Reklama

Deset trendů při přetváření bankovnictví

21. 7. 2020 – | Doba čtení: 5 min

smartphone

Pojďme se podívat na deset trendů uvedených ve zprávě „Infosys Finacle Scale Digital report“, které byly vybrány a sestaveny tak, aby odrážely posuny v pěti oblastech – obchodním modelu, agilní organizaci, automatizaci, modernizaci technologií a transformaci kultury a pracovních sil. Ke každému se pokusíme také dodat malý komentář, jak to vidíme v České republice.

Tyto trendy nebyly připraveny tak, aby předepisovaly či doporučovaly vhodný přístup, ale aby pomohly identifikovat a sladit konkrétní strategické priority v digitalizaci. Poznatky z této zprávy mohou bankám pomoci objevit nejvhodnější přístup, nástroje a strategie.

Trend #1 – Rok, kdy se obchodní model změnil

Banky začínají na mimořádně komoditním trhu tlačit na to, aby byly lídry v rozsahu, hodnotě, zákaznické zkušenosti nebo skvělých produktech/službách. Některé se stávají specializovanými dodavateli: výrobci špičkových produktů, agregátory, distributory, segmentovými hráči nebo poskytovateli banky jako služby (BaaS).

V ČR je určitě krásnou ukázkou reakce na PSD2: některé banky se rozhodly, že investují desítky milionů korun a stanou se agregátory, jiné se naopak zachovaly konzervativně a pouze vystavily povinná API.

Trend #2 – Citius, altius, fortius (rychleji, výše, silněji) s agilitou

Skutečně agilní organizace v roce 2020 či v letech dalších bude ta, která zvládne část sebevzdělávání, samouzdravení a sebevývoje, z nichž každá část pracuje v tandemu s ostatními. Agilní způsob práce v roce 2020 prostoupí do technologií, provozu, práce s talenty, obchodní strategie, vedení a ekosystému.

Přesně tento trend můžeme sledovat třeba u největších českých bank, které až podezřele ve stejném čase začaly měnit svojí interní strukturu a způsob práce 🙂 Nicméně takový přechod typicky znamená krátkodobý pokles výkonnosti a v souvislosti s koronavirem to pak může banku klidně i na rok ve vývoji paralizovat.

 

computer

Trend #3 – Automatizace: živá a zdravá a všude

Výhled automatizace v roce 2020 a v dalších letech zůstává silný, a to i přes pokračující tlak na marže. Jednou z technologií, kterou většina bank úspěšně nasadila, je Robotic process automation (RPA). Některé progresivní banky nyní používají RPA ve formě servisních robotů, tzv. co-botů, ke zlepšení řízení pracovních sil, dodržování předpisů a spokojenosti zákazníků.

Automatizací tradiční pojetí vnímá především automatizaci IT procesů (třeba nasazování nových aplikací, vytváření nových serverů apod.) nicméně automatizace, která patří budoucnosti řeší primárně business procesy (třeba práci s dokumenty) a business služby (třeba všechny situace, které se řeší pomocí hlasu, může nahradit voicebot – Vocalls).

Trend #4 – Banka s pracujícími mileniály

Vzhledem k tomu, že umělá inteligence (AI) a automatizace jsou v bankovních organizacích více a hlouběji zakořeněné, bude odpovědností lidské síly, aby sloučila hodnoty pomocí kritického myšlení, spolupráce, kreativity a efektivní komunikace. V roce 2020 budou banky podporovat pracovní sílu v tom, aby tyto dovednosti získala. Nejúspěšnější organizace vytvoří/podpoří kulturu, která spojí jejich pracovníky za společným účelem.

Milieniálové nejsou jenom zákazníci, jsou to také budoucí lídři v jednotlivých bankách a čím dříve se podaří skloubit jejich vnímání světa s kulturou bank, tím lépe.

Trend #5 – Rok bezpečnostní dichotomie

V roce 2020 budou trendy v oblasti kybernetické bezpečnosti podstatně vycházet z trendů v oblasti cloud computingu, digitální identity, 5G a internetu věcí, automatizace, AI a strojového učení. Regulace zůstane důležitým trendem k vyjednávání. Některé trendy budou fungovat v opozici vůči ostatním, což banky donutí k vyvažování.

Většina bank u nás zvyšuje bezpečnost používáním různých mobilních klíčů (nejenom velká čtyřka). Na tyto lokální aktivity pak, doufejme, naváže projekt Bankovní identity. Podle posledních informacíse někdy na začátku roku 2021 (na pomezí Q1/Q2) můžeme těšit na první reálné používání.

Trend #6 – Technologie: informace, aplikace a cíl

Lídři, pohotoví následovníci i mainstreamoví hráči si uvědomili, že data, pokročilá analytika a umělá inteligence budou v příštích několika letech základem pro vztahy s klienty i úspěch na trhu. Banky se pokusí zajistit připravenost své IT, aplikační a systémové architektury tak, aby vyhovovala požadavkům důrazu na klienta v digitálním věku.

Data jsou „ropa budoucnosti“, to ví úplně všichni. Ale ještě nějakou dobu potrvá, než se je banky skutečně naučí využívat tak dobře, jako to umí jejich nebankovní konkurence (GAFA – Google, Amazon, Facebook, Apple).

AI

Trend #7 – AI v bankovnictví

AI byla a nadále bude pákou efektivity v bankovnictví. V oblasti služeb zákazníkům banky v roce 2020 zlepší personalizaci i nabídku služeb pomocí umělé inteligence. AI technologie najde uplatnění také v regulačních funkcích vzhledem k přísným normám v oblasti KYC (know your customer) a ověřování zákazníků.

Personalizaci se u nás zatím příliš nedaří, ale to může být dané velikostí trhu. Naopak co se týká použití AI, to je samozřejmě věc, o které každá banka tvrdí, že ji řeší. Většina z nich si AI aktivity (různé PoC a testovací projekty) dala mezi své cíle pro letošní rok, ale reálné příklady zatím u nás nejsou příliš vidět.

Trend #8 – Veřejný cloud: nová hranice flexibility

Klesající obavy z veřejného cloudu, rychle rostoucí trh s řešením SaaS (Software-as-a-Service) a široké přijetí cloudu jako upřednostňovaného prostředí pro provádění úloh. Jde o jasné známky toho, že cloud v bankovnictví má budoucnost? Jaké jsou klíčové trendy při přijímání cloudu jako klíčového katalyzátoru inovace a integrace? Větší flexibilita, protože banky začínají vnímat prostředí s více cloudy jako řešení problémů s výkonem, dodržováním předpisů a optimalizace nákladů.

Koronavirus tady zřejmě české konzervativní banky posunul dál, a tak už slova jako Azure, Google Cloud nepatří mezi zakázané výrazy. Obecně ovšem zatím platí, že velká banka nechce, aby citlivá data opouštěla její vnitřní zónu. A jak se brzy dozvíme v jednom z chystaných rozhovorů, SaaS je sice určitě zajímavý trend, ale reálné použití v ČR nebude příliš obvyklé, protože tu pro něj nejsou vhodní klienti.

Trend #9 – Blockchain se stává skutečností

Především fintechové společnosti nacházejí nové a nové způsoby využití blockchainu, zatím se jedná především o způsob, jak obcházet tradiční platební mechanismy (okamžitá platba v Brazílii). Očekává se, že se v nejbližší době začne blockchain využívat v oblasti identity, podepisování a třeba správě dokumentů. Nicméně blockchain je třeba vnímat i jako možnost, jak snížit náklady a posunout bezpečnost společnosti.

Na rozdíl od cloudu, který české banky skutečně řeší, tak blockchain je něco s čím maximálně experimentují a nebo v řadě případů zatím úspěšně ignorují. Ale tady může být problém trochu komplexnější – potřebujeme mít nějaké reálné využití, začít této oblasti více důvěřovat a také potřebujeme týmy lidí, kteří blockchainu rozumí.

Trend #10 – IoT: bankovnictví na jakémkoli zařízení

V roce 2020 budou banky zkoumat a využívat výhody IoT (Internet of Things) s cílem nabídnout kvalitní poradenství v místě transakce. Případy použití při odhalování podvodů budou zahrnovat upozornění v reálném čase v případě, že lokace karetní transakce nebude korespondovat s lokací zákazníkova zařízení – smart watch nebo mobilního telefonu.

Poslední trend je něco, kde naopak můžeme české banky výrazně pochválit, množství platforem a koncových zařízení, které podporují patří v Evropě ke špičce!

Zdroj: fintechfutures.com (zde si můžete zažádat o stažení kompletního reportu)

Foto: Pixabay

Redakce

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.