Chytré platby podle mBank
25. 5. 2016 – fintechcowboys | Doba čtení: 4 min
Když položíte lidem otázku, co si představují pod pojmem chytrá platba, dostanete tolik různých odpovědí, kolika osob se zeptáte. Značně volná definice ale v pojetí marketingového oddělení mBank dostala přesnější vymezení zkraje roku 2014. Tehdy představila zjednodušený způsob placení. Stačilo zadat částku, připojit krátkou zprávu a vybrat osobu ze seznamu kontaktů, komu mají být peníze odeslány. Šlo o nové způsoby placení ukryté pod tlačítky „Na Facebook“ a „Na mobil“. Dnes vám ukážeme, jakým způsobem tato služba funguje.
Zpřístupnění plateb „Na Facebook“
Při prvním kliknutí na tlačíko „Na Facebook“ vás internetové bankovnictví vyzve k povolení stažení dat z Facebooku. Proces povolení je jednoduchý, stačí kliknout na tlačítko „Zapnout“. Přesto někdy může dojít k chybě, jak je vidět na obrázku. V takovém případě nezbývá než kontaktovat telefonickou podporu.
Jakmile kliknete na tlačítko „Povolit“, aktivujete facebookové platby a můžete začít platit svým přátelům prostřednictvím sociální sítě. Má to však ještě jeden háček. Na příkladu vám přiblížíme dva případy, na něž v běžném životě narazíte.
1. Varianta: Oba jsme klienti mBank
2. Varianta: Pouze já jsem klientem mBank
Platíme „Na mobil“
Existuje ale ještě jedna možnost, jak poslat peníze kamarádům s účtem v jiné bance. Podmínkou je nicméně vlastnictví smartphonu s přístupem k internetu. Tato druhá služba je pojmenovaná „Na mobil“. Formulář je identický s tím facebookovým s rozdílem, že se tentokrát zadává telefonní číslo. Kamarád po odeslání obdrží SMS zprávu s URL odkazem. Po jeho rozkliknutí je stejně jako v prvním případu s Facebookem přesměrován na stránky mBank, kde opět zadá své číslo účtu.
Celý proces placení „Na mobil“ nebo „Na Facebook“ probíhá v rámci banky. Facebook a SMS zprávy slouží pouze pro přenos a zobrazení krátkého textu s URL odkazem. Nevýhodou řešení, stejně jako v případě FRIENDS24, je tradiční bankovní převod schovaný za celým procesem placení. Připsání peněz na účet v jiné bance proto bude trvat jeden pracovní den.
Závěr
V porovnání s FRIENDS24 od České spořitelny odpadá u mBank nutnost instalace zvláštní aplikace, protože Chytré platby má každý klient standardně k dispozici. Vedle tradičních způsobů placení jsou k dispozici nové způsoby placení, jejichž jednoduché používání bude přispívat k jejich častějšímu využívání. Při opakovaném placení určitě oceníte funkci adresáře kontaktů, která nabízí lepší uživatelský zážitek v porovnání s ukládáním šablon v jiných bankách.
mBank alespoň na Twitteru získala pozitivní ohlasy
Platby přes Facebook v podání @mbank_cz se mi vážně líbí! http://t.co/WQ0c19jLgM
— Miloš Zlesa (@zlesam) January 9, 2014
Z uživatelského pohledu mi nejen chytré platby, ale i internetové a mobilní bankovnictví mBank vyhovuje ze všech bank nejvíce. Je to dáno hlavně tím, jak jednotlivé prvky na sebe navazují a dohromady fungují, dále možnost placení na kontakty, adresář, napojení na tradiční platby, zobrazení v kalendáři atd. Komplexní přístup mBank je podle mě krok správným směrem v porovnání s odděleným řešením FRIENDS24. Místem, kde mBank ztrácí, je dle mého absence placení na facebookové kontakty v mobilní aplikaci. Drobnou výtku si neodpustím k propojení s facebookovým API a nemožnost vyhledávání bez diakritiky. Na druhou stranu chápu, proč mBank sáhla po omezení Facebooku.
Protože již několikrát padlo srovnání mBank a FRIENDS24, přímo se nabízí jejich porovnání v samostatném článku. Příště tedy můžete očekávat podrobnější pohled na obě řešení i odpověď na otázku, která služba má navrch.