Flatform: nový insurtech na scéně pomáhá nájemcům i majitelům

8. 9. 2023 – | Doba čtení: 3 min

Flatform

Přinést do České republiky fintechovou či insurtechovou službu, která tu ještě nebyla, to se neděje každý den. Flatform ovšem přesně to dělá, a proto máme radost, že jsme si mohli popovídat s jeho spoluzakladatelem Radkem Musilem. Tento startup se pohybuje někde na pomezí mezi realtechem, insurtechem a fintechem a přináší opravdu unikátní službu, která cílí na trh nájemního bydlení. Tedy oblast, u které se všeobecně očekává významný nárůst.

Radku, představte nám Flatform.

Flatform je online platforma, která vstupuje do nájemního bydlení tak, že odstraňuje potřebu skládat hotovostní kauci ze strany nájemce. Normálně asi v 90 % případů nájemce skládá kauci ve výši jednoho, občas dokonce dvou měsíčních nájmů. My si myslíme, že toto je neefektivní a dá se to řešit lépe.

U nás se jedná o novinku, ale jak je to globálně?

Inspirovali jsme se v zahraničí – v USA či Británii je hodně platforem, které mají pod správou statisíce bytů, zároveň za nimi stojí velké venture fondy s dostatkem kapitálu. Takže se jedná o ověřený business model. Zároveň očekáváme, že se podíl nájemního bydlení v Česku začne zvyšovat. Aktuálně 75 až 80 % lidí má vlastní bydlení a zbytek bydlí v nájmu. Ale v západních zemích je ten poměr výrazně odlišný a my předpokládáme, že se jim začneme přibližovat. Navíc si myslíme, že náš trh není tak velký, aby sem teď přišla některá z velkých zahraničních platforem. Máme časové okénko pro vybudování našeho produktu. 

Do jaké kategorie vás vlastně zařadit – jste pojištění?

V našem jazyce se jedná o insurtech, protože de facto jde o speciální typ pojištění. Aktuálně jsme velmi blízko podpisu smlouvy s jednou pojišťovnou, se kterou budeme spolupracovat.

Takže chystáte partnerství s pojišťovnou, ale co z druhé strany partnerství s realitními portály, zdroji leadů?

Ano, i tento typ partnerství je pro nás extrémně důležitý. Pojišťovna nám zvýší kredibilitu, dále potřebujeme navazovat obchodní partnerství s realitními portály, také s developery, správcovskými firmami, investory, realitními kancelářemi…. Zajímavé je, že velké platformy našeho typu na Západě nejdou moc cestou agresivního online marketingu, ale spíše spoléhají na tento typ partnerství a B2B sales.

A pro koho Flatform přináší větší hodnotu – pro nájemce, nebo pro majitele?

Na to jsou různé názory – když se stěhujete do nájmu, můžete platit provizi realitce, vybavení bytu, můžete mít kauci ještě zablokovanou u předchozího landlorda, musíte si připravit jednu či dvě kauce. To samozřejmě s cashflow běžné rodiny dost zamává. Zároveň nájemci neví, že taková kauce by se měla úročit. Bez úročení má kauce časem při stávající výši inflace poměrně výrazně nižší hodnotu.

Pro majitele pak poskytujeme tu výhodu, že u nás může získat krytí ve výši trojnásobku nájmu – výrazně víc, než je typická kauce. Naše jištění je nejenom pro případ škody, ale také pokrývá výpadek s placením nájmu. Když nájemce nezaplatí nájem, tak pošleme peníze za něj během několika pracovních dnů a s nájemcem si to už vyřešíme. Díky napojení na různé rejstříky zároveň věříme, že dokážeme zamezit častému výběru neplatičů.

Co všechno majitelům poskytnete?

Kromě vyššího krytí a pomoci s výběrem, resp. ohodnocením nájemce, mohou použít naše šablony smluv, mohou v našem rozhraní evidovat přehledně veškeré své byty.

Je dobré zmínit, že pro majitele je naše služba kompletně zdarma.

Jak jste stanovili první a potom průběžné částky, které nájemce platí?

Je to zkušenost ze zahraničí. Na začátku se uhradí nástupní poplatek a potom menší průběžné platby. Náš business model by při dostatečném počtu nemovitostí měl fungovat i bez zapojení pojišťovny. Dokonce se většinou setkáváme s názorem, že naše služba je velmi levná. Konkrétní cena se vždy odvíjí od velikosti nájmu.

Flatform

Jak jako nájemce, který ví o Flatformu a chtěl by ho využít, mám postupovat?

Takové situace se aktuálně dějí a pro nás je důležité spojit se s majitelem. Řeknete mu o nás a on se buďto dokáže sám registrovat u nás online, nebo mu můžeme zavolat a domluvit se s ním. Rádi se s ním potkáme i osobně. Majitel bytu je součástí smlouvy o vystavení finanční záruky mezi námi, majitelem a nájemcem. Nájemní smlouvu může majitel použít svou původní.

A když ke škodě dojde, jak to bude probíhat?

Nájemce buď nahlásí událost hned – může i skrze naše rozhraní -, anebo si jí majitel všimne při předání bytu. Škodu porovnáme s původním stavem zachyceným v předávacím protokolu. Pokud se nejedná o běžné opotřebení a škodu objektivně způsobil nájemce, má povinnost ji uhradit majiteli. Pokud neuhradí, zaplatíme ji my a následně nárokujeme po nájemci.

Můžete nám prozradit něco víc k vašemu skóringu?

Všechny nájemníky prověřujeme v běžných veřejně dostupných registrech a pak ještě v registru SOLUS. Tam se nachází data např. z bankovních a úvěrových institucí. Majitel bytu tak získá větší jistotu, že mu nájemník bude platit.

Aktuálně nájemce skórujeme na začátku procesu, do budoucna ale předpokládáme, že budeme provádět i průběžný skóring. Například jednou ročně.

A jak často nájemce odmítáte?

Stává se to poměrně často. Aktuálně se to hodně týká zahraničních zájemců.

Pokrýváte celou Českou republiku?

Ano, i prověřování nájemníků probíhá stejně bez ohledu na to, o jakou lokalitu jde.


Děkujeme Radku Musilovi za rozhovor a věříme, že se s Flatform nepotkáváme naposledy.

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min

Martin Pacholet

blockchain, UX, openbanking, BankID a wealth management, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora