Digital Banking Maturity 2020. Jsou české banky digitálními šampiony?
2. 12. 2020 – Eva Bartůňková | Doba čtení: 2 min
Digital Banking Maturity 2020 je rozsáhlá a informacemi nabitá studie z dílny Deloitte. Letos se v ní již počtvrté hodnotila digitální vyspělost bank napříč světem. Rozsah studie každým rokem narůstá a tento rok se zapojilo 39 zemí a rekordních 318 bank. Česká republika vložila úsilí pro zhodnocení 7 bank a se světovou konkurencí se utkala Airbank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, MONETA Money bank a Raiffeisenbank. A jak obstály?
To se dozvíte ze záznamu z panelové diskuze, kde si s námi nad výsledky povídali zástupci a digitální lídři českých bank. Link zde https://www.youtube.com/watch?v=XncZYC-xFdo&feature=youtu.be No a nebo dále v článku (ale tu panelovku doporučuji stejně zhlédnout 🙂
Musím říct, že si naše banky vedly dobře. Všechny zabodovaly v našlapané konkurenci celkem slušně. A pokud by Spořka a Raiffka spustili své digitální onboardingy o chlup dříve, dopadly by ještě lépe a celkové umístění České republiky by se vyšplhalo v žebříčku o pár míst výše.
A co všechno se v rámci maturity hodnotilo? Všechno. Tedy skoro. Začínali jsme od hledání potřebných informací na webu, založení účtu, přes seznamování se s aplikacemi, zadáváním plateb, správy produktů, nákupem služeb, investicemi, přes osobní správu financí až k online ukončení klientství. To všechno jsme lustrovali jak na webu, v internetovém bankovnictví, tak v mobilní aplikaci. Do hodnotících kritérií se dostaly i služby, které vůbec nesouvisí s bankovnictvím. Samotnou mne překvapilo, že správce hesel v mobilní aplikaci, prodej dálničních známek či parkovacích lístků nebo půjčení kola je už v některých zemích běžné. V tomto směru mají samozřejmě české banky ještě co dohánět. Otázkou samozřejmě je, jaké služby od banky očekává český zákazník a zda na by banky na lokálním trhu s podobnou nabídkou služeb uspěly.
Celkovým vítězem a nejvyšším DMB indexem, se pyšní turecká Garanti BBVA. Druhé místo drží BBVA Continental Peru. A třetí španělská BBVA. Od koho se tedy inspirovat? 🙂 Z našich nejbližších sousedů bodovala slovenská Tatra Banka, která se párkrát umístila mezi TOP 4 v rámci jednotlivých kroků customer journey nebo třeba polská ING, která se vytáhla mimo jiné díky personalizovanému poradenství pro investice a spoření.
Prvenstvím mezi tuzemskými bankami a úctyhodným 22. místem celkově se může chlubit MONETA Money bank. Ostatních 6 bank se umístilo v horní polovině žebříčku, což je mezi konkurencí nejenom tradičních, ale i tzv. challenger bank fakt super. Samozřejmě existuje spousta oblastí, na kterých je třeba zapracovat.
Online prodej produktů a služeb, investice nebo třeba ukončení klientství nedělá z českých bank zrovna šampiony. Až na Airbank (a to jen na webu), žádná tuzemská banka neumožňuje z banky odejít stejně snadno, jako se tam dostat. Ve světě ukončíte vztah s bankou online a super pohodlně (mimo Revolut) třeba s již zmiňovanou BBVA.
Velké diskuze jsou také ohledně osobní správy financí. Je pravda, že takovéto klasické „PFMko“ nikoho netáhne a pro banky představuje akorát obrovský náklad. Ale sofistikované finanční poradenství je něco, co digitální šampioni svým klientům poskytují. Už jsem zmínila polskou ING, ale nesmím opomenout opět – chvíle napětí – BBVA. Number 26 nebo Santander Espaňa jsou ohledně poradenství také na špici.
Pro české banky jsou vlastně závěry jednoduché. Buďte do příštího ročníku Deloitte Digital Banking Maturity jako BBVA a budete TOP 🙂
Pokud se chcete podívat na shrnutí globálních výsledků, mrkněte se zde https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/financial-services/articles/digital-banking-maturity-2020.html anebo mi napište, pokud by vás zajímala nějaká oblast více detailně.
Foto: Austin Distel na Unsplash.com