Reklama

Chatbot Cleo nahrazuje bankovní aplikace

28. 7. 2017 – | Doba čtení: 3 min

Fintechový startup Cleo se základnou v Londýně získal v dalším kole investic dva miliony dolarů a znovu si tak rozšířil svůj stávající seznam podporovatelů, na kterém je už například i zakladatel Skype, Niklas Zennström. Cleo nabízí chatbota s umělou inteligencí, který pomáhá svým zákazníkům řídit jejich finance.

Startup založila dvojice Barney Hussey-Yeo a Aleksandra Wozniak. Cleo představuje konverzační rozhraní a v mnoha ohledech může nahradit stávající bankovní mobilní aplikaci svých uživatelů: jakmile mu dají přístup ke svým údajům, umožní jim zkontrolovat si všechny jejich útraty napříč různými účty a kreditními kartami, a to včetně rozpadu na jednotlivé transakce, kategorie nebo obchodníky.

Po záplavě aktualizací, kterými prošel od svého oficiálního spuštění v lednu letošního roku, Cleo také umožňuje uskutečnit řadu dalších úkonů, a to i některé založené na shromážděných finančních datech. Prostřednictvím Clea teď lidé mohou posílat peníze svým kontaktům na Facebook Messengeru, a to aniž by se museli přihlašovat do své banky nebo řešit kódy – transakce se místo toho projeví na debetní kartě, kterou si propojili s aplikací. Na základě toho, co Cleo usoudí, že si mohou dovolit, si mohou také automatiky ukládat malé částky na spořicí účet, hledat výhodné nabídky a obsluhovat nástroje a finanční produkty jako například kreditní karty.

Barney Hussey-Yeo, spoluzakladatel Cleo, řekl, že myšlenka vytvořit Cleo přišla ještě na půdě Wongy, kontroverzní společnosti zabývající se půjčkami v den výplaty, kde dříve jako součást vědeckého týmu pracoval. Tady zjistil, jak neprůhledný je způsob, jakým zprostředkovatelé finančních služeb, především pak úřadující banky, prodávají dodatečné služby, které nejsou vždy ve prospěch zákazníka, a jak svým klientům ne zrovna dobře pomáhají porozumět a řídit jejich útraty, a to přesto, že disponují obrovským množstvím relevantních údajů. Hussey-Yeo chtěl mít také po ruce lepší způsob, jak sledovat své vlastní útraty – přesto, že měl relativně dobře placenou práci, podařilo se mu totiž také nevědomky přečerpat svůj účet.

S tím cílem byl navržen Cleo: aby údaje o předchozích útratách svých zákazníků využil v jejich prospěch. Chatbot umí odpovědět na otázky, jako jsou dotazy na aktuální zůstatek účtu, nebo na to, kolik zákazník v daném týdnu utratil, řekněme za rychlé občerstvení nebo cestování. Dokáže klienty také varovat, pokud překročili svůj měsíční rozpočet. Prostřednictvím aplikace si dále mohou nastavit své cíle, co se týče útrat, a další typy upozornění, které se vztahují k jejich transakcím. Hussey-Yeo řekl, že tím se Cleo liší od pasivního přístupu bank, které své zákazníky varují pouze v okamžiku, kdy se blíží k neautorizovanému přečerpání účtu, jež pro ně v součtu může znamenat ztrátu příjmů v řádech milionů.

Zdá se, že Cleo přichází na trh ve správnou dobu. Finanční data jsou totiž dost možná poslední bariérou v současném světě, kde se každý snaží získat údaje uživatelů. Ve světě PSD2 a otevřeného bankovnictví, kde regulace přinutí banky zpřístupnit data svých klientů aplikacím třetích stran, může společnost, která se dokáže etablovat jako to pravé rozhraní pro správu veškerých peněžních záležitostí, vydělat spoustu peněz. A Cleo má podle Hussey-Yea ambici stát se tímto rozhraním.

 „Nikdo nemusí být bankou, aby nahradil vaši bankovní aplikaci,“ tvrdí Hussey-Yeo.

Slovo „hra“, nebo spíše „hravý“ může také dobře posloužit k popisu samotného Clea. Chatbotovi byla – záměrně – dána až příliš familiární, neformální identita, což znamená i to, že při konverzaci s uživatelem používá celou řadu smajlíků a obrázků. Hussey-Yeo tvrdí, že to klienti startupu milují. Říká také, že podceňovat konverzační styl chatbota v boji proti konkurenci na základě uživatelské zkušenosti by bylo velkou chybou. Nedávný průzkum mezi tisícovkou uživatelů Clea ukázal, že 77 % z nich přestalo používat svoji bankovní aplikaci během tří měsíců, zatímco chatbotovo vysoké skóre, co se týče zákaznické retence, je pro jeho investory důležitým ukazatelem.

Zdroj: TechCrunch + Homepage Cleo

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.