Mastercard tlačí na nárůst bezhotovostních plateb, a to navzdory IT fiasku Visy
Mastercard tlačí na vyšší používání bezhotovostních plateb, současně s tím společnost uživatele ujistila, že má „masivní záložní plány“ pro případ IT selhání, jako bylo to, které zablokovalo miliony transakcí jeho rivala Visy.
3. 7. 2018 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Anne Cairns, místopředsedkyně skupiny, řekla Press Association, že vezmeme-li v úvahu, že hotovost je často spojena s vyššími produkčními, dopravními, pojišťovacími a bezpečnostními náklady, dává vládě finanční smysl zbavit se hotovosti ve prospěch karet nebo digitálních plateb.
„Hotovost stojí spoustu peněz, stojí zemi něco mezi 0,5 a 1,5 % jejího HDP (hrubého domácího produktu), a tak se vlády dopracovávají k faktu, že kdyby se jí zbavily, mohly by své ekonomice opravdu prospět.“
Hotovost představuje náklad také pro zákazníky, kteří tak například mohou zaplatit více, když si kupují jízdenku na vlak osobně, než kdyby to udělali s předstihem a online.
„Takže hotovost ve skutečnosti poškozuje, ubližuje nejchudším lidem v ekonomice a není to jenom tady, ale je to všude na světě. Jak žijete svůj život, jak můžete lítat, jak si můžete objednat Uber, když nemáte možnost zaplatit digitálně?“
Poslední zpráva UK Finance ukázala, že platby debetními kartami přesáhly v loňském roce poprvé ty hotovostní, čemuž napomohl boom bezkontaktních plateb. V roce 2017 proběhlo celkem 13,2 miliard plateb debetními kartami, které tak zastínily 13,1 miliard hotovostních plateb.
Na dotaz, zda je riskantní tlačit zákazníky do ekonomiky digitálních plateb ve světle nedávného IT fiaska, které na začátku června zablokovalo miliony plateb Visa, Cairns říká, že každý systém by měl mít hned „několik záloh“. Ujistila také, že Mastercard je na podobné problémy dobře připravena: „máme masivní záložní plány“.
Visa mezitím potvrdila, že její problémy byly způsobeny „velmi vzácným částečným selháním“ přepínače v jednom z jejích datových center, což znamenalo, že její záložní centrum nemohlo automaticky zpracovat všechny transakce.
Když teď společnost problém vyřešila, říká, že podniká „všechny nezbytné kroky“, aby předešla tomu, že podobné selhání nastane znovu, a přislíbila odškodnit zákazníky, kterých se 10hodinový debakl dotkl.
Visa je v současné době zodpovědná za naprostou většinu transakcí prostřednictvím debetních karet ve Velké Británii. Nedávné dohody se Santander, TSB nebo Virgin však znamenají, že asi jedna z pěti debetních karet je dnes Mastercard.
Místopředsedkyně Mastercard řekla, že se sice nemůže k případu Visy přímo vyjádřit, nicméně i zákazníci na sebe musí vzít část zodpovědnosti a diverzifikovat svoje peněženky prostřednictvím „řady různých karet“.
„Vy jako zákazník dnes pravděpodobně máte docela dost možností, jak jednat elektronicky, a navíc pořád máte hotovost. A my ve skutečnosti netvrdíme, že hotovost musí úplně zmizet, říkáme, že se její množství musí v ekonomice snížit, protože je tady mnoho lepších způsobů placení. Myslím si, že způsob, jak bychom měli přemýšlet o budoucnosti, systémových selháních a podobně, je že tady bude v rámci daného systému řada záloh, ale také že jako zákazníci budeme mít několik způsobů, jak reagovat.“
Zdroj: AOL.com