Reklama

Válka BigTechů o poplatky

29. 8. 2020 – | Doba čtení: 2 min

fortnite

Také jste zaznamenali správu, že autoři herního titulu Fortnite se soudí s Apple a Googlem? Fortnite je hra s více než 350 miliony registrovaných hráčů a v celém sporu jde o obrovské peníze. Fortnite se pokusil obejít platební mechanismy obou platforem a poukázal na monopolem a nekalou soutěží zavánějící praktiky.

Pro běžného uživatele jde o drobnost – ke komu doputují jeho peníze, protože ve skutečnosti mu to cenu nezlevní. Pro výrobce software resp. poskytovatele placených služeb je to však zcela zásadní věc. V této konkrétní situaci výrobce software prohrává, protože Google Play a Apple Store hru odstranily z nabídky.

Možná se ptáte, proč píšeme o hře na ve fintechovém magazínu. Inu ve skutečnosti nejde jenom o jednu hru, ale budoucnost všech mobilních plateb prováděných v běžných resp. nebankovních aplikacích.

Pokud si stáhnete z Google Play nebo Apple Store placenou aplikaci, tak typicky 30% z ceny jde poskytovatelům těchto platforem – čili Google nebo Apple. Poskytovatel aplikace má možnost tento podíl ještě navýšit, za což se mu platformy odvděčí preferovaným zobrazováním ve výsledcích hledání. Je to vlastně klasická provize. Pokud náhodou jde o aplikace s placeným předplatným, pak se typicky tento poplatek snižuje asi na 15%. Placení formou předplatného je totiž preferovaná varianta, která statisticky přináší větší příjmy.

Apple i Google se brání a dokonce zakazují obcházení těchto poplatků, protože každý dodavatel mobilního software by raději měl částku celou, než jenom 70%. Přitom existuje řada způsobů, jak by se takové poplatky daly provádět – od placení kartou, přes klasické převody na účet. Při placení kartou se poplatek typicky pohybuje od 1 do 3%. Při placení převodem nemusí být poplatek žádný nebo jde nad rámec platby jako takové a společnost tedy opravdu dostane celou částku.

Ale pozor tato situace se netýká jen malých firem, které vydávají software, ale týká se všech tvůrců softwaru pro mobily. Společnosti jako Netflix, Kindle nebo Spotify nesmí ve svých mobilních aplikacích uvádět informaci, že v případě, kdy klient zvolí jinou platební metodu (například kartou přes internet), tak že v takovém případě dostanou vlastně víc peněz.

facebook purchase

Facebook se rozhodl, že v rámci platebních tlačítek zavede zveřejňování informace, že 30% z ceny jde do Apple. Doslova „Apple si bere 30% z částky“. Takovou informaci okamžitě Apple zablokoval a nedovolil ji publikovat. No a v případě aplikace na Androidu se alespoň chtěli pokusit uvést informaci „Facebook si z této transakce neúčtuje poplatky.“ Ale to zase zřejmě neprošlo přes Google.

Takže je velmi pravděpodobné, že v příštích letech budeme svědky velmi zajímavé BigTechové války o poplatky. Přijde určitě řada soudních sporů a uvidíme, jak se k aktuální situaci postaví také regulátoři, kteří ovšem současnou situaci ignorují už řadu let. Přitom paralela například s jednu dobu hodně řešeným chováním Microsoftu ve svých Windowsech je více než zřejmá.

Zdroj: theverge.com, nytimes.com

Foto: https://www.epicgames.com/, theverge.com

Další doporučené články

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Letní prázdniny se nám přehouply do druhé poloviny, ale ve fintechu nic jako prázdniny neexistuje, proto vám i tentokrát shrneme nejzajímavější...
3. 8. 2022 – Doba čtení: 2 min
Společnost Barclays bude hostit CBDC hackathon

Společnost Barclays bude hostit CBDC hackathon

Společnost Barclays oznámila, že v září uspořádá „Barclays CBDC Hackathon 2022“, aby podpořila vznik nových technologií ve velkých bankách. Cílem akce...
27. 7. 2022 – Doba čtení: < 1 min

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora