Reklama

Chytré platby podle mBank

25. 5. 2016 – | Doba čtení: 4 min

Když položíte lidem otázku, co si představují pod pojmem chytrá platba, dostanete tolik různých odpovědí, kolika osob se zeptáte. Značně volná definice ale v pojetí marketingového oddělení mBank dostala přesnější vymezení zkraje roku 2014. Tehdy představila zjednodušený způsob placení. Stačilo zadat částku, připojit krátkou zprávu a vybrat osobu ze seznamu kontaktů, komu mají být peníze odeslány. Šlo o nové způsoby placení ukryté pod tlačítky „Na Facebook“ a „Na mobil“. Dnes vám ukážeme, jakým způsobem tato služba funguje.

Zpřístupnění plateb „Na Facebook“

Při prvním kliknutí na tlačíko „Na Facebook“ vás internetové bankovnictví vyzve k povolení stažení dat z Facebooku. Proces povolení je jednoduchý, stačí kliknout na tlačítko „Zapnout“. Přesto někdy může dojít k chybě, jak je vidět na obrázku. V takovém případě nezbývá než kontaktovat telefonickou podporu.

facebook
Udělit mBank přístup k vašemu facebookovému profilu je snadné

Jakmile kliknete na tlačítko „Povolit“, aktivujete facebookové platby a můžete začít platit svým přátelům prostřednictvím sociální sítě. Má to však ještě jeden háček. Na příkladu vám přiblížíme dva případy, na něž v běžném životě narazíte.

S kamarádem jsme se rozhodli koupit na e-shopu dva stejné cyklo držáky telefonu. No, a protože nechceme platit zbytečně dvojí poštovné, dohodli jsme se, že vše obstará kamarád. Když budu chtít poslat svoji polovinu peněz, budu potřebovat znát jeho číslo účtu. Číslo účtu mi může prostřednictvím zprávy poslat nebo můžeme využít mBank a její chytrou platbu.

1. Varianta: Oba jsme klienti mBank

V ideálním případě máme oba účet u mBank a používáme Facebook. Při napsání jeho jména mi pole příjemce nabídne jeho jméno spolu s facebookovou fotkou. Po výběru kontaktu musím opětovně kliknout na tlačítko „Na Facebook“, protože mě internetové bankovnictví vždy přesměruje na formulář běžného bankovního převodu. Nyní musím jen zadat částku a doplnit krátký popis. V dalším kroku je potřeba SMS zprávou platbu autorizovat. Kliknutím na tlačítko „Odeslat“ ještě platba neodchází, protože se na nové záložce prohlížeče zobrazí facebooková zpráva. Příjemce už je automaticky vyplněn stejně jako krátká zpráva s přiloženým URL odkazem. Až po tomto kliknutí na „Odeslání zprávy“ je proces placení u konce. Kamarád už musí jen kliknout na přiložený odkaz. Na stránce mBank už jen vyplní své číslo účtu a peníze se mu maximálně do několika minut připíšou na jeho účet.

2. Varianta: Pouze já jsem klientem mBank

V horším případě narazíte na to, že váš kamarád nemá účet u mBank. Přestože jsme opět oba dva uživatelé Facebooku, pole příjemce mi jeho facebookový kontakt nenabídne. Pokud se přesto budu pokoušet takto zadat platbu, odkáže mě internetové bankovnictví do sekce Adresáře a nabídne mi vytvoření nového kontaktu. Veškeré snahy jsou však marné, facebookový kontakt klientů jiných bank není možné připojit. mBank tuto funkcí dříve podporovala, po negativních ohlasech ze strany uživatelů funkci zasílání peněz komukoliv na Facebooku zrušila. V současnosti lze posílat peníze jen kamarádům s účtem u mBank. Tohle bohužel zjistíte až při telefonickém rozhovoru s operátorkou zákaznické linky.

Platíme „Na mobil“

Existuje ale ještě jedna možnost, jak poslat peníze kamarádům s účtem v jiné bance. Podmínkou je nicméně vlastnictví smartphonu s přístupem k internetu. Tato druhá služba je pojmenovaná „Na mobil“. Formulář je identický s tím facebookovým s rozdílem, že se tentokrát zadává telefonní číslo. Kamarád po odeslání obdrží SMS zprávu s URL odkazem. Po jeho rozkliknutí je stejně jako v prvním případu s Facebookem přesměrován na stránky mBank, kde opět zadá své číslo účtu.

Platba Na Mobil
Platba na telefonní kontakt je stejně jednoduchá jako platba „Na facebook“

 

Screen Shot 2016-05-08 at 10.24.24
Příjemce po rozkliknutí odkazu, který obdrží v SMS zprávě nebo ve Facebook Messengeru, je přesměrován na stránky banky, kde vyplní své číslo účtu

Celý proces placení „Na mobil“ nebo „Na Facebook“ probíhá v rámci banky. Facebook a SMS zprávy slouží pouze pro přenos a zobrazení krátkého textu s URL odkazem. Nevýhodou řešení, stejně jako v případě FRIENDS24, je tradiční bankovní převod schovaný za celým procesem placení. Připsání peněz na účet v jiné bance proto bude trvat jeden pracovní den.

Závěr

V porovnání s FRIENDS24 od České spořitelny odpadá u mBank nutnost instalace zvláštní aplikace, protože Chytré platby má každý klient standardně k dispozici. Vedle tradičních způsobů placení jsou k dispozici nové způsoby placení, jejichž jednoduché používání bude přispívat k jejich častějšímu využívání. Při opakovaném placení určitě oceníte funkci adresáře kontaktů, která nabízí lepší uživatelský zážitek v porovnání s ukládáním šablon v jiných bankách.

mblog3

mblog2

mblogmBank alespoň na Twitteru získala pozitivní ohlasy

Z uživatelského pohledu mi nejen chytré platby, ale i internetové a mobilní bankovnictví mBank vyhovuje ze všech bank nejvíce. Je to dáno hlavně tím, jak jednotlivé prvky na sebe navazují a dohromady fungují, dále možnost placení na kontakty, adresář, napojení na tradiční platby, zobrazení v kalendáři atd. Komplexní přístup mBank je podle mě krok správným směrem v porovnání s odděleným řešením FRIENDS24. Místem, kde mBank ztrácí, je dle mého absence placení na facebookové kontakty v mobilní aplikaci. Drobnou výtku si neodpustím k propojení s facebookovým API a nemožnost vyhledávání bez diakritiky. Na druhou stranu chápu, proč mBank sáhla po omezení Facebooku.

Protože již několikrát padlo srovnání mBank a FRIENDS24, přímo se nabízí jejich porovnání v samostatném článku. Příště tedy můžete očekávat podrobnější pohled na obě řešení i odpověď na otázku, která služba má navrch.

Redakce

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.