Reklama

Fintech a AI

8. 8. 2023 – | Doba čtení: 3 min

Zdroj: midjourney

O nových využitích AI se dozvídáme v podstatě každý den. Některá mají budoucnost v reálném světě, část z nich jsou spíše hračky (pro vědce nebo pro veřejnost) a samozřejmě se objevuje také spousta nesmyslů. Pojďme si shrnout, jak se AI využívala ve fintechu v posledních letech. Dále se podíváme na zajímavé trendy pro roky příští.

Podle nedávných odhadů má aktuální trh „AI ve fintechu“ hodnotu skoro 43 miliard dolarů a konzervativní predikce očekávají růst na 50 miliard v roce 2028. Možná to nevypadá jako velký nárůst, ale to je dané tím, že většina „moderních“ fintechů už vlastně s AI pracuje delší dobu.

Minulost AI ve fintechu

Prvotní použití AI ve fintechu (ale vlastně skoro ve všech finančních společnostech) začalo před několika lety hned na několika frontách. V první řadě šlo o automatizaci konkrétních procesů – typicky to bylo odhalování fraudů, boj proti praní špinavých peněz a pak samozřejmě automatizace kontaktu se zákazníky – například čtení dat z dokumentů (faktur či dokladů). U nás můžeme zmínit třeba Digitoo.cz nebo InstaCover).

Tato první využití byla postavená na velkém množství dat, u nichž se AI naučila na základě očekávaného vstupu vygenerovat požadovaný výstup. Nejenom že se pak pro tyto operace zvýšila rychlost jejich provádění (místo manuálního zpracování trvajícího někdy i v řádu jednotek hodin se získá výsledek v řádu sekund), ale zároveň se snížila chybovost – robot se neunaví a výsledky poskytuje ve stejné úrovni kvality 7 x 24.

Kromě datových analytik se pak začaly objevovat implementace AI v odvětví chatbotů. Zejména v době, kdy není k dispozici živý operátor.

Jako třetí a poslední oblast, kde se s AI pracuje již nějakou dobu, je skórování klientů – výpočet důvěryhodnosti klienta, kreditního skóre nebo různých limitů. Záleží na konkrétním pojmenování a potřebě, nicméně v podstatě jde stále o jednu oblast. U klientů došlo ke sbírání různých datových vstupů (od sociálních sítí přes různé registry a data nasbíraná na pozadí, konče údaji, které uživatel zadal do vstupních formulářů) a na základě těchto dat AI vygenerovala objektivně nějaké číslo – resp. nikoli objektivně, ale přesně podle toho, jak byla naučená.

midjourney

Co můžeme očekávat

V první řadě se dá očekávat, že se budou zkvalitňovat všechny výše uvedené oblasti. AI v oblasti bezpečnosti se stane standardem, protože AI je bohužel použitelná i na straně hackerů a je nutné držet krok. Každá podezřelá transakce bude ošetřena nějakým specifickým procesem – například dalším typem autorizace. Čím přísnější AI je, tím více generuje tzv. falešných pozitiv (tj. může označit i běžné transakce za podezřelé) a toto nastavení a vybalancování bude zásadní pro vyvážení bezpečnosti a zároveň uživatelského zážitku.

V oblasti chatbotů pak můžeme očekávat nějaké integrace na modely OpenAI či jejich konkurenci. Nicméně tato využití musí dosahovat vysoké míry přesnosti, což je zatím u GPT a podobných modelů trochu slabina. Firmy, které budou pomocí generativní AI nabízet přesná a kvalitní data (informace, pokyny, odpovědi na dotazy), pak mohou zlepšit UX, zvýšit dobu podpory a zároveň snížit náklady.

Paralelně s chatboty nové generace pak určitě přijde i rozmach voicebotů. Již dnes se rutinní operace, které řeší živí operátoři, automatizují a do budoucna se zlepšováním jazykových modelů půjde provádět více a více operací pomocí AI.

Pro někoho pak může být překvapivé, že modely jako GPT dokonce umí analyzovat data. Když jim dodáte kvalitní vstupy – tj. data a prompt. Pokud nevíte, co znamená prompt, pak se tím myslí textová instrukce, vlastně takové ukecanější zadání, pomocí kterého GPT směřujete k dodání ideální odpovědi. To může být další oblast, kde se AI může ve fintechu uplatnit.

Jako poslední příklad pak můžeme uvést paralelu kreditního skóre, ale tentokrát v insurtechu – podobně jako dnes banky pomocí AI skórují své klienty, budou moci svoje klienty skórovat pojišťovny a nabízet opravdová pojištění na míru.

Zdroj: finextra.com a redakce

Další doporučené články

Jak bojovat proti greenwashingu ve fintechu?

Jak bojovat proti greenwashingu ve fintechu?

Greenwashing čili zveličování, nebo dokonce vytváření falešných ekologicky šetrných aktivit ve společnostech se nevyhýbá ani fintechu. Přestože se o greenwashingu už...
1. 12. 2023 – Doba čtení: 2 min
Allianz žaluje Revolut

Allianz žaluje Revolut

Allianz podniká právní kroky proti společnosti Revolut a požaduje 10,4 milionu liber (13 milionů dolarů). Jádro problému spočívá v tom, že Allianz...
29. 11. 2023 – Doba čtení: < 1 min

Martin Pacholet

blockchain, UX, openbanking, BankID a wealth management, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora