Jakou proměnou prošel český Up a jaké chystá novinky – rozhovor se Stéphanem Nicolettim
12. 10. 2023 – fintechcowboys | Doba čtení: 3 min
Kdysi dávno stravenková firma, dnes technologický lídr, jehož platformu využívá takřka 300 tisíc Čechů. To je Up Česká republika – firma, která svůj současný úspěch staví na unikátní kombinaci na pomezí fintechu a HRtechu. O rychlé transformaci firmy, technologických novinkách i vizích jsme si povídali s generálním ředitelem Stéphanem Nicolettim.
Vaše společnost funguje v Česku už skoro 30 let. Co vás přimělo tak razantně otočit kormidlem a začít se věnovat fintechovým a HRtechovým řešením?
My jsme se vždycky snažili být vynalézaví a přemýšlet trochu jinak než konkurence, které jsme se nemohli rovnat kapitálově. Bude to znít otřepaně, ale náš záměr hodně uspíšil covid. Už před jeho začátkem jsme pracovali na digitalizaci našich papírových stravenek i volnočasových poukázek a nucená práce z domova i větší preference bezkontaktních platebních metod nám vlastně nahrála do karet. Samotná digitalizace pak spustila vše ostatní.
Jak digitalizace probíhala a v jaké je nyní fázi?
Byla to obrovská změna především z toho pohledu, že v papírové podobě jsme s uživateli našich produktů neměli prakticky žádný vztah. Ten jsme díky postupné digitalizaci začínali budovat úplně od základu. Jsem rád, že dnes už více zaměstnanců využívá naše karetní produkty než ty papírové. A jsem pyšný, že naše karty mají na svědomí už více než 23 milionů transakcí.
Pomohla vám digitalizace i s rozšiřování akceptační sítě?
Určitě. Už před několika lety jsme zahájili spolupráci s Dáme jídlo (dnes Foodora), Rohlíkem nebo Slevomatem. Dnes máme více než 36 000 partnerských míst a permanentně je rozšiřujeme. Našimi kartami můžete zaplatit jak u drtivé většiny velkých, celorepublikových řetězců, tak i u lokálních partnerů ve stravovací a volnočasové oblasti.
Platí to i pro platby mobilem nebo hodinkami?
Ano, to jsme považovali za klíčové hned na začátku. Google Pay a Apple Pay máme už více než 3 roky a byli jsme spolu s bankami vůbec mezi prvními, kdo je u nás zavedl. Například u naší eStravenky probíhá dnes čtvrtina transakcí právě tímto způsobem, což dělá nějakých 200 tisíc transakcí měsíčně.
Jak jsou transakce rozloženy mezi Apple Pay a Google Pay?
Je to zhruba 50 na 50. Uživatelů s Androidem máme sice zhruba třikrát tolik, ale ti s iOS zase využívají Apple Pay výrazně častěji. Na obou platformách je mezi uživateli velmi oblíbené biometrické ověřování plateb otiskem prstu nebo scanem obličeje, které jsme spustili letos v létě.
Přemýšleli jste i o virtuálních kartách?
To je u nás teď aktuální téma. Jde o projekt, který je pro nás velmi důležitý, a to jak z hlediska přínosu nových funkcí pro uživatele a klienty, tak i z důvodu omezení plastu, což je naším dlouhodobým cílem. V pilotní podobě plánujeme projekt virtuálních karet spustit na přelomu roku.
Na začátku rozhovoru jste zmínil, že přechod na digitální řešení vám umožnil budovat s uživateli vztah. Jak to probíhá a co se vlastně děje na pozadí karetních řešení?
Karty jsou vlastně jen nepatrný zlomek toho, co dnes děláme. Ale byly důležitým spouštěčem změn, protože s jejich nástupem jsme potřebovali vytvořit aplikaci, která uživatelům umožní sledovat zůstatky na kartách, historii transakcí a podobně. Tak původně vznikla platforma Můj Up, kterou dnes využívá téměř 300 tisíc uživatelů z řad zaměstnanců státních i soukromých firem.
Jak je platforma využívána?
Měsíčně evidujeme okolo 700 tisíc přihlášení, přičemž loni to ještě nebylo ani 100 tisíc. Počítám, že příští rok se dostaneme na milion.
To zní jako velký nárůst…
Přesně tak. Brzy nám došlo, že zaměřovat se jen na transakce a fintechové vychytávky nestačí. Naší parketou jsou dlouhodobě zaměstnanecké benefity, které jsou velmi úzce spojeny s firemní atmosférou, firemní kulturou i spokojeností zaměstnanců. Proto jsme do platformy Můj Up postupně začali přidávat i HRtech moduly, které nabízíme našim klientům a jejích personálním oddělením.
O co konkrétně jde?
Jde o různé nástroje, které upevňují vztahy mezi zaměstnanci a posilují jejich motivaci i angažovanost, ať už pracují odkudkoliv. Velmi oblíbená je mezi zaměstnanci například online pochvala nebo prvky gamifikace v podobě sbírání odznaků za splněné úkoly. Co do praktického přínosu má zase velký úspěch tzv. Platba mezi kolegy.
Jak to funguje?
Vycházeli jsme z toho, že kolegové často rádi vyrazí na společný oběd, jeden z nich zaplatí za všechny a pak se musí složitě vyrovnávat. S Platbou mezi kolegy vyrovnají resty rychle a jednoduše přímo v aplikaci. Od zavedení tohoto modulu se objemy převáděných prostředků meziročně zdvojnásobují. Měsíčně se jedná o částky v řádech milionů korun.
Má platforma vedle zaměstnanců nějaké benefity i pro samotné firmy a zaměstnavatele?
Má jich hned několik. Letos jsme například spustili nové moduly, které umožňují jednoduše zrealizovat měření spokojenosti zaměstnanců nebo uspořádat rychlou online anketu na konkrétní téma. Dlouhodobě se také snažíme z platformy udělat jednotné prostředí pro firemní komunikaci. A zrovna v těchto týdnech spouštíme řešení pro whistleblowing, kterým umožňujeme splnit firmám zákonnou povinnost v oblasti ochrany oznamovatelů přímo v rámci portálu Můj Up.
Jaké máte s platformou další plány?
Kromě přidávání dalších užitečných modulů je pro nás klíčové co nejrychlejší odstranění papírových produktů a integrace všech našich zákazníků a uživatelů do platformy. Díky tomu dosáhneme v blízké budoucnosti hranice půl milionu uživatelů, což bude mimo jiné zajímavý kanál i pro další potenciální partnery, kteří budou chtít tuto cílovou skupinu oslovit.