Práce z domova ovlivňuje zdraví zaměstnanců. A co na to pojišťovny?

30. 6. 2021 – | Doba čtení: 2 min

home office
Zdroj: Christopher Gower na Unsplash

Během pandemie téměř 40% pracovníků začalo pracovat na dálku na plný úvazek. To přineslo celou řadu nových vzorců chování. Výrazně se omezily sociální kontakty. Někteří pracovníci přešli do módu osmi hodin schůzek bez přestání a po relativně krátké době se u nich začaly objevovat psychické i zdravotní potíže. Zaměstnanci zvýšili používání soukromých zařízení, například počítačů a tiskáren, pro firemní účely. Ale je tu i celá řada dalších drobných dopadů, které se teprve začínají projevovat.

Jednou z reakcí na tuto situaci je plán Evropské komise na aktualizaci pravidel souvisejících s bezpečností práce v tomto novém prostředí. V pokynech na ochranu téměř 170 milionů pracovníků v EU chce rovněž připravit doporučení v oblasti duševního zdraví při práci. Ambice je takové pokyny připravit do konce roku 2022, ale je otázka, jestli pro řadu lidí již nebude pozdě. Řada organizací se s potížemi mentálního charakteru u svých lidí začíná hodně potýkat právě nyní. Ale pozor, nemluvíme jen o zemích jako je Anglie či Německo, ale i o českých firmách – fintechy, banky či pojišťovny patří mezi takové ohrožené skupiny.

Ještě předtím, než udeřil COVID-19, postihly problémy duševního zdraví přibližně 84 milionů lidí v EU, přičemž stres přispěl k přibližně polovině všech ztracených pracovních dnů, uvádí Evropská komise. S pandemií se však začalo duševní zdraví v některých oborech výrazně zhoršovat. Zejména v oblastech, kde pracovníci tráví celou pracovní dobu u počítače, zcela omezují pohyb a běžnou komunikaci, kterou zažívají v kanceláři, a která jim vytváří v pracovní době přirozený prostor pro odpočinek.

Úrazy a nemoci z povolání stojí ekonomiku EU ročně více než 3,3% hrubého domácího produktu, uvedla Komise. Ukazuje se, že za každé euro investované do bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je návratnost pro zaměstnavatele zhruba dvojnásobná, protože zaměstnanci čerpají méně pracovní neschopnosti.

Příležitost pro pojišťovny a insurtechy

Na situaci tak reagují nejenom firmy a Evropská komise, ale dokonce už se začínají objevovat i první insurtechové pokusy pro nové typy pojištění právě pro tzv. home office pracovníky. V zahraničí se objevily první specializované pojistné balíčky pro lidi, kteří pracují z domova. Takové balíčky kombinují například nižší využívání auta, vyšší důležitost domácího hardware a také počítačové zabezpečení.

Právě bezpečnost firemních dat se stává klíčovou ve chvíli, kdy zaměstnanec pracuje na zcela nezabezpečené domácí síti, a nebo když se pracovníci schází v nízko zabezpečených online hovorech. Ale to už samozřejmě pojišťovna neovlivní a tady by si zase firmy měly pro své lidi nastavit vlastní pravidla. Zejména pokud u nich práce na HO zůstane na trvalo novým normálem.

V ČR pak víme minimálně o jednom pojištění (od Pojišťovny VZP), která kombinuje několik typů pojištění do jednoho právě s cílem ochránit pracovníky, kterým se mnohdy pracovní život a péče o domácnost díky pandemii neoddělitelně prolínají. Tento kombinovaný produkt umožňuje do jedné smlouvy spojit běžnou občanskou odpovědnost a odpovědnost zaměstnance, včetně komplexní ochrany vybavení domova (ať už jde o byty, domy, chaty, nebo chalupy). Součástí je i využití asistenční služby až třikrát do roka v celkové hodnotě až osmi tisíc korun na události jako zablokování dveří nebo havarijní situace (např. prasklé vodovodní potrubí či porucha kotle v zimě).

Do budoucna očekáváme, že podobná hybridní (kombinovaná) pojištění bude poskytovat stále více pojišťoven. A budeme sledovat, jestli skutečně nevzniknou i specializovaná pojištění, která budou zaměřená víc na psychiku a mentální zdraví, než jenom na běžné úrazy a škody.

A co vy, nehledáte si pro sebe home office pojištění?

Zdroj: finparada.cz, reuters.com

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.