Fintechový chatbot Plum pomáhá spořit
Plum, fintechový startup spoluzaložený jedním z raných zaměstnanců TransferWise, Viktorem Trokoudesem, pokračuje ve své misi pomáhat svým uživatelům řídit jejich finance a šetřit peníze.
21. 6. 2018 – Miloš Sonták | Doba čtení: 2 min
Chatbot ve stylu Messengeru, poháněný umělou inteligencí, už dříve nabízel spořicí funkci včetně opakovaných a pravidelných úložek, teď k ní navíc přidává investiční nástroj, jenž umožní lidem vybrat si tematicky založené fondové investice jako například etické společnosti nebo technologie.
Stejně jako jeho protivníci, Cleo a Chip, Plum se připojuje k bankovním účtům uživatele a jeho algoritmus následně analyzuje jeho výdajové vzorce, aby tak zjistil, kolik peněz si člověk může dovolit dávat stranou. Je schopen identifikovat věci, jako jsou příjem nebo složenky, a za člověka je schopen provést celou řadu akcí.
Jednou z nich jsou například „mikro-spoření“, založené na zaokrouhlování veškerých nákupů, které člověk realizuje, a další způsoby pravidelných úložek, při kterých jsou peníze přesunovány z běžného účtu uživatele na oddělený spořicí účet Plum. Odtud je možné převést je dál na RateSetter, peer-to-peer platformu půjček, a to v případě, že si člověk ještě přeje získat nějaký úrok.
Spoření je nicméně jen jedním z pilířů celkově trojpilířové strategie Plum. Dalšími dvěma jsou investice a sledování toho, zda člověk neutrácí příliš mnoho například za úvěr nebo služby. Investice jsou oficiálně spouštěny v těchto dnech (oznámeny byly již před několika měsíci) a Trokoudes potvrzuje, že přepnutí na výhodnější energie – ve spolupráci se „zelenou“ společností Octopus – už je taky nějakou dobu v provozu. Pokud si Plum všimne toho, že by uživatel mohl snížit svůj domácí účet za energie, pošle mu zprávu s nabídkou udělat tento krok za něj.
Spolu s tím, že člověku umožní investovat ve třech různých úrovních rizikovosti, nový investiční nástroj Plum poskytuje tematicky založené investice. V době spuštění jsou to „Tech“, „Nové trhy“ a „Etické společnosti“. V následujících měsících společnost přidá „AI“ (Umělou inteligenci – Artificial Intelligence), „Výživu“ a „Robotiku“. Uživatel přitom může investovat už od 1 libry.
Plum si za své služby účtuje měsíční poplatek v hodnotě 1 libry za přístup k funkcionalitě, navíc k tomu pak 0,15 % ročně z celkové částky, kterou uživatel investoval. Za tematickou investici je poplatek navíc. Trokoudes tvrdí, že i tak je investování prostřednictvím Plum jednou z nejlevnějších možností na trhu, kde brzy přibude vyšší procentní poplatek za roční správu.
Plum odhaluje také svoje nejnovější uživatelská čísla. V posledním roce chatbot vzrostl z 22 na 130 tisíc uživatelů. To je každopádně slušný růst toho, co bylo, co se týče funkcionalit, poměrně omezeným produktem. Bude tedy zajímavé sledovat začátky nového investičního nástroje Plum a to, jaký efekt bude mít na celkový počet uživatelů. Jen pro srovnání – soupeř Cleo, který nabízí celou řadu funkcí, investice mezi nimi zatím ale nejsou, dosáhl v dubnu 200 tisíc uživatelů a prohlásil, že v současné době se jeho základna rozšiřuje tempem 3 tisíce nových uživatelů denně.
Plum není jedinou spořicí aplikací či aplikací typu PFM, která lidem umožňuje investovat tematicky. Oval Money tiše spustil investiční tržiště, které začalo se třemi fondy. Fond „Women at the Table“ (Ženy o stolu) nechává uživatele podpořit společnosti, v jejichž vedení je alespoň 20 % žen. „Belong but Work Remote“ (Patři, ale pracuj vzdáleně) fond propaguje stále rostoucí „ekonomiku flexibilního zaměstnání“ a v neposlední řadě „Generation Millenials“ (Generace Mileniálů) bude sledovat vedoucí spotřebitelské značky, jež jsou obzvláště populární právě mezi touto skupinou lidí.
Tento krok odráží výzkum, který provedla Oval Money, a který potvrzuje „vzrůstající chuť mladých ukladatelů investovat do věcí, kterým věří, spíše než zakládat své rozhodnutí jen na tradičních faktorech risk-zisk“.
Zdroj: TechCrunch