Reklama

Co si generace Z myslí o bankovnictví (díl 2)

27. 5. 2019 – | Doba čtení: 5 min

Manole Capital vyzpovídali už druhý rok po sobě mladé Američany. Výsledkem je průzkum, který shrnuje myšlenky, postoje a chování generace Z a mileniálů, co se týče bank, plateb, zprostředkování a kryptoměn. Z první části o bankách vyplynulo mimo jiné to, že ačkoli tyto věkové skupiny nefandí pobočkám, nejsou velkými příznivci toho, aby jim finanční služby poskytovaly velké technologické společnosti). 

Dnes se podíváme na to, co si generace Z myslí o platbách. Dost pravděpodobně totiž neexistuje větší trh, než jsou platby, zvláště pak když vezmeme v úvahu pohyb měn uvnitř zemí a za jejich hranicemi. 

Co u plateb hraje v dnešní společnosti stále důležitější roli? Personalizace! Ta si však žádá nové sady nástrojů. Nové regulace a technologie přináší do odvětví finančních služeb jak příležitosti, tak výzvy.

Tradiční společnosti provádí své bankovní činnosti na základě známosti značky, důvěry, zkušeností a svých existujících  distribučních kanálů. Současné společnosti nabízející finanční služby mají příležitost začít přemýšlet jinak a zkombinovat svoji zkušenost s pružnou povahou finančních technologií. Být prvním, kdo tuto myšlenku uvede do praxe, je určitě výhoda, privilegiím se ale nepochybně těší také stávající lídři na trhu.

Fintechový trh je dynamický a někteří hráči jsou extrémně agresivní. Nové fintechové společnosti těží z dat a informací, podnikatelského ducha a technologií. Novější, pohotovější společnosti, spoléhající se na algoritmy, specializovaný software a technologii, uspějí. 

Na následujících řádcích se podíváme na výsledky části průzkumu „Hotovost/Platby“, speciálně pak na používání hotovosti versus platebních karet, mobilní platby, P2P (person-to-person) platby a využívání bankomatů.

1. Co si mladí Američané myslí platbách a jaké jsou jejich platební preference?

Nejpopulárnější metodou placení se už druhý rok po sobě stala debetní karta s 54 %. Kreditní karty byly s 35 % druhé, hotovost s 8 % třetí. Čisté P2P platby získaly překvapivě jen 3 %.

Ve srovnání s loňským rokem debetní karty lehce poklesly, a to z 58 %. Největší skok oproti minulému roku udělalo využívání kreditních karet, které vzrostly z pouhých 20 na 35 %. Hotovost coby platební metoda pokračuje ve svém pádu a i do budoucna by se její podíl na trhu měl zmenšovat. Loni byla hovorovost stále ještě preferovanou metodou ve zhruba 1/5 transakcí, teď už se pohybuje jen ve vyšších jednociferných číslech. 

Když spojíme debetní a kreditní karty, je používání karet se svými 90 % nejoblíbenější metodou placení. Loni se tato kombinace vyšplhala na 78 %. Rychlý závěr je, že karty zůstávají hlavní a preferovanou platební metodou, ale podívejme se na to detailněji.

Existují nějaké nové marketingové taktiky, které společnosti spravující kreditní karty používají přilákání generace Z? Příkladem nech je Discover Card. Studenti střední školy dnes mohou jednoduše zažádat o studentskou IT kartu Discover a za několik málo okamžiků s ní už platit, a to bez nutnosti prokazovat kreditní historii. Karta vrací při nákupech 5 % zpět, zdvojnásobuje věrnostní body a těm s dobrými studijními výsledky odmázne 20 % z jejich dluhu. 

2. Odzvonilo hotovosti? 

Je zřejmé, že hotovost u mladé generace stále ztrácí na popularitě. 41 % respondentů řeklo, že hotovost používá „zřídka“, 4 % pak papírovou měnu nevyužívají „nikdy“. 44 % s ní platí „někdy“, 8 % „obvykle“ a jen 3 % „vždy“. 

To je obrovská změna oproti loňskému roku, kdy pětina dotazovaných respondentů uvedla, že hotovost k placení používá „vždy“. Využívání hotovosti generací Z se dramaticky mění a papírové peníze jednoznačně přichází o svůj podíl na trhu. 

Je evidentně mnohem jednodušší a bezpečnější nosit s sebou malý kousek plastu než těžkopádný balík bankovek. V roce 2017 měl průměrný Američan ve své peněžence 50 dolarů. Jen o rok později tato suma poklesla o 16 %, na 42 dolarů.

Na základě výsledků průzkumu a globálních trendů můžeme bezpečně tvrdit, že v následujícím desetiletí zůstane hotovost jednou z metod placení. Avšak myslíme si, že generace Z bude i nadále dávat přednost bezhotovostním platbám. 

3. Přechází generace Z na placení mobilem?

Je pravda, že generace Z ráda platí kartou, jak brzo se ale dočkáme přechodu na transakce prostřednictvím platforem pro mobilní platby? 

Nepřekvapilo nás, že celých 96 % respondentů mobilní platby někdy použilo, což je oproti loňskému roku 19% nárůst.

A jak je to s frekvencí? 61 % respondentů používá platbu mobilem 1-4krát týdně, 20 % 5-10krát týdně a 8 % častěji než 10krát za týden.

Celých 89 % respondentů z generace Z platí mobilem každý týden, řadí se tedy mezi aktivní uživatele. Když porovnáme letošní výsledky s těmi loňskými, skupina 1-4krát týdně meziročně vzrostla o 12 % a ti s 5 použitími za týden o 19 %. Očekávat se přitom dá, že v dohledné budoucnosti bude četnost použití dále narůstat.

Které značky a hráči jsou ale jedničkou na americkém trhu? Vedoucí značkou je jednoznačně Venmo, kterou zmínilo 75% dotazovaných. Na druhém místě se umístil PayPal s 8 %, těsně následovaný Zelle. Když vezmeme v úvahu, že PayPal vlastní Venmo, můžeme tvrdit, že tato dvojice je se svými 83 % jasným vůdcem. Apple Pay se nedaří, má jen 4 %.

4. Peněženky: klasické nebo elektronické?

Byli by respondenti ochotní používat výhradně elektronické platby a vadilo by jim odhodit jejich tradiční peněženky? Odpověď nepřekvapí: pokud by to bylo možné, zbavit se své peněženky by byla ochotná více než polovina z nich. 

Pak ale přišla překvapivá odpověď na to, zda klasické peněženky přežijí: 41 % věří, že přetrvají následujících 5-10 let. 34 % předpokládá, že bude mít peněženku ještě za 10 let, a dalších 9 % si myslí, že peněženky nezmizí „nikdy“. Jen 16 % se domnívá, že peněženky se vytratí do 5 let. 

Když se podíváme do budoucna, je idea mobilního telefonu, který nahradí tradiční peněženky, zbožným přáním poskytovatelů plateb. Výsledky průzkumu ukazují, že použití karet bude sice hrát prim, nastane ale posun od jejich plastových k digitálním verzím. To, že lidé mohou své mobilní telefony jednoduše používat jako platební zařízení, je obrovskou nevýhodou pro zpracovatele transakcí a plateb. 

5. Bankomat je přežitek, poplatek se jeho využití vyhnutelné zlo

Ve Spojených státech je více než 400 tisíc bankomatů, z nichž 48 % je vlastněno bankami, především pak čtveřicí JP Morgan, Wells Fargo, Citibank a Bank of America, něco málo přes polovinu jich pak vlastní nezávislí provozovatelé. 

Jen pětina z průzkumné skupiny využívá bankomat každý týden (5 % několikrát za týden, 15 % jednou týdně). Velká většina generace Z tak činí ale jen zhruba jednou měsíčně. 

Jaký je jejich přístup k poplatkům, které se zhruba 2 dolarů v roce 1998 vzrostly na téměř 5 dolarů za transakci? Jak se dalo očekávat, generace Z se snaží vyhýbat poplatkům, a proto vybírá z bankomatů svých vlastních bank. 37 % jen zřídka kdy použije cizí bankomat, 26 % pak odmítá při použití bankomatu platit zcela. 

Shrnutí na závěr druhého dílu

Trendem je placení mobilem. Aby se ale rozšířil, musí mít bezpečné protokoly a  standardy. Prvním krokem je nabídka tokenizovaných digitálních plateb, velmi podobných tomu, jak aktuálně funguje Apple Pay. 

Zároveň obchodníci budou muset pochipit, že přijímání karet, ať už plastových nebo těch přes telefon, je mnohem lepší řešení než hotovost nebo šeky.

Průzkum stážistů Manole Capital ukazuje, že generace Z tlačí americké platební prostředí směrem k mobilním platbám. Změna nenastane přes noc, ale v následujících 5 až 10 letech. Noví uživatelé chytrých telefonů s operačními systémy Android a iPhone si propojují a nahrávají karty do svých zařízení a i za novou kreditní kartou Apple stojí nepochybně právě motiv podpořit přijetí Apple Pay. 

Americký platební průmysl je ale jednoznačně podobný spíše letadlu než motorovému člunu: než se otočí, sice nějakou dobu potrvá, změna je ale na obzoru. Generaci Z je možné buď poděkovat, nebo ji vinit z nadcházejícího přijetí mobilních plateb. Tato generace vítá technologii a věří v mantru „rychleji a levněji“. Pokud se mobilní platby stanou efektivnějšími a přinesou lepší zážitek, generace Z poručí a pomůže Americe posunout se směrem k této pokročilé platební budoucnosti. 

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.