Reklama

Revolut ve ztrátě aneb bankéři, kteří nerozumí disrupci

18. 8. 2020 – | Doba čtení: 2 min

wrongway

V nedávných dnech se v tisku objevily zprávy o finančních výsledcích Revolutu. Řada bankéřů na Twitteru a jiných sociálních sítích neodolala a tyto zprávy olajkovala a prošpikovala ukázkovými škodolibými smajlíky. Ale pozor, to platí stejně pro Českou republiku jako třeba pro Švýcarsko. Nikdo těchto bankéřů si neuvědomuje, že u společnosti, která je disruptorem, nemusí být zisk primárním cílem. Primárním cílem je růst.

Myšlenka, že Revolut zmizí je velmi nepravděpodobná, zisky pro něj jsou stále ještě sekundární záležitostí a klíčová je pro něj expanze. Dokud bude růst, investoři do něj budou dál a dál sypat peníze. A tradiční banky budou muset snižovat své marže, protože jinak jim utečou klienti. A pokud vyloženě neutečou, protože rušit účet je úkol, který vyžaduje jistou proaktivitu, tak minimálně sníží aktivitu v těchto bankách a pravidelnou interakci přesunou do challenger bank.

Začalo to vedením bankovních účtů zdarma, což byla před 10 lety věc naprosto nepředstavitelná, ale u účtů zdarma se to určitě nezastaví. Je spousta dalších produktů, které ještě banky mohou zlevnit. Je spousta poplatků, které by mohly úplně zmizet. Banky zatím neumí pracovat s kryptoměnami, nemají plně digitální onboardingy a kromě snížení marží budou muset mohutně investovat do digitalizace. Nevyhnutelným výsledkem je snížení zisků těchto bank. A to je v zásadě to, co Revolut chce. V kombinaci se snížením zisku a i pravděpodobným ztrátám kvůli koronaviru je pak možné, že se z toho nějaké tradiční banky dokonce nevzpamatují.

Uber, Amazon, Facebook

To, že disruptivní firma může generovat obrovské ztráty, je kupodivu docela běžná věc. Takový Uber měl v roce 2019 ztrátu neskutečných 8,5 miliardy dolarů. A určitě si nikdo nemyslí, že je Uber krachuje.

Facebooku trvalo pět let, než se dostal do zisku, ale jednu z největších paralel mezi vztahem Revolutu a tradičních bank vidíme u Amazonu. Amazonu trvalo řadu let, než převálcoval svoji tradiční konkurenci a z Jeffa Bezose se stal nejbohatší člověk na planetě. A jeho konkurenti museli reagovat přesně jako reagují banky – snížili si provize na minimum, což někteří nepřežili a mnoho dalších se rozhodlo s Amazonem spolupracovat, aby neskončilo podobně.

Zonky

Pro podobné případy, ale nemusíme chodit daleko. V České republice máme jednu firmu s podobným disruptivním chováním. Jedná se o Zonky, která sice sama o sobě generuje stamilionové ztráty, nicméně je opět třeba se zeptat, jaký byl její úkol? Zonky uplynulé roky rostla o desítky procent. Společnost získala ne úplně zanedbatelný podíl na trhu v půjčkách a stejně jako třeba Revolut donutila ostatní konkurenty (zejména banky) snížit úrokové sazby a masivně investovat do digitálních produktů. Na tom všem pak vydělají zejména klienti.

Investoři, kteří do Revolutu, Zonky a dalších dávají peníze tedy nehledají krátkodobý zisk, ale sledují dlouhodobé cíle, podobně jako třeba Amazon. Ano ne u všech firem se to nakonec podaří. Některé challenger banky určitě zaniknou. Ale Revolut je zatím přesně tam, kde chce být a tradiční dinosauři by se ho měli bát víc a víc, bez ohledu na finanční výsledky.

Pokud by vás zajímala přesná čísla, kolik Revolut v roce 2019 prodělal a jak si stojí v porovnání s challenger bankami Monzo a Starling, doporučujeme článek top three digital banks.

Zdroj: finews.com, thefintechtimes.com

Foto: od Harry Strauss, Gerd AltmannPixabay

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.