Reklama

Platby QR kódy v Číně ještě prodlužují už tak zdlouhavé dojíždění

20. 8. 2019 – | Doba čtení: 3 min

Představte si, že se ve špičce chystáte ve velkém městě na jízdu metrem. Poté, co se vám podaří prodrat se davem a dobojovat se až k turniketům, zastaví vás člověk, zápasící se svým telefonem a zdržující ostatní naštvané cestující. 

V řadě čínských měst se tato zdržení stala běžnou scénou – na vině je důležitá součást technologie, jež je středobodem mobilních plateb v zemi: QR kódy. 

Co je to QR kód? 

Většina mobilních platebních aplikací v Číně používá QR kódy – čtverec v podobě čárového kódu, který jste pravděpodobně viděli v inzerátech nebo na billboardech. Při placení zákazníci buď naskenují kód obchodníka, nebo nechají prodávajícího nasnímat svoje osobní kódy. 

Všudypřítomnost mobilních plateb v Číně znamená, že když dojde na placení, většina lidí vyhledává ve svých telefonech tu správnou aplikaci pro načtení QR kódu. Společnosti dokonce přišly s dočasným řešením, která umožňují obnovovat QR kódy, když jsou uživatelé bez připojení k internetu, například na palubě letadla bez Wi-Fi. 

Vygenerování a naskenování QR kódu je obvykle rychlé a nasazení technologie není finančně náročné. Jakmile se QR kód stal výchozím platebním systémem, bylo jen otázkou času, kdy pronikne také do veřejné dopravy. A to přes to, že NFC (near field communication – komunikace v blízkosti pole), používaná Apple Pay a Google Pay (a mnoha dalšími), je považována za rychlejší a bezpečnější, a dokonce se poklesem nákladů rozšířila v průběhu let i v Číně.

Placení prostřednictvím QR kódů je v Číně hluboce zakořeněné a lidé je místo dopravních karet používají v metru i autobusech. Tencent před několika dny oznámil, že od doby svého spuštění před dvěma roky, získal mini program Ride Code WeChat 100 milionů uživatelů, z nichž všichni platí za dopravu prostřednictvím QR kódů aplikace. 

Co je to Mini program?

Mini programy jsou jednoduché aplikace, které běží uvnitř jiných aplikací (jako WeChat, Baidu nebo Alipay). Nemusí se stahovat nebo aktualizovat prostřednictvím obchodů s aplikacemi. Umožňují jedné aplikaci nabízet služby mnoha aplikací sečtených dohromady. 

Ride Code je jen jedním řešením z mnoha, které umožňuje cestujícím platit QR kódy. Alipay a JD Finance od Alibaba mají také svoje vlastní možnosti. 

(Abacus je útvar South China Morning Post, vlastněného Alibaba.)

„QR kódy se v Číně rozšířily, protože lidé měli díky WeChat automaticky k dispozici jejich čtečku,“ řekl Phillip Wiggenraad, šéf výzkumu Tofugear. „Teď celá infrastruktura funguje, takže dokud tomu tak je, není třeba ji spravovat.“ 

Ale zatímco QR kódy se ukázaly, co se týče mobilních platebních potřeb většiny lidí, jako překvapivě efektivní, zdá se, že ve srovnání s NFC nejsou pro veřejnou dopravu zrovna nejvhodnější. Protože NFC je závislé jen na radiových vlnách, platbu je možné provést pouhým poklepáním na telefon. Není přitom třeba ho nijak startovat nebo zapínat obrazovku, což je stejně pohodlné jako tradiční tranzitní karty. 

Omezení technologie je patrné dokonce i přesto, že města napříč Čínou se předhánějí v instalaci čteček QR kódů v turniketech. Časem toto nepohodlí může být dostatečné na to, aby zemi popostrčilo od její závislosti na QR kódech. 

„QR kódy čelí na poli dopravy problémům, především pak ve špičce, kdy snadno dojde k zácpě,“ řekla Jiang Feng, zakladatelka online výzkumného magazínu Mobile Payment Network. 

Technologie má už teď nepředvídaný dopad. V dubnu Tianfu Tong, aplikace pro dopravní platby, způsobila, že mnozí technologicky zdatní cestující v Chengdu přišli pozdě do práce, když přestala generovat nové QR kódy. Cestující byli nuceni vystát si frontu u automatů a koupit si lístky tak, jak to dělali ve 20. století.   

Řada turniketů v čínském metru má hned několik platebních možností, a to včetně NFC. Zdá se, že ani to ale nepomohlo při přijímání technologie v zemi. 

QR kódy jistým způsobem přesluhují dobu, kdy byly telefony s technologií NFC drahé a NFC terminály ještě neexistovaly. Byla to také záležitost konkurence. 

Ve svých počátcích byla NFC prosazována státem vlastněnou společností pro finanční služby, UnionPay, která přispěla k pomalému pokroku technologie, řekla Feng. Alibaba a Tencent se rozhodly pro QR kódy a jejich platební služby Alipay a WeChat Pay si rychle získaly popularitu, dodala. 

Objevují se ale známky toho, že přichází změna. Jak Alipay, tak WeChat Pay už nabízí možnost NFC pro veřejnou dopravu. A množství NFC chytrých telefonů v posledních letech stabilně roste i přesto, že podle iResearch asi 45 % telefonů s touto funkcionalitou stojí víc než 1 500 juanů (217 amerických dolarů). Mnoho domácích značek jako Huawei, Xiaomi nebo Oppo na trh telefony z NFC uvádí už léta.  I když se mezi cestujícími NFC šíří, technologie možná v Číně promeškala svoji příležitost. Řada čínských spotřebitelů se už totiž posunula k dalšímu kroku v evoluci platebních technologií: rozpoznávání obličeje. Ta se v některých částech země dokonce objevuje už i v metru. Některá města již také začala testovat systémy rozpoznávání obličeje, které automaticky určí jízdné na základě propojeného účtu pouhým pohledem na obrazovku. 

Zdroj: Abacusnews

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.