Řízení startupu, díl 3: MRR aneb příjmy minulé a budoucí
18. 7. 2023 – Martin Pacholet | Doba čtení: 3 min
V dnešním díle naší minisérie se zaměříme na pojem MRR. Monthly Recurring Revenue je ukazatel, který měří měsíční obrat z pravidelných výnosů. Jinak řečeno je to součet všech výnosů z předplatného nebo jiných pravidelných a opakovaných plateb na měsíční bázi. Typicky se porovnává jeho změna oproti předchozímu měsíci a oproti stejnému měsíci v předchozím roce. MRR je číslo, které velmi těžko někdo zfixluje, a proto by mělo patřit mezi hlavní ukazatele zdravého fintechu.
Jaké mají fintechy pravidelné příjmy a co se do MRR nepočítá
Asi nejčastější typ příjmu je samozřejmě poplatek za předplatné, resp. za službu jako takovou. To může být u fintechu třeba poplatek za vedení účtu, ale co si budeme povídat, ten si spíše účtují banky a standardní fintechy se mu vyhýbají. U pojištění to bude měsíční či roční poplatek. Dále to může být třeba poplatek za nějaké nadstandardní služby – tady asi můžeme jako příklad jmenovat Revolut. Revolut v placených plánech nabízí uživatelům lepší podmínky (metalické karty, lepší pojištění, nižší poplatky za určité placené transakce apod.). Předplatné u českých fintechů využívá třeba Tatum.
Druhým typem pravidelného příjmu jsou služby typu Pay as you go. To je situace, kdy uživatelé platí za konkrétní počet použití (počet transakcí, počet volání nějaké API služby, počet provolaných minut). Když nevyužíváte, neplatíte, když využíváte hodně, typicky máte nějakou lepší jednotkovou cenu.
Některé fintechy kombinují základní poplatek (v podstatě malé předplatné), který obsahuje určitý počet předplacených „kreditů“, a vše navíc je klasické PayGo. Ale je třeba dodat, že takové počítání poplatků je pro uživatele často komplikované, neví, jaký typ „plánu“ si objednat, a často pak přeplácejí. Na PayGo v podstatě funguje OpenAI (není to fintech, ale tak mluví se o nich všude, tak i tady :). Velmi skrytě je tento poplatek zahrnut v placení pomocí platebních karet od Visy či Mastercardu – poplatek „platí“ obchodníci a pro běžné lidi je šikovně zamaskovaný.
Třetí nejčastější typ pravidelného příjmu, který využívají zejména investiční společnosti, je poplatek za velikost portfolia (spravovaných investic). U nás můžeme jmenovat Fondee nebo Portu. Každý měsíc se platí z aktuální hodnoty drobný procentuální poplatek – pokud za celý rok bude poplatek ve výši 1,2 %, pak měsíčně je to 0,1 % z aktuální hodnoty. Některé fintechy ho mohou počítat každý den, další trochu jiným způsobem, ale ve výsledku je to docela slušná částka. Takový drobný investor, který loni sledoval výši inflace a jemuž pravděpodobně klesla hodnota portfolia, protože trhy klesaly, a který k tomu ještě navíc platil tyto poplatky, asi příliš šťastný nebyl. Při investici na pět let se poplatek nasčítá na 5–6 %, což už klidně může být větší částka, než kolik by investor platil u tradiční banky. Mezi výjimky můžeme řadit třeba Birdwingo, ale jejich MRR zase asi nebude příliš vysoké.
Do MRR se nepočítají ostatní, typicky mimořádné a nepredikovatelné příjmy. Například příjmy za konzultace či poskytování vývojářských kapacit jiným společnostem (to mohou třeba dělat AI, AML nebo blockchainové fintechy, které svoje specialisty nabízí dalším stranám).
Co nám MRR říká
MRR snadno prokáže, zda fintech roste, stagnuje či naopak. Dokáže určit, i jakým tempem se tato změna odehrává. Problém mohou být samozřejmě sezónní výkyvy. Některé fintechy vázané na e-commerce mohou i při zhoršení vykazovat růst v době od září do prosince apod. Tam je samozřejmě lepší porovnávat delší časovou osu – rok případně i dva roky dozadu.
Firemní výsledky stačí sledovat několik měsíců a MRR už začne dávat poměrně přesný obrázek o stavu pravidelných příjmů. V případě potřeby si můžete MRR rozpadnout do více segmentů – například si dát soukromé osoby a firemní klienty zvlášť. I to může být další ukazatel, kde se vašemu produktu (ne)daří. MRR není ukazatel úplně odolný proti různým bublinám (firmy v oblasti kryptoměn a NFT by o tom asi mohly vyprávět), ale na druhou stranu krásně odfiltruje uživatele, kteří za vaši službu nejsou ochotni platit.
MRR je zcela objektivní parametr a každý CEO, COO i CFO by ho měl bedlivě sledovat. Pro investory je to jedno z hlavních čísel, podle kterých mohou hodnotit cenu společnosti. Ale pozor, podobně jako jsme si říkali, že je ošidný počet uživatelů, tak podobné riziko skrývá i MRR. Pro reálné ohodnocení stability firmy je totiž třeba na druhou stranu mince položit náklady. Roste vám MRR o 3 % každý měsíc? A co náklady – také rostou o 3 %? Zůstávají stabilní? Nebo dokonce klesají, protože jste dobře naškálovali infrastrukturu a zeštíhlili tým po vyladění produktu? To jsou otázky, které vytvoří kompletní obrázek o stavu firmy a předpokládaném vývoji.
V minulých dílech této minisérie jsme také psali: