Reklama

Revolut ve ztrátě aneb bankéři, kteří nerozumí disrupci

18. 8. 2020 – | Doba čtení: 2 min

wrongway

V nedávných dnech se v tisku objevily zprávy o finančních výsledcích Revolutu. Řada bankéřů na Twitteru a jiných sociálních sítích neodolala a tyto zprávy olajkovala a prošpikovala ukázkovými škodolibými smajlíky. Ale pozor, to platí stejně pro Českou republiku jako třeba pro Švýcarsko. Nikdo těchto bankéřů si neuvědomuje, že u společnosti, která je disruptorem, nemusí být zisk primárním cílem. Primárním cílem je růst.

Myšlenka, že Revolut zmizí je velmi nepravděpodobná, zisky pro něj jsou stále ještě sekundární záležitostí a klíčová je pro něj expanze. Dokud bude růst, investoři do něj budou dál a dál sypat peníze. A tradiční banky budou muset snižovat své marže, protože jinak jim utečou klienti. A pokud vyloženě neutečou, protože rušit účet je úkol, který vyžaduje jistou proaktivitu, tak minimálně sníží aktivitu v těchto bankách a pravidelnou interakci přesunou do challenger bank.

Začalo to vedením bankovních účtů zdarma, což byla před 10 lety věc naprosto nepředstavitelná, ale u účtů zdarma se to určitě nezastaví. Je spousta dalších produktů, které ještě banky mohou zlevnit. Je spousta poplatků, které by mohly úplně zmizet. Banky zatím neumí pracovat s kryptoměnami, nemají plně digitální onboardingy a kromě snížení marží budou muset mohutně investovat do digitalizace. Nevyhnutelným výsledkem je snížení zisků těchto bank. A to je v zásadě to, co Revolut chce. V kombinaci se snížením zisku a i pravděpodobným ztrátám kvůli koronaviru je pak možné, že se z toho nějaké tradiční banky dokonce nevzpamatují.

Uber, Amazon, Facebook

To, že disruptivní firma může generovat obrovské ztráty, je kupodivu docela běžná věc. Takový Uber měl v roce 2019 ztrátu neskutečných 8,5 miliardy dolarů. A určitě si nikdo nemyslí, že je Uber krachuje.

Facebooku trvalo pět let, než se dostal do zisku, ale jednu z největších paralel mezi vztahem Revolutu a tradičních bank vidíme u Amazonu. Amazonu trvalo řadu let, než převálcoval svoji tradiční konkurenci a z Jeffa Bezose se stal nejbohatší člověk na planetě. A jeho konkurenti museli reagovat přesně jako reagují banky – snížili si provize na minimum, což někteří nepřežili a mnoho dalších se rozhodlo s Amazonem spolupracovat, aby neskončilo podobně.

Zonky

Pro podobné případy, ale nemusíme chodit daleko. V České republice máme jednu firmu s podobným disruptivním chováním. Jedná se o Zonky, která sice sama o sobě generuje stamilionové ztráty, nicméně je opět třeba se zeptat, jaký byl její úkol? Zonky uplynulé roky rostla o desítky procent. Společnost získala ne úplně zanedbatelný podíl na trhu v půjčkách a stejně jako třeba Revolut donutila ostatní konkurenty (zejména banky) snížit úrokové sazby a masivně investovat do digitálních produktů. Na tom všem pak vydělají zejména klienti.

Investoři, kteří do Revolutu, Zonky a dalších dávají peníze tedy nehledají krátkodobý zisk, ale sledují dlouhodobé cíle, podobně jako třeba Amazon. Ano ne u všech firem se to nakonec podaří. Některé challenger banky určitě zaniknou. Ale Revolut je zatím přesně tam, kde chce být a tradiční dinosauři by se ho měli bát víc a víc, bez ohledu na finanční výsledky.

Pokud by vás zajímala přesná čísla, kolik Revolut v roce 2019 prodělal a jak si stojí v porovnání s challenger bankami Monzo a Starling, doporučujeme článek top three digital banks.

Zdroj: finews.com, thefintechtimes.com

Foto: od Harry Strauss, Gerd AltmannPixabay

Další doporučené články

Množství ransomware útoků neustále roste

Množství ransomware útoků neustále roste

Americké ministerstvo financí uvedlo, že finanční instituce loni utratily téměř 1,2 miliardy dolarů za platby související s ransomwarem, přičemž šlo nejčastěji...
18. 11. 2022 – Doba čtení: < 1 min
Visa i Mastercard chystají nové krypto karty

Visa i Mastercard chystají nové krypto karty

Zdá se, že krypto karty se dostávají do centra pozornosti. Binance s Mastercard nedávno v Argentině uvedly kryptoměnovou platební kartu, která umožňuje...
9. 11. 2022 – Doba čtení: 2 min

Martin Pacholet

blockchain, UX, openbanking, BankID a wealth management, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora