Reklama

Fintech průzkum díl 1 – demografie

17. 1. 2020 – | Doba čtení: 3 min

Na konci minulého roku jsme intenzivně promovali anketu k fintechu v Čechách. Jedná se o první pokus o získání seriózních dat, která nejsou manipulována zájmy žádné banky nebo marketingové agentury. Jinak řečeno, milí čtenáři, jaká data jsme získali, taková jsme je interpretovali. V následujících dnech budeme postupně uveřejňovat výsledky průzkumu dle jednotlivých témat. Ti z vás, kdo jej vyplnili, ví, že jsme se ptali nejen na platby nebo půjčky, ale také na kryptoměny, pojištění a umělou inteligenci.

Jak jsme již zmiňovali na začátku, dotazník nebyl zrovna z nejkratších a jeho vyplnění si vyžádalo v průměru 7 minut a 10 vteřin vašeho času. Uživatelům, kteří jej vyplňovali na stolním počítači, to trvalo o něco déle – 7 minut 40 vteřin -, těm na telefonu pak jen 6 minut a 46 vteřin. Využívání zařízení pak mluvilo ve prospěch mobilních telefonů – 60 ku 40. Tablety tvořily zanedbatelnou část použitých zařízení.

Po očištění dat nám zůstalo 185 vyplněných dotazníků, se kterými budeme v dalších částech průzkumu pracovat. Osobně jsme měli za cíl dosáhnout alespoň dvojnásobného čísla, ale to bychom potřebovali asi 5násobný rozpočet. Zpočátku odpovědi naskakovaly rychle, pak to už ale byla tvrdá práce. Tak třeba příště. Na tomto čísle se podepsal i fakt, že míru dokončení jsme měli necelých 74%. Byl to skutečně dlouhý dotazník.

V dalších částech ankety nebudeme zmiňovat počty odpovědí, ne všechny otázky byly povinné, nekteré byly podmíněně, a dokonce se nám několikrát stalo, že se uživatelům podařilo neodpovědět i na otázky povinné, netušíme, jak je to možné :-). Výsledná procenta jsme vždy zaokrouhlili na celá čísla směrem nahoru.

V první otázce jsme se ptali na pohlaví. Výsledné rozdělení asi není žádným překvapením, i když jsme tedy osobně čekali trochu vyšší zastoupení žen. Pořád ale, zdá se, platí klišé, že ženy a technologie se moc nekamarádí (dámy tedy nechtějí mít ani nic společného s podobným dotazníkem).

83 % muži
17 % ženy

Druhá otázka byla zaměřena na věk účastníků ankety. Zajímavé je, že se nám ankety nezúčastnil nikdo nad 55 let. Buď to nechtěl přiznat :D, anebo po padesátce vážně klesá na mrtvý bod zájem o jakékoliv inovace (spekulace samozřejmě).

13 % 18-25
39 % 26-35
41 % 36-45
8 % 46-55

Třetí otázkou, kterou jsme v našem průzkumu položili v sekci demografických dat, byl dotaz na vzdělání. Vysokoškolské vzdělání jednoznačně dominovalo.

70 % vysoká škola
30 % střední škola

Čtvrtá otázka zjišťovala, odkud respondenti pocházejí. Tato čísla máme ze samotné ankety, podle Google Analytics má Praha ještě výraznější zastoupení, přes 60 %.

50 % Hlavní město Praha
16 % Středočeský kraj
11 % Moravskoslezský kraj
7 % Jihomoravský kraj
4 % Liberecký kraj
3 % Královéhradecký kraj, Vysočina a Zlínský kraj
2 % Jihočeský, Olomoucký, Pardubický, Plzeňský kraj
1 % Karlovarský, Ústecký kraj

Pátá otázka se týkala platového ohodnocení. Vliv Prahy a kombinace dlouhodobě nejlépe placených oblastí „Fin-Tech“ 🙂 dávala již předem tušit, že se budeme pohybovat vysoko nad průměrem.

7 % méně než 10 000
9 % 10 – 30 000
22 % 31 – 60 000
34 % 61 – 100 000
29 % více než 100 000

Poslední otázkou, na jejíž výsledky se dnes podíváme, je ta na primární banky fintechových nadšenců. První trojka nepřináší žádnou revoluci, umístění Monety na samém chvostu ale překvapením bylo.

20 % AirBank
19 % Komerční banka
18 % Česká spořitelna
12 % ČSOB
7 % Raiffeisen Bank
6 % Fio banka
5 % mBank
4 % UniCredit Bank
3 % Moneta
2 % Equa Bank

Tak to by bylo pro dnešek vše. V příštím díle se podíváme na to, jak využíváme bankovní služby, jak často chodíme na pobočky a kterým startupům nejvíce fandíme podporou a využíváním jejich služeb. Sledujte nás.

Ještě jednou tímto všem účastníkům naše průzkumu děkujeme za vyplnění dotazníku!

Foto: od Zach Lucero na Unsplash

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.