Reklama

Rozšířená realita a finanční služby

20. 4. 2017 – | Doba čtení: 4 min

Rozšířenou realitu již za vlastní přijala spousta finančních institucí. Tato technologie má potenciál změnit náš pohled na svět, jak ho vidíme nyní. Rozšířené realitě (AR – Augmented Reality) se ze strany médií v poslední době dostala spousta pozornosti, především pak ve vztahu k tomu, co by mohla přinést bankovnímu světu. Ačkoli si ji hlavní proud ještě neosvojil, nástup nové módy by to mohl změnit. Většina lidí sice o rozšířené realitě nemá ani ponětí, ale obrovský nárůst v oblíbenosti hry Pokémon Go ukázal, jakou rychlostí tato technologie může vzlétnout. Projděte se po jakékoli ulici a šance, že narazíte na někoho, kdo právě loví svého dalšího Charmandera, je dost veliká.

Budoucnost technologie rozšířené reality ale rozhodně není omezená jen na hráčský svět. Apple si nedávno nechal patentovat „vylepšené rozpoznávání obličeje využívající hloubkovou informaci“, což by mohlo být použito také pro rozšířenou realitu. Tento krok následuje po několika nedávných akvizicích spojených s rozšířenou realitou, které Apple v nedávné době uskutečnil: společnosti zaměřující se na 3D snímání se sídlem v Tel Avivu, německé firmy, která vyvíjí software umožňující uživatelům prohlédnout si produkt a aplikovat na něj různé barvy a úpravy, a společnosti, která se zabývá počítačovou bezpečností a rozpoznáváním obličeje.

Možná už s novým modelem iPhonu budeme moci pořizovat i 3D fotky – a velmi rychle vytvořit 3D mapu našich životů, která by mohla být použita k vyvinutí ještě efektivnější rozšířené reality. S tím, jak se objevují a patentují nové technologie, společnosti začínají přemýšlet o tom, jak by je mohly využít v praxi. Sektor finančních služeb, který za posledních několik let udělal velký krok směrem k digitalizaci, má velký potenciál, aby rozšířenou realitu využil na maximum.

Jak mohou banky využít rozšířenou realitu?

Rozšířená realita už teď budí v bankovním sektoru pozdvižení. Několik bank již představilo mobilní aplikace založené na této technologii. Commonwealth Bank of Australia a Halifax ve Velké Británii nabízejí aplikaci „vyhledávač domova“ (home finder), která využívá rozšířenou realitu k tomu, aby umožnila uživatelům získat informace ohledně domů na prodej v okamžiku, kdy kolem nich procházejí. Misys, obchodník ve finančním sektoru, vyvinul ukázku aplikace s touto technologií pro správu osobních financí. A Private Bank na Ukrajině vytvořila fascinující koncept, který ukazuje, jak by se bankovnictví prostřednictvím rozšířené reality mohlo snadno stát součástí každodenního života zákazníků.

Na rozvíjejících se trzích banky jako National Bank of Oman používají rozšířenou realitu k tomu, aby umožnily zákazníkům najít jejich nejbližší pobočku nebo bankomat stejně jako vyhledat výhodné nabídky v okamžiku, když vstoupí do obchodních center nebo se pohybují po ulici, a to kdekoli v Ománu. U nás s rozšířenou realitou koketuje Komerční banka , na Slovensku pak Tatrabanka. Tyto první kroky na poli rozšířené reality jsou zajímavé, ale jsou pouze náznakem toho, co slibuje budoucnost: to, co leží před námi, může přinést opravdu velkou změnu.

Vizualizace dat je klíčová

V rámci banky má rozšířená realita velký potenciál zvýšit její celkovou produktivitu. Vizualizace dat je klíčovým nástrojem pro obchodníky, kteří potřebují rychle učinit rozhodnutí založené na informacích. Tato technologie jim může pomoct zobrazovat, analyzovat a manipulovat s obrovským množstvím komplexních dat rychleji, a to prostřednictvím rozhraní rozšířené reality. Několik společností již vyzkoušelo Oculus Rift, aby vytvořily podmanivá prostředí založená na 3D virtuální realitě sloužící k analýze dat. Citibank šla ještě o krok dál, když použila sluchátka s mikrofonem HoloLens od společnosti Microsoft, aby pro obchodníky vybudovala holografické pracovní stanice. Tyto náhlavové sety používají rozšířenou realitu k vrstvení komplexních datových sad, které umožňují obchodníkům vizualizovat a rozhodovat se společně se svými klienty. Dá se jen očekávat, že se v budoucnu budeme v prostředí bank s touto technologií setkávat stále častěji.

S rychlým rozšiřováním aplikací mobilního bankovnictví a vznikem online bank vyvstává stále více otázek ohledně budoucí role kamenných poboček. Zákazníci, kteří nejsou schopni přijít na pobočku – nebo ji jednoduše navštěvovat nechtějí – budou nakonec schopni setkat se s pracovníky banky v pohodlí svých domovů nebo kanceláří. Rozšířená realita umožní interakce natolik realistické, že si obě strany budou připadat tak, jako by byly na jednom a tomtéž místě. Nejen že to přinese lepší zákaznickou zkušenost, ale protože nebudou muset investovat do fyzických poboček, umožní to bankám také snížit náklady.

Od doby, co se nové technologie začaly používat pro placení, je možné pozorovat, jak se – co se týče utrácení – změnilo chování zákazníků. Četnost, s jakou používají hotovost nebo fyzické karty, se snižuje s tím, jak narůstá objem digitálních plateb, a to jak prostřednictvím mobilních aplikací (včetně peněženek a Apple Pay), tak příslušenství, jako jsou např. hodinky Apple Watch (ačkoli tato poslední kategorie rostla pomaleji, než mnozí očekávali). Rozšířená realita má potenciál stát se hnacím motorem další vlny změn. S použitím brýlí s touto technologií je zde možnost dále rozšiřovat způsoby, jak nakupujeme. Podobně jako je tomu u aplikací pro vyhledávání domova, mohly by se zákazníkům zobrazovat přímo před očima také informace o produktech a jejich ceně, a to hned v okamžiku, kdy si je prohlížejí na ulici.  Měli by také možnost zkontrolovat si zůstatek na své kreditní kartě, podívat se na cenová srovnání a dokonce vidět nabídky objevující se před jejich očima v okamžiku, kdy procházejí obchodem nebo když projeví zájem o produkt.

Visa Europe už s touto funkcionalitou experimentuje: aby změnila maloobchodní zkušenost svých zákazníků, spojila se s aplikací pro rozšířenou realitu Blippar. Jejich pilotní projekt, představený na nedávné módní show, umožnil zakoupit oděvy vytvořené jednotlivými návrháři okamžitě v rámci přehlídky a doslova z těl modelů. Pokud se bankám podaří vyvolat zkušenost, která nebude vnímána jako dotěrná, mají skutečnou příležitost vybudovat si se svými zákazníky užší vztah.

Co by teď měly banky dělat?

Jakkoli se tyto představy mohou zdát na míle vzdálené od hlavního proudu, digitální technologie se vyvíjí tak rychle, že je třeba začít se připravovat ihned. Skutečnost, kterou slibuje rozšířená realita, se stane nedílnou součástí našich každodenních životů. Goldman Sachs předpovídá, že trh s rozšířenou realitou bude mít do roku 2025 hodnotu 80 miliard dolarů. Aby přilákaly a udržely si zákazníky i zaměstnance, budou s těmito změnami muset bankovní instituce držet krok.

Aby byla tato technologie opravdu užitečná, musí instituce samozřejmě propojit nové aplikace se svými stávajícími daty a nabídnout zákazníkovi skutečnou hodnotu. Je zkrátka čas nastoupit cestu směrem k rozšířené realitě. Zaujala vás technologie rozšířené reality a její vyžití v bankovním světe? Již příští týden přineseme recenzi na aplikaci od Komerční banky, která je postavena na technologii rozšířené reality.  Sledujte nás!

Miloš Sonták

Miloš Sonták

Nadšenec do finančních a technologických inovací, které dokáží zjednodušit každodenní život. Pracuje více než 10 let v bankovnictví a technologických firmách…

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.