Jaké technologie nejvíc změní digitální svět v příštích letech?
22. 8. 2022 – fintechcowboys | Doba čtení: 3 min
Hype křivka (Hype Cycle) společnosti Gartner 2022 popisuje 25 nově vznikajících technologií, které se dají rozdělit do tří hlavních témat: vývoj a rozšiřování imerzivních zážitků, zrychlení automatizace umělé inteligence a optimalizované poskytování technologií. Pouze několik z nich dle Gartneru pravděpodobně dosáhne běžného přijetí během pouhých dvou let; mnohým to bude trvat deset let nebo více. Vzhledem k zárodečné povaze technologií je jejich nasazení rizikovější, ale přínosy pro první uživatele jsou potenciálně větší. Očekává se, že tyto technologie v budoucnosti výrazně ovlivní podnikání a společnost, ale zejména umožní CIO a vedoucím pracovníkům v oblasti IT realizovat digitální transformaci podnikání.
Hype křivka (Hype Cycle) je jednoduchým a přehledným nástrojem pro pochopení technologických cyklů. Umožňuje odlišit přehnaná očekávání, spojená často s novými technologiemi, od jejich reálných možností a rozhodnout se, zda a kdy se o ně začít zajímat a investovat do nich. Hype křivka destiluje poznatky z více než 2 000 technologií do stručného výběru s vysokým potenciálem.
„Všechny tyto technologie jsou v rané fázi, ale některé jsou v úplně zárodečném stádiu a panuje velká nejistota ohledně toho, jak se budou vyvíjet. Zárodečné technologie představují větší rizika pro nasazení, ale potenciálně větší přínosy pro první uživatele, což je odlišuje od hlavních strategických technologických trendů vytipovaných společnosti Gartner,“ říká Melissa Davis, VP Analyst ve společnosti Gartner.
Zde nabízíme krátký přehled o hlavních tématech:
1. Vývoj a rozšiřování imerzivních zážitků
Výhodou těchto technologií je, že poskytují jednotlivcům větší kontrolu nad jejich identitou a daty a rozšiřují rozsah jejich zkušeností do virtuálních míst a ekosystémů, které lze integrovat s digitálními měnami. Tyto technologie také poskytují nové způsoby, jak oslovit zákazníky a posílit nebo otevřít nové zdroje příjmů.
Jako příklad rozšiřování imerzivních zážitků můžeme uvést digitální dvojče zákazníka (DToC). DToC je dynamická virtuální reprezentace zákazníka, která simuluje a učí se napodobovat a předvídat chování. Lze jej použít k úpravě a vylepšení zákaznické zkušenosti (CX) a podpoře nových digitalizačních snah, produktů, služeb a příležitostí. Digitálnímu dvojčeti bude trvat pět až deset let, než bude přijato do hlavního proudu, ale organizace pak nejspíše změní k nepoznání.
Mezi další důležité technologie v této kategorii patří:
- Decentralizovaná identita (DCI) umožňuje subjektu (obvykle lidskému uživateli) ovládat vlastní digitální identitu využitím technologií, jako je blockchain nebo pomocí technologie distribuované účetní knihy (DLT), spolu s digitálními peněženkami.
- Digitální lidé jsou interaktivní reprezentace řízené umělou inteligencí, které mají některé vlastnosti, osobnost, znalosti a myšlení člověka.
- Interní tržiště talentů přiřazuje interní zaměstnance a v některých případech i skupiny pracovníků k časově omezeným projektům a různým pracovním příležitostem bez zapojení náborářů.
- Metaverzum je kolektivní virtuální 3D sdílený prostor, vytvořený konvergencí virtuálně vylepšené fyzické a digitální reality. Metaverzum poskytuje vylepšené imerzivní zážitky.
- Nezastupitelný token (NFT) je jedinečná programovatelná digitální položka založená na blockchainu, která veřejně prokazuje vlastnictví digitálních aktiv, jako je digitální umění nebo hudba, nebo fyzických aktiv, která jsou tokenizována, jako jsou domy, auta nebo dokumenty.
- Superapp je složená mobilní aplikace vytvořená jako platforma pro poskytování modulárních mikroaplikací, které si mohou uživatelé personalizovat.
- Web 3.0 je nová sada technologií pro vývoj decentralizovaných webových aplikací, které umožňují uživatelům ovládat vlastní identitu a data.
2. Zrychlená automatizace umělé inteligence
Širší zavádění umělé inteligence (AI) znamená urychlení vytváření specializovaných modelů AI, její aplikování na vývoj a trénování modelů AI a její nasazení při poskytování produktů, služeb a řešení. Výsledky zahrnují přesnější předpovědi a rozhodnutí a rychlejší zachycení očekávaných přínosů.
Jako příklad zrychlené automatizace AI můžeme uvést autonomní systémy. Jsou to fyzické nebo softwarové systémy s vlastní správou, které vykonávají úkoly vymezené doménou a vykazují tři základní charakteristiky: autonomii, učení a svobodu jednání. Když tradiční techniky AI nejsou schopny dosáhnout obchodní adaptability, flexibility a rychlosti, autonomní systémy mohou úspěšně pomoci s implementací. Bude trvat pět až deset let, než budou autonomní systémy zavedeny do hlavního proudu, ale budou mít zásadní transformační vliv na organizace.
3. Optimalizované dodávání technologií
Tyto technologie se zaměřují na klíčové složky při budování digitálního podnikání: komunity tvůrců produktů, služeb nebo řešení (jako jsou fúzní týmy) a platformy, které používají. Tyto technologie poskytují zpětnou vazbu a vhled, a urychlují tak poskytování produktů, služeb a řešení a zvyšují udržitelnost obchodních operací.
Příkladem optimalizovaného dodávání technologií jsou cloudové datové ekosystémy. Poskytují soudržné prostředí pro správu dat, které zdatně podporuje celou řadu datových úloh, od průzkumných datových věd až po produkční datové sklady. Cloudové datové ekosystémy poskytují zjednodušené nasazení a komplexní funkce, které lze snadno nasadit, optimalizovat a udržovat. Bude trvat dva až pět let, než budou přijaty do hlavního proudu.
Mezi další důležité optimalizované technologie patří rozšířené FinOps koncepty (v podstatě rozšíření DevOps o oblast financí), udržitelné využití cloudových služeb, architektura kyber bezpečnosti (CSMA), pozorovatelnost dat, dynamické řízení rizik, minimální proveditelná architektura (MVA), OpenTelemetry nebo platformové inženýrství.
Zdroj: gartner.com