Reklama

Proč jsou challenger banky lepší?

1. 6. 2020 – | Doba čtení: 3 min

debit cards

Na webu https://builtformars.co.uk/ vyšla asi první detailní studie, která konečně shrnuje proč a v čem jsou challenger banky lepší než banky tradiční. Pojďme se podívat na dvě první srovnání, která nám lépe objasní tuto otázku – rychlost a jednoduchost otevření účtu.

Co je vlastně otevření účtu?

V každé bance, dokonce i v těch tradičních, je v dnešní době online zřízení účtu samozřejmostí. Výsledkem snažení tradičních bank jsou těžkopádné webové dotazníky, které ne každý dokáže vyplnit. A to ještě u některých není vůbec jisté, že právě pro vás online bude online a nebo stejně nebudete muset čekat na kurýra a něco podepsat. Jakmile banka takový formulář má, hned tvrdí, že si u ní můžete zřídit účet za 15 minut.

Podobná sebevědomá prohlášení jsou marketing a vůbec neuvažují pohledem běžného uživatele, takže s kvalitní user experience či experience designem nemají mnoho společného. Nebavíme se přece o založení spořicího účtu, který použijete dvakrát za rok, ale o klasickém běžném účtu, který opravdu chcete pravidelně používat – a v takovém případě to znamená splnění dvou podmínek:

  • mám k účtu kartu, se kterou mohu platit v obchodech
  • mám na telefonu plně funkční mobilní bankovnictví (internetové bankovnictví je sice také nutné, ale v našem případě vlastně zbytečné, protože budoucnost je mobilita)

Počet pracovních dnů pro skutečné otevření účtu

challenger bankám typicky stačí 2-3 dny

Ano, ani challenger banky nedokážou účet založit hned, ale obecně jsou výrazně rychlejší než většina tradičních bank. Barcleys je v tomto srovnání světlá výjimka, která to zvládá stejně rychle jako Monzo či Starling Bank za dva dny.

Počet kliků nutných k otevření účtu

account opening

Vlastní rychlost je jedna věc, ale také je důležité, jak obtížné je otevření účtu skutečně zařídit. Z pohledu digitálního světa se můžeme bavit o počtu kliků či úkonů, které uživatel musí provést. V tomto srovnání jsou neobanky jednoznačnými vítězi. Ano, někdy šly do rizika, že se o uživateli dozví méně informací, ale to riziko je naprosto vědomé.

Jak to challenger banky dělají?

Ve zkratce jde o kombinaci asi pěti faktorů, které dohromady vytváří výrazně lepší uživatelské vnímání, dokonce i tam, kde fakticky mezi challenger a tradiční bankou nemusí být vůbec žádný rozdíl:

  • Účet si u nich zřizujete přímo v aplikaci
  • Mění vnímání otevřeného účtu řadou drobných triků
  • Odstranily nejbolestivější situace vyskytující se u tradičních bank (například x-násobné ověřování idetity)
  • Zmenšily počet sbíraných dat
  • Vytváří výrazně lepší zážitky (například, když uživatel dostane novou kartu)

Pojďme se trochu detailněji podívat na několik příkladů, kde jsou challenger banky výrazně lepší.

  1. Pro zřízení účtu použijete aplikaci, která je sama o sobě mobilním bankovnictvím. Nemusíte jít hledat webovou stránku banky a vyplňovat své údaje v prostředí, které pak vůbec neodpovídá prostředí internetového ani mobilního bankovnictví.
  2. Ihned máte k dispozici virtuální kartu, kterou můžete začít používat například v Apple Pay či Google Pay. Získání fyzické karty bude vždy záviset na možnostech pošty, ale virtuální karta uživatelům poskytuje výrazně lepší vnímání celého procesu.
  3. Ověření identity digitálními prostředky. S výjimkou situace, kdy máte hlavu v sádře je poměrně jednoduché si chytrým mobilním telefonem ofotit doklady a pak udělat statické či dynamické selfie. Opět vlastně nejde o nic převratného, ale ne všechny tradiční banky to umí.

Téměř vše, co se v tomto článku napsalo obecně o tradičních bankách platí bez ohledu na to, jestli se jedná o tradiční banky v Německu, Británii či České republice. Další příklady a detaily srovnání najdete na https://builtformars.co.uk/banks/opening/.

Foto od Oliur na Unsplash

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.