Reklama

UPI 2.0 může rozvrátit byznys indických bank

26. 4. 2019 – | Doba čtení: 2 min

Indické banky čelí rozvratu v byznysu – PoS – Point of Sale. Technologie plateb mezi zákazníkem a obchodníkem (peer-to-merchant) založená na UPI a nástup mrštných fintechových hráčů hrozí snížit životaschopnost průmyslu, kterému až dosud vládli tradiční hráči.

PoS jsou používaná místními obchodníky a provozovateli retailových obchodů ke zpracovávání plateb prostřednictvím debetních a kreditních karet. V současné době je v zemi k dispozici asi 5 milionů zařízení v podporou PoS. Okolo 3,7 milionů, tedy více než 70 %, bylo přitom provozováno bankami. 

Údaje Indické rezervní banky (RBI) ukázaly, že v únoru 2016 bylo v provozu 1,3 milionu zařízení, v únoru 2017 narostl jejich počet na 2,2 milionu, což bylo způsobeno zvýšením počtu digitálních transakcí po demonetizaci. Růst míry nasazení se od té doby významně zpomalil, na 38 % v únoru 2018 a 18 % v únoru 2019.

„Trh bude výrazně narušen přijetím UPI 2.0 a nástupem Reliance Jio, která už začala se svým pilotním provozem,“ řekl Jaideep Iyer, šéf financí, strategie a rozvoje obchodu RBL banky. Většina bank navazuje partnerství s fintechovými společnostmi za účelem získávání obchodníků a nasazování těchto zařízení.  

Transakce prostřednictvím těchto zařízení jsou zpracovávány vydávajícími bankami, což jim umožňuje vybírat obchodnickou slevu (MDR – merchant discount rate) nebo transakční poplatky. V těchto přístupových místech to také pomáhá se sběrem transakčních údajů pro zákaznickou analytiku, zvláště pak v oblastech, kde je zastoupení bank nedostatečné.

Některé banky přizpůsobily své produktové modely, aby odvrátily konkurenci.

„Všechna naše místa prodeje umožňují použití UPI 2.0 a zákazníci tak mohou platit ze svého telefonu prostřednictvím QR kódu… Jsme si vědomi hrozby Jio. Jsou na trhu častá a my jim uzpůsobíme naše ceny….,“ řekl Sanjeev Moghe, vedoucí pro karty a získávání obchodníků z Axis Bank. 

 Bankám se nedaří držet krok s neustálými regulatorními změnami.

„Platební rozhraní je poměrně silně regulované a změny v těchto regulacích tvrdě doléhají také na obchodní modely,“ řekl seniorní bankéř.

„Pro všechny hráče je tady dostatečný počet příležitostí… k prosperitě, protože hotovost je ve většině částí země stále ještě preferovaným zdrojem transakcí,“ řekl Rajeev Kumar, seniorní viceprezident pro rozvoj obchodu Mastercard pro jižní Asii. „Tyto nové technologie jen pomohou zemi k brzkému dosažení vládního cíle 10 milionů bodů PoS.“

Zdroj: Econimictimes

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.