nabízí pohled také na novou cestu pro tvůrce obsahu, kteří jejím prostřednictvím mohou zpeněžit svoji online práci. Funkce „hrnek na spropitné“ (tip jar) od WeChat dává uživatelům možnost poslat spisovatelům, hudebníkům, umělcům a dalším autorům symbolickou odměnu.
Na Holanďana
Rozdělit si účet a platit zvlášť v nacpané restauraci nebo baru může způsobit velké nepříjemnosti. „Go Dutch“ je funkce, která uživatelům WeChat umožní rozdělit si účet a zaplatit svoji část za použití aplikace. Funkce jako tato dělají z digitálních platebních aplikací opravdu lákavou možnost, protože řeší skutečně reálné „světové“ problémy.
Aplikace třetích stran
Do WeChat peněženky je zapojena celá řada třetích stran. Integrace jde tak daleko, že uživatelé si jejím prostřednictvím mohou objednat takřka cokoli od přepravy po úklidovou službu, a to stisknutím jediného tlačítka. Největší čínské online reklamní společnosti, společnosti pro skupinové nákupy nebo nelicencovaní přepravci už s platformou spolupracují, zapojovat se však začínají také západní značky, jako je například Starbucks.
Boj dvou značek
Odvětví mobilních plateb v Číně se stává více a více dvoustranným – o podíl na trhu tady soupeří dvě značky, WeChat a AliPay.
AliPay – platební značka Ant Financial – byla kdysi nepopiratelnou jedničkou v mobilních platbách, v poslední době ale zaznamenala odliv zákazníků způsobený právě WeChat. WeChat chytře využil své oblíbenosti a obrovské uživatelské základny a začal své zákazníky učit využívat jej také jako platební nástroj. Naproti tomu Apple Pay, která v čínský trh vkládala velké naděje, za domácími značkami značně zaostává.
Rostoucí nepříjemnosti digitálních peněženek
Čínská centrální banka na „scan-and-go“ platby nedávno uvalila přísnější pravidla, krok, který jak Ant Financial, tak Tencent veřejně vychvalují, který však může hvězdnou růstovou trajektorii mobilních plateb výrazně napřímit. Nová omezení jsou namířena proti agresivním taktikám, používaným k získání tržního podílu na úkor konkurentů, a ukládají omezení, která určují, jakou sumu mohou uživatelé denně utratit za použití plateb založených na použití čárových kódů.
Navzdory přibývajícím nepříjemnostem mobilní platby a digitální peněženky zůstanou dominantním rysem čínské ekonomiky. Jedinou otázkou tak je: kdy bude následovat zbytek světa? Otázky pište na náš Twitter @Fintechcowboys. Budeme se těšit!
Zdroj: Visual Capitalist