Můj první rok s N26 od Tomáše Dunovského 

19. 9. 2018 – | Doba čtení: 3 min

Number 26, anebo chcete-li po novu N26, je německá challenger banka, která na začátku léta překonala hranici 1 milionu zákazníků a má našlápnuto dobývat další mety. Ptáte se, co je na ní tak zajímavého? Recenze Tomáše Dunovského, kterou dnes s jeho svolením uveřejňujeme na našem webu, odpoví nejen na otázky, proč je N26 jiná a co zásadního se v jeho chování coby uživatele změnilo, ale i na to, proč kvalitní UX bude v bankovnictví důležitější, než si vůbec dokážete přestavit.

Nelíbilo se mi, že dřívější aplikace tradičních českých bank jsou jen kopií internetového bankovnictví na malé obrazovce. Plné nesmyslných funkcí, které mnohdy ani nedávaly smysl pro mobilní telefon a naopak ty, které smysl dávají, nefungovaly pořádně.

  • Změna PINu? Musel jsem na pobočku.
  • Ztratil jsem kartu? Doufám, že máš rád dlouhé rozhovory s call centrem.
  • Chceš vědět kolik si utratil? Jdi do internetovýho bankovnictví a stáhni si CSVčko.
  • Chceš dostat notifikaci do mobilu po zaplacení? Jo, to vlastně banky nemaj ještě ani teď…

Proč jsem si u nich založil účet?

Vybral jsem si N26, protože se mi líbila jejich BOŽÍ aplikace v mobilu a jednoduché internetové bankovnictví. Účet byl zdarma a už tehdy se mluvilo o tom, že laškují s Transfer Wise ohledně mezinárodních plateb – takže bych neměl krvácet, když si tam budu chtít převíst peníze z různých měn. Jo a co si budeme povídat, průhledná platební karta je cool.

Navíc se mi líbil jejich způsob komunikace, který mi v lecčem připomíná Apple. Doposud jsem neslyšel žádnou banku používat slova jako “desire”, “unique”, “designed to feel”, “act differently”, “ambition for new experiences and horizons”, “style”, “limited” když představují vlastní produkty. Tuhle komunikaci nově doplňuje kampaň: „Banking. But without the bullshit“, která přesně tuhle banku vystihuje. Všechno je prostě jednoduchý.

Jak se změnilo moje chování po roce?

  • Přestal jsem na běžný výdaje používat účty v Čechách. Baví mě se na tu kartu koukat a tak když mám něco zaplatit, tak z peněženky tahám tu průhlednou.
  • Většinou po zaplacení beru telefon do ruky. Vyskakuje mi tam notifikace o zaplacení.
  • Pro zjištění zůstatku na účtu už neotvírám aplikaci. Kouknu se jen widgetu v iOS přehledu.
  • Když chci zjistit, kolik jsem ten daný měsíc utratil a za co, otevřu appku a vím to za dvě vteřiny.
  • A to nejlepší je, že jsem přestal volat do banky, když mi něco nefunguje nebo jsem potřeboval poradit. Tady všechno funguje a tak ani poradit nepotřebuji.

Komplikace a co mi chybí?

Největší průšvih je, že N26 nepůsobí v Čechách, takže vám jen tak účet nezaloží. Já si ho musel založit na kamarádovu adresu v Bratislavě a pak mě to stálo několik měsíců prosení, aby mi poslali kartu do Čech. Pokud ale bydlíte v zemích Eurozóny, tak jste v klidu a účet vám bez problému otevřou za 8 minut.

  • Já mám Slovenskou verzi účtu a v této zemi bohužel neposkytují investiční a spořící produkty, které jsou zatím jen v Německu.
  • Deposit peněz je docela otravnej. Abych se vyhnul ošklivýmu EUR kurzu, posílám peníze z CZ banky na Revolut. Tam je převedu na EUR a pošlu bankovním převodem na N26. Celý proces trvá sotva pár vteřin, ale je to otrava. N26 by musela přidat CZK měnu, aby se tohle vyřešilo.

N26 jako tradiční banka

Je škoda, že jiný země zatím nemají přístup k Savings & Invest funkci. Údajně na tom pracují, ale kdo ví, kdy to vypustí. Jinak ale N26 nabízí standardní featury klasických bank:

  • obálky na bezúroční spoření
  • subscription na cestovní a mobilní pojištění
  • 5 výběrů z bankomatu zdarma a
  • bezva support.

Nejblíže k N26 má podle mě Monzo. A možná trochu i Revolut… Obě tyhle UK banky totiž sypou jednu novou featuru za druhou. A protože vznikly poměrně nedávno, nemají problém se starými bankovními systémy. A tak si na Revolutu můžete koupit i nějakou tu kryptoměnu… Dokážete si představit, že by přišla do mailu zpráva od Spořky, že si nově v Georgovi můžete koupit Bitcoiny? Já teda moc ne…

A já to po nich vlastně ani nechci. Jen ať mají pobočky, armádu bankéřů, call centrum, pravidelné údržby aplikací, atd. Aspoň když se něco podělá, můžete se na ně spolehnout, že vás v tom nenechají. A to je přesně důvod, proč jsem si nevybral Revolut jako svojí hlavní banku. Jejich support je ještě horší, než ten Facebooku. A kdyby se udělovala cena za nejhorší podporu ve službách, tak by ji s přehledem Revolut vyhrál. I aerolinky by skončily až za Revolutem…

Takže proč N26, když mi nic nefunguje?

Ve finále kvůli tomu designu aplikace.

N26 prostě stojí na dobrém UI a UX. A příjde mi, že tohle žádná banka v Čechách ještě nedotáhla…

Poděkování

Ještě jednou děkujeme Tomášovi, že nám dál svolení k publikaci jeho recenze. Pokud se vám Tomášovy články líbí, najdete jich více na jeho profilu na LinkedIn.

Další doporučené články

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce