Disruptoři v insurtechu
6. 12. 2020 – Martin Pacholet | Doba čtení: 3 min
Před několika dny proběhla třídenní velmi inspirativní fintechová konference pořádaná společností FintechOS. Diskutovalo se zejména o bankovnictví a pojišťovnictví a z několika přednášek jsme si pro vás vybrali pár tipů na společnosti, kterým se daří přinášet do světa pojištění nějaké novinky.
Pojištění dle použití
U některých uživatelů se stává, že potřebují pojistku, ale reálně pojištěný předmět nevyužívají příliš často. Nebo se jedná pojištění situace, která je zcela nárazová, špatně se plánuje a odhaduje. Takoví uživatelé mohou být s pojistkou nespokojeni kvůli její ceně a nebo se nakonec ani nepojistí. Proto se za jeden z moderních směrů považuje pojištění typu „pay as you go“.
- Pillow – jako první v celém dnešním článku je český zástupce, což nás velmi těší. Pojištění, kde platíte podle toho, kolik jezdíte. A nemusíte do svého vozu instalovat žádnou složitou techniku, která vám bude hlídat, kudy jezdíte – přes mobilní aplikaci nafotíte tachometr.
- DINGHY – pojištění pro freelancery a OSVČ, kteří doslova platí podle délky pojištění s přesností na sekundy.
- ZEGO – pojištění pro kurýry, kteří mohou jezdit v autě nebo třeba na skůtru. Platí přesně podle pojištěné doby. Vše opět spravované přes pohodlnou mobilní aplikaci.
Zdravotní monitoring
Pojišťovny obecně trpí nízkou interakcí „klient-pojišťovna“. Pro typického pojištěnce se vztah k pojišťovně redukuje na jednoroční zaplacení pojistky, kterému předcházela nějaká notifikace (sms, email s QR kódem nebo dokonce stále ještě prehistorická fyzická obálka).
V oblasti zdravotních pojištění ovšem existují možnosti, jak interakce s klientem posílit pomocí zdravotních aplikací a zároveň to může být i vhodná cesta, jak do pojištění dostat i gamifikační mechanismy. A jak všichni produktoví manažeři ví, větší a častější interakce je potenciál pro větší monetizaci.
- HeadUp – mobilní aplikace, kterou můžete propojit s Apple Watch nebo třeba s Fitbit a můžete sledovat svoje zdraví a kondici. HeadUp je také white-label řešení, které můžete využít pro své klienty.
- dacadoo – technologické řešení primárně určené pro společnosti, aby do svých aplikací zabudovaly zdravotní informace o svých klientech.
Ano, možná si po přečtení těchto tipů říkáte, že jen šílenec by sdílel svoje zdravotní data s pojišťovnou. Ale komu jinému věřit, než své pojišťovně? A když se na taková data dají napojit třeba i opravdové slevy a výhody pro klienty, pak to pro ně může být velmi lákavé. Apple či Google už dnes o lidech ví spoustu informací – zdravotní data, informace o životním stylu, o poloze a o nákupním chování. A neví to jenom Apple a Google, ale také velké množství bezejmenných čínských společností s miliardovými obraty, které většinou vyrábí mobilní telefony. A teď přijde ta zásadní otázka: komu klient důvěřuje víc – těm gigantům, se kterými se nikdy nepotká, nebo své pojišťovně?
Lepší zákaznická zkušenost
Přestože mezi pojišťovnami ještě neexistuje nikdo jako „pojišťovnický Revolut“, tak stejně se ví, které touchpointy v customer journey dělají nejlepší nebo obráceně nejhorší uživatelskou zkušenost:
- komplikované formuláře pro sjednání pojištění
- nesrozumitelné pojistné podmínky
- obstrukce při vymáhání pojistného plnění
- omezené možnosti pro provádění změn v pojištění
A právě tyto situace a obecně příjemnější a jednoduchý uživatelský design řeší například tyto insurtechy:
- Lemonade – o Lemonade jste asi všichni slyšeli, jednoduché sjednání, jednoduché podmínky, jednoduché nárokování pojistné události. Je to všechno až podezřele jednoduché.
- Hippo – opět jde o jednoduché pojištění nemovitosti, tentokráte ale postavené na big datech, protože Hippo o nemovitosti ví asi mnohem víc, než její vlastníci. Tedy alespoň v případě, že je to nemovitost v konkrétních částech USA.
- marshmallow – pojištění vozů, které můžete měnit přímo ze svého telefonu. Vlastně ze svého telefonu můžete udělat s pojištěním úplně všechno.
- setoo – cestovní pojištění, které si můžete sestavit na míru. Co je ovšem další důležitý aspekt u setoo – není to jen samotné pojištění, je to platforma nebo také insurance-as-a-service.
- monzo – ano, opravdu se myslí challenger digitální banka, která nabízí i vybraná pojištění a kombinuje je s bankovními produkty. Monzo dlouhodobě vítězí v hodnocení UX a použitelnosti nad ostatními bankami.
A možná poslední rada: podívejte se na webovky uvedených společností a porovnejte je s webovkami své pojišťovny (a je jedno, jestli jste klient nebo zaměstnanec :).
A to je naše krátká zpráva z online konference FintechOS, pokud budete mít šanci se třeba zúčastnit příští rok, tak vřele doporučujeme!
Foto: od Ulises Baga, Bruno Nascimento a Jamie Street na Unsplash