Reklama

Disruptoři v insurtechu

6. 12. 2020 – | Doba čtení: 3 min

Před několika dny proběhla třídenní velmi inspirativní fintechová konference pořádaná společností FintechOS. Diskutovalo se zejména o bankovnictví a pojišťovnictví a z několika přednášek jsme si pro vás vybrali pár tipů na společnosti, kterým se daří přinášet do světa pojištění nějaké novinky.

Pojištění dle použití

U některých uživatelů se stává, že potřebují pojistku, ale reálně pojištěný předmět nevyužívají příliš často. Nebo se jedná pojištění situace, která je zcela nárazová, špatně se plánuje a odhaduje. Takoví uživatelé mohou být s pojistkou nespokojeni kvůli její ceně a nebo se nakonec ani nepojistí. Proto se za jeden z moderních směrů považuje pojištění typu „pay as you go“.

  1. Pillow – jako první v celém dnešním článku je český zástupce, což nás velmi těší. Pojištění, kde platíte podle toho, kolik jezdíte. A nemusíte do svého vozu instalovat žádnou složitou techniku, která vám bude hlídat, kudy jezdíte – přes mobilní aplikaci nafotíte tachometr.
  2. DINGHY – pojištění pro freelancery a OSVČ, kteří doslova platí podle délky pojištění s přesností na sekundy.
  3. ZEGO – pojištění pro kurýry, kteří mohou jezdit v autě nebo třeba na skůtru. Platí přesně podle pojištěné doby. Vše opět spravované přes pohodlnou mobilní aplikaci.

Zdravotní monitoring

Pojišťovny obecně trpí nízkou interakcí „klient-pojišťovna“. Pro typického pojištěnce se vztah k pojišťovně redukuje na jednoroční zaplacení pojistky, kterému předcházela nějaká notifikace (sms, email s QR kódem nebo dokonce stále ještě prehistorická fyzická obálka).

V oblasti zdravotních pojištění ovšem existují možnosti, jak interakce s klientem posílit pomocí zdravotních aplikací a zároveň to může být i vhodná cesta, jak do pojištění dostat i gamifikační mechanismy. A jak všichni produktoví manažeři ví, větší a častější interakce je potenciál pro větší monetizaci.

  1. HeadUp – mobilní aplikace, kterou můžete propojit s Apple Watch nebo třeba s Fitbit a můžete sledovat svoje zdraví a kondici. HeadUp je také white-label řešení, které můžete využít pro své klienty.
  2. dacadoo – technologické řešení primárně určené pro společnosti, aby do svých aplikací zabudovaly zdravotní informace o svých klientech.

Ano, možná si po přečtení těchto tipů říkáte, že jen šílenec by sdílel svoje zdravotní data s pojišťovnou. Ale komu jinému věřit, než své pojišťovně? A když se na taková data dají napojit třeba i opravdové slevy a výhody pro klienty, pak to pro ně může být velmi lákavé. Apple či Google už dnes o lidech ví spoustu informací – zdravotní data, informace o životním stylu, o poloze a o nákupním chování. A neví to jenom Apple a Google, ale také velké množství bezejmenných čínských společností s miliardovými obraty, které většinou vyrábí mobilní telefony. A teď přijde ta zásadní otázka: komu klient důvěřuje víc – těm gigantům, se kterými se nikdy nepotká, nebo své pojišťovně?

Lepší zákaznická zkušenost

Přestože mezi pojišťovnami ještě neexistuje nikdo jako „pojišťovnický Revolut“, tak stejně se ví, které touchpointy v customer journey dělají nejlepší nebo obráceně nejhorší uživatelskou zkušenost:

  • komplikované formuláře pro sjednání pojištění
  • nesrozumitelné pojistné podmínky
  • obstrukce při vymáhání pojistného plnění
  • omezené možnosti pro provádění změn v pojištění

A právě tyto situace a obecně příjemnější a jednoduchý uživatelský design řeší například tyto insurtechy:

  1. Lemonade – o Lemonade jste asi všichni slyšeli, jednoduché sjednání, jednoduché podmínky, jednoduché nárokování pojistné události. Je to všechno až podezřele jednoduché.
  2. Hippo – opět jde o jednoduché pojištění nemovitosti, tentokráte ale postavené na big datech, protože Hippo o nemovitosti ví asi mnohem víc, než její vlastníci. Tedy alespoň v případě, že je to nemovitost v konkrétních částech USA.
  3. marshmallow – pojištění vozů, které můžete měnit přímo ze svého telefonu. Vlastně ze svého telefonu můžete udělat s pojištěním úplně všechno.
  4. setoo – cestovní pojištění, které si můžete sestavit na míru. Co je ovšem další důležitý aspekt u setoo – není to jen samotné pojištění, je to platforma nebo také insurance-as-a-service.
  5. monzo – ano, opravdu se myslí challenger digitální banka, která nabízí i vybraná pojištění a kombinuje je s bankovními produkty. Monzo dlouhodobě vítězí v hodnocení UX a použitelnosti nad ostatními bankami.

A možná poslední rada: podívejte se na webovky uvedených společností a porovnejte je s webovkami své pojišťovny (a je jedno, jestli jste klient nebo zaměstnanec :).

A to je naše krátká zpráva z online konference FintechOS, pokud budete mít šanci se třeba zúčastnit příští rok, tak vřele doporučujeme!

Foto: od Ulises Baga, Bruno NascimentoJamie Street na Unsplash

Další doporučené články

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Letní prázdniny se nám přehouply do druhé poloviny, ale ve fintechu nic jako prázdniny neexistuje, proto vám i tentokrát shrneme nejzajímavější...
3. 8. 2022 – Doba čtení: 2 min
Duben 2022 na FinTechCowboys

Duben 2022 na FinTechCowboys

Aprílový měsíc máme za sebou a jako vždy přinesl spoustu fintechových novinek. V České republice se v první řadě rozjíždí činnosti České fintechové...
2. 5. 2022 – Doba čtení: 3 min

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora