Reklama

Innovations United 2023 ve znamení AI

14. 11. 2023 – | Doba čtení: 3 min

Zdroj: Startup Disrupt

Ve dnech 7.–8. listopadu Praha znovu hostila mezinárodní konferenci Innovations United 2023, kterou navštívily stovky lidí osobně a online. Program byl rozdělen do čtyř pilířů: Innovations, Finance Investments, Sustainability a Female Leaders, během dvou dnů se prezentovala celá řada poznatků, názorů a zkušeností.

Innovations United, uspořádaný mezinárodní platformou Startup Disrupt, se odehrával v prostorách Martinického Paláce na Pražském hradě a redakce FinTechCowboys navštívila Innovation, Finance a Sustainability stage (večer samozřejmě nevynechala ani Castle Party). Přinášíme několik zajímavých poznatků, které během konference zazněly.

Bezpečná umělá inteligence (?)

Téma AI bylo přítomno na všech stagích Innovations United 2023, a proto by se dalo označit za hlavního hosta konference. Účastníci panelových diskuzí a key notes si vyměňovali své znalosti, často protichůdné názory a zkušenosti s přínosy a úskalí zavedení AI do různých sfér lidské společnosti. AI nachází své místo nejen v technologicky orientovaných firmách, ale také v governmentu, zdravotnictví, výrobě a řadě dalších odvětví.

Ačkoliv zaznělo zpochybnění, zda umělá inteligence je skutečně inteligentní v pravém slova smyslu, diskuze se ubírala směrem k regulaci a bezpečnému používání AI. Již teď vznikají první regulatorní rámce v řadě vyspělých zemí, jako EU AI Act a poměrně čerstvá Bletchley Declaration on AI safety z UK.

Robert Ivanschitz z Microsoftu vypíchl pět klíčových bodů řízení umělé inteligence:

  • Implementace nových bezpečnostních rámců pro AI pod vedením vlády a budování nových produktů na nich.
  • Vyžadování bezpečnostních brzd pro systémy AI, které řídí kritickou infrastrukturu.
  • Tvorba širšího právního a regulačního rámce založeného na technologické architektuře pro umělou inteligenci.
  • Podpora transparentnosti a zajištění akademického a veřejného přístupu k AI.
  • Usilování o budování nových partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem využívat umělou inteligenci jako účinný nástroj k řešení nevyhnutelných společenských výzev, které přicházejí s novými technologiemi.

AI: hledají se Use Cases

To, že se z AI stal hot buzzword pro rok 2023, nikdo nemůže popřít. Podnikatelskou sférou začíná prostupovat syndrom „kdo nevyužívá ve svém byznysu AI, jako by neexistoval“. Opak ale zůstává pravdou a selský rozum je i zde na místě – každá společnost by se měla primárně zaměřit na potřeby vlastního byznysu a implementovat AI pouze a jen v oblastech, kde to skutečně dává smysl.

Pokud se teprve rozhlížíte pro vhodných případech užití, Innovations United představila několik podniků, které v integraci AI uspěly nebo jsou na dobré cestě dosáhnout zajímavých výsledků. Své portfolio úspěšně zavedených AI nástrojů prezentoval jménem Komerční banky Martin Sládeček.

Banka úspěšně využívá strojové učení k rychlé a efektivní detekci podvodných aktivit, včetně využití podvodných obrázků a deepfake. Jedním z uživatelských benefitů zavedení AI do KB bylo vylepšení komunikace s bankou – zavedla se podpora vícejazyčnosti a „lidskosti“ komunikace automatizovaných asistentů. KB Chatbot / voicebot SG Sobot pomáhá přihlášeným uživatelům ovládat jejich účet, a pokud si klient vyžádá připojení na skutečného operátora, AI zajísti přepis uskutečněného rozhovoru do textové podoby. Výsledné záznamy kategorizuje, analyzuje a pomáhá v nich vyhledávat. Výsledkem je soustavné vylepšování uživatelského zážitku klientů KB na základě predikce uživatelských potřeb a preferencí a zamezení odpadávaní klientů.

Na konferenci byly prezentované příklady i z jiných než finančních oborů. Johnson Darkwah se podělil o příběh desetileté cesty Gauss Algorithmic, která vedla k úspěchu v implementaci AI řešení. Mají v portfoliu úspěšné zpracování tisíce stránek textů z 19. století ve snaze najít zmínky lokalizovaných nálezů ropy. Také se snažili pomoci diabetikům ve vyladění jejich jídelníčku a aktuálně ve Francii testují prototypy automatů s rozpoznávaním hlasů fastfoodových drive through.

AI v bankovnictví – vyhlídky

K dnešnímu dni 60 % bank buď AI aktivně zavádí, nebo nějakou AI službu již má. 75 % bank reportuje, že AI primárně používá jako nástroj, který pomáhá bankovním pracovníkům s opakujícími se úkoly, a umožňuje jim tak kvalitněji pečovat o klienty. Jako příklad můžeme uvést call centra nebo automatizované zpracovávání dokumentů či emailů. V roce 2025 se přepokládá, že 95 % interakce mezi byznysem a klientem bude řízená AI. Do roku 2030 použití AI ušetří bankám a pojišťovnám na pobočkách 490 miliard dolarů, 350 miliard v middle office a 200 miliard v back office.

Těšíme se na další ročník Innovations United 2024.

Další doporučené články

Spring Labs přináší fintechového (AI) kopilota

Spring Labs přináší fintechového (AI) kopilota

Třetina Američanů si kontroluje denně svůj bankovní zůstatek. V České republice vzhledem k naší náchylnosti k moderním technologiím to může být ještě větší...
12. 7. 2024 – Doba čtení: 2 min

Barbora Vrátilová

Další články autora