Reklama

Odložená platba jako jedna z globálně nejrychleji rostoucích platebních metod

7. 7. 2020 – | Doba čtení: 3 min

eshop

Služby typu „Buy Now, Pay Later“ známé v Česku jako „odložená platba“ jsou na vzestupu. Podle poslední studie Global Payments Report by měly mít do tří let 9% zastoupení mezi všemi platbami v Evropě, Africe a na Blízkém východě. V Česku její role stoupá i po koronavirové pandemii a podle expertů právě letošní rok bude průlomový. Fintech MALL Pay zmiňuje, že již dnes je potenciál BNPL plateb v Česku asi 10% a její růst je závislý pouze na rychlosti zavádění této metody do e-shopů. Hlavním akcelerátorem, na který by se měly e-shopy připravit, budou letošní Vánoce.

Podle aktuální studie Global Payments Report, provedené ve 40 zemích po celém světě, budou služby typu BNPL během následujících pěti let nejrychleji globálně rostoucí platební metodou při online nakupování. Již dnes je BNPL nejrychleji rostoucí platební metodou v Austrálii, Brazílii, Francii, Japonsku, Nizozemí, Spojeném království a ve Spojených státech. Globálně porostou BNPL platby 28% tempem během následujících pěti let. V regionu EMEA je již dnes prostřednictvím odložených plateb financováno 5,8 % e-commerce nákupů a očekává se růst.

V rámci Evropy kralují odložené platby především ve Švédsku, kde je prostřednictvím BNPL placen každý čtvrtý online nákup a jedná se zde o nejčastější způsob platby v e-commerce sféře. Právě ve Švédsku přitom vznikl nejhodnotnější evropský fintech Klarna, který bývá považován za průkopníka BNPL plateb. Vysoký podíl těchto plateb je také v Německu, kde platí zákazníci „později“ za 18 % online nákupů, v Norsku je to pak u 13 % e-commerce plateb. Česká republika se zatím podle průzkumu drží na úrovni kolem procenta – i zde je však odložená platba již skoro rok nejrychleji rostoucí platební metodou.

Podle CEO MALL Pay Adama Kolesy se nyní bude celkový podíl odložené platby v Česku konstantně zvyšovat. Na tuzemském trhu totiž díky jeho vysoké úrovni ubývá příležitostí pro růst jednotlivých hráčů a právě platební metody jsou jedna z oblastí, ve které české e-shopy dlouhodobě ztrácí nad světovým standardem. I to je ostatně důvod, proč obliba odložené platby roste například na úkor konzervativní dobírky a její zákaznický potenciál je – jak ukazuje celá řada případových studií – již dnes na úrovni kolem 10 %. Letošní rok by se tak pro odloženou platbou mohl stát takzvaným „rokem nula“.

„Česká e-commerce nepřestává být jedna z nejrozvinutějších v Evropě. V počtu e-shopů a úrovně logistiky nemá v EU konkurenta. Same-day delivery, výdejní boxy, schopnost doručit expresně čerstvé potraviny, to vše jsou věci, ve kterých ostatní trhy učíme, jak má vypadat vysoký standard služby. Ovšem co se týče plateb, tam jsme zatím extrémně konzervativní trh,“ uvádí Adam Kolesa. „Přehodnocení přístupu k placení je v podstatě jediná cesta, jak mohou e-shopy v současnosti rychle získávat konkurenční výhodu. Zároveň je to stále terra incognita, ze které budou čerpat nejvíce výhod ti, co se nebudou bát změn. Minulost mnohokrát ukázala platnost pravidla, že nejrychlejší berou vše.“

Na rozdíl od seveřanů, u kterých se odložená platba těší vysoké oblibě především jako finanční produkt řešící cashflow zákazníka, ji Češi vyhledávají kvůli pohodlí a bezpečnosti. Tedy jako nástroj, který umožní zaplatit až poté, co mají jistotu, že zboží bylo v pořádku doručeno a vyhovuje jim. E-shopy pak k odložené platbě inklinují především pro její jednoduchost a podmínky, které jsou obdobné jako u běžné karetní transakce.

„Rychlý růst odložené platby v Česku, který nastartovala koronavirová pandemie, bude pokračovat. Tím, že útočí hlavně na dobírku jako takovou, mají BNPL metody v podstatě předpřipravený zákaznický prostor v každém e-shopu. Ihned po zavedení získávají asi 5 % zákazníků, s podporou marketingu desetinu,“ zmiňuje Kolesa. „To, čím nakonec dobírku definitivně překonají, však bude až jejich spojení s navazujícími službami, které zákazník s platbou získá. Pojištěním, rozšířenou zárukou, dopravou zdarma nebo možností prodloužit si termín vrácení zboží. A jsem přesvědčen, že sílu odložené platby v Česku poznáme již tuto vánoční sezónu, která bude již stavět na základech nového zákaznického chování, jež přinesl letošní rok.“

Foto: od Markus Spiske na Unsplash

Redakce

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.