Kompenzace za zpoždění letadla v Bitcoinu
20. 8. 2020 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Bulharský startup vyplatí klientům Bitcoiny v případě zpoždění letadla alespoň o jednu hodinu. Vše probíhá prostřednictvím aplikace Colibra v případě zpoždění z jakéhokoliv důvodu a kompenzaci vyplácí klientům v kryptoměně.
Odškodnění prostřednictvím aplikace Colibra je k dispozici cestujícím již od června 2019, kdy byl zahájen provoz této služby. Původně se kompenzace vyplácela ve standardních měnách, což se nyní rozšířilo o Bitcoiny.
Protože kurz Bitcoinu se hodně mění, uživatelé, kteří si let v aplikaci registrují dopředu, si mohou vybrat, zda chtějí cenu uzamknout v den, kdy se zaregistrovali pro svůj let, nebo v den, kdy cestují. Například cestující, který minulý týden rezervoval let a uzamkl v aplikaci kurz, když byla cena Bitcoinů v ceně 11 000 dolarů, by dnes s cenou nad 12 000 dolarů získal fakticky větší kompenzaci. Nicméně samozřejmě je tam i riziko, že při poklesu můžete dostat kompenzaci nižší hodnoty.
Standardní kompenzace je za tři hodiny
Colibra garantuje kompenzaci pro každého uživatele zpožděného o jednu nebo více hodin bez ohledu na důvod, který letecká společnost uvádí. V EU jsou letecké společnosti povinny odškodnit cestujícího za zpoždění při splnění všech následujících podmínek:
- Zpoždění trvalo minimálně tři hodiny
- Zpoždění je způsobené leteckou společností
- Klient provedl check-in ve stanovené době
V závislosti na délce letu pak klient může dostat určitou kompenzaci:
- u kratších letů do 1500 kilometrů je to 250 EUR,
- u letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů je to 400 EUR,
- u letů nad 3500 kilometrů je to 600 EUR.
Jak tedy může Colibra kompenzovat zpoždění například dvě hodiny, když na něj cestující nemá nárok? V první řadě je nutné říct, že Colibra garantuje pro tuto situaci menší kompenzaci a to minimálně 20 EUR. No a zjednodušeně řečeno klienti s kratší dobou zpoždění dostanou peníze z částek vybraných u klientů, kteří na kompenzaci od letecké společnosti nárok mají. Statisticky je šance na zpoždění o hodinu a půl asi 30krát větší než o tři hodiny, takže ve výsledku cestující dostávají kompenzaci častěji, ale v nižších částkách.
Ve Francii použila pojišťovací společnost AXA podobný postup odškodnění pomocí blockchainu u cestujících, jejichž lety jsou zpožděny o více než dvě hodiny.
V současnosti létá méně lidí než ve stejném období minulého roku, protože letecké společnosti a úřady se snaží zpomalit šíření koronaviru. Globální poskytovatel cestovních údajů OAG uvádí, že počet plánovaných letů v srpnu klesl celosvětově o téměř 50%, přičemž například lety z Hongkongu a Singapuru klesly o ohromujících 91%.
Zdroj: colibra, cointelegraph
Foto: od Nick Morales na Unsplash