Vítězové hackathonu našli nové příležitosti a chtějí inovovat
20. 5. 2021 – fintechcowboys | Doba čtení: 4 min
Uplynulý víkend se v paláci ARA v Perlové ulici v Praze uskutečnil Hack 2 Normal hackathon. Šlo možná o první akci svého druhu, která po dlouhé době nemusela být online. V prostorách pražské pobočky HubHub se sešlo celkem deset soutěžních týmů. Jejich členové měli pouhých 48 hodin na vytvoření řešení, která by aspoň částečně pomohla „vrátit do normálu“ oblasti zasažené pandemií. Většina týmů se zabývala vylepšením zdravotní péče a byznysového prostředí.
1. místo: online zpověď
Porotu nejvíc uchvátila mobilní aplikace Dio, která věřícím – mimo jiné – umožňuje zpovídat se online.
„Víra je dnes jednou z posledních nedigitalizovaných oblastí. Na světě je přitom šest miliard věřících a zvlášť v době pandemie mnozí z nich trpěli tím, že kostely a další svatostánky byly uzavřené. Je nejvyšší čas přenést církevní instituce do 21. století a umožnit věřícím kontakt s kněžími i na dálku,“ vysvětlil svou motivaci k vytvoření aplikace Vojtěch Šanca, kapitán vítězného týmu. V úvodní fázi by se měl projekt zaměřit na křesťany, později i na další náboženství.
Pětičlenná porota ve složení Beáta Vörösová (CzechInvest), Blanka Sigmundová (Loono), Filip Řehořík (Microsoft), Jan Krahulík (Grouport) a Luděk Jedlička (Oracle CZE) se na vítězi shodla jednomyslně. „Oceňuji zejména dobře uchopenou myšlenku i velmi srozumitelné a přímočaré řešení, které je navíc snadno rozšiřitelné na další trhy i náboženství,“ shrnul hlavní pozitiva při závěrečné zpětné vazbě Filip Řehořík.
Záznam z nedělní části akce je možné si zpětně prohlédnout na FB kanálu Startup World Cup Summitu.
2. místo: „Seznamka“ pro neziskovky
Na druhém místě se umístil projekt Rosteme společně, který jeho tvůrci popisují jako „seznamku s přesahem“. Cílem aplikace by mělo být efektivní propojení firem a neziskového sektoru tak, aby mezi oběma stranami docházelo ke smysluplné spolupráci, založené na vzájemné kompatibilitě.
„Jestliže seznamky dokážou najít ideální partnery mezi lidmi, proč by to samé nemohlo fungovat i mezi ziskem a neziskem? V naší aplikaci si obě strany založí profil a my na základě vyhodnocení všech parametrů doporučíme nejvhodnější spojení,“ vysvětluje princip kapitánka projektu Marie Froulíková. Cílem je podle ní především oba světy sblížit, protože byznys a neziskové projekty obvykle mívají zcela odlišnou kulturu, jazyk i metriku úspěchu.
V první fázi projekt hodlá cílit na Prahu, kde působí 25 tisíc neziskových organizací a 560 tisíc firem. Později chce aktivity rozšířit na celou republiku a ideálně i na další evropské země, kde zatím podobná aplikace neexistuje.
3. místo: Zaměstnanecký chatbot
Bronzovou pozici po dlouhých debatách porotců obsadil wellbeing chatbot týmu Business Republic. Služba založená na umělé inteligenci by měla firmám pomoci lépe analyzovat individuální potřeby jednotlivých zaměstnanců a pomáhat manažerům s tím, aby tyto potřeby lépe vnímali a předcházeli tak ve svých týmech nespokojenosti i eventuální fluktuaci.
„Chatbot nám umožní získat data od každého člena týmu a vypracovat více či méně anonymizovanou analýzu, se kterou následně manažeři můžou dál pracovat. I s tím jim dokážeme pomoci,“ přibližuje za početný tým Alice Vévodová. Při vývoji nástroje opíral mimo jiné o zjištění, že takřka dvě třetiny lidí ve firmách důvěřují umělé inteligenci víc než svému manažerovi.
Nápady do šuplíku? Rozhodně ne
Všechny tři oceněné projekty mají směle nakročeno k realizaci. „Nikdy by mě nenapadlo, že za jeden a půl dne vytvoříme z nápadu na online zpověď reálnou aplikaci. Byla to úžasná zkušenost a určitě budeme dál pokračovat v dalším rozvoji,“ komentoval další plány ihned po svém vítězství tým Dio.
Slibná budoucnost se rýsuje i před byznysovo-neziskovou seznamkou Rosteme společně, která má nakročeno ke spolupráci se společností Oracle. „Je to opravdu dobře promyšlený projekt, postavený na datech z průzkumu, navíc s týmem, který má potřebné know-how. I načasování pro budování propojení mezi korporacemi a neziskovými organizacemi je ideální, proto nabízíme pomoc s dalším rozvojem a doufám, že porosteme společně,“ vyjádřil okamžitou podporu porotce Luděk Jedlička.
Jan Krahulík pěl zase chválu na adresu bronzového týmu Business Republic: „Už teď jste velmi daleko, pokud jde o implementaci vašeho řešení. Teoreticky už zítra můžete začít oslovovat potenciální zákazníky a svůj produkt jim prodat. Váš návrh chatbota je skutečně unikátní.“
Všechny medailové projekty od organizátorů získaly ke svému dalšímu rozvoji startovní finanční podporu. Tým Dio si odnesl částku 30 tisíc korun, projekt Rosteme společně 20 tisíc korun a chatbot týmu Business Republic získal 10 tisíc korun.
„Ještě podstatnější je ale možnost získat zpětnou vazbu od potenciálních investorů během tzv. pitchdays ve venture kapitálových fondech Air Ventures a UP21, a především pak pokračující mentoring ze strany partnerů celého hackathonu. Nechybí mezi nimi ani osobnosti ze Startup World Cup Summitu, jedné z největších tuzemských startupových akcí,“ shodují hlavní organizátoři hackathonu Milan Kilík z HubHubu a Tomáš Cironis z SWCSummitu.
Kuriozní problém: Všichni tápali, co si obléct
Vzhledem ke stále přetrvávající pandemické situaci bylo nutné na akci zajistit přísné hygienické podmínky. Všichni přítomní tak před zahájením hackathonu museli absolvovat antigenní testy, případně jinak doložit svou bezinfekčnost. To naštěstí pro nikoho nepředstavovalo problém a jakmile se potvrdilo, že všichni jsou Covid-negativní, bylo možné odložit i respirátory.
Problém se ale objevil v nečekané oblasti – prakticky nikdo si nevěděl rady s dress codem. „U prvních několika telefonátů jsem se jen pousmál. Pak ale volali další a další – soutěžící, mentoři i porotci. A všichni do jednoho tápali, co si mají obléct. Je vidět, že lidé si po roce opravdu odvykli chodit mezi lidi. Aspoň už vím, co lépe vyspecifikovat na říjnový SWCSummit,“ zamýšlí se při vyhlídce na mnohonásobně větší podzimní akci Tomáš Cironis.
Zdroj: tisková zpráva, swcsummit.com