Rozhovor: InstaCover.AI mění pojišťovnictví v České republice
22. 2. 2022 – Martin Pacholet | Doba čtení: 4 min
Startupů, které se v České republice snaží změnit pojišťovnictví, moc není. Proto jsme využili příležitost popovídat si s Janem Hiclem z InstaCover.AI, jedním ze tří spoluzakladatelů. Konečně se dozvíme, zda je lepší při analýze fotografií člověk nebo umělá inteligence, ale také spoustu dalších fíglů, které napoví, kde se mohou nejenom pojišťovny opravdu zautomatizovat pomocí umělé inteligence.
Honzo, co předcházelo vzniku InstaCoveru?
Naše cesta k InstaCoveru nebyla přímočará. Teď chvíli budu mluvit v množném čísle, protože jsme tři zakladatelé – kromě mě také David Brožík a Lukáš Beneš. Nejprve jsme začínali v SocialBakers. Po odchodu ze SocialBakers jsme pracovali na budování různých fintechových startupů pro Silicon Valley. Například jsme se věnovali odhadování cen nemovitostí ze satelitních snímků právě pro americký trh, nebo jsme pracovali na AML projektu, který hledal výskyt konkrétní osoby v „Panama Papers“.
Asi po roce a půl na těchto projektech jsme založili S9Y, firmu na zakázkový vývoj. Chtěli jsme se zaměřit na využití umělé inteligence ve fintechu, protože tam je podle nás obrovský potenciál. A úplně největší potenciál je u pojišťoven. Začali jsme spolupracovat s Českou pojišťovnou a zároveň jsme začali přemýšlet o vlastním produktu. Tento okamžik je právě počátkem InstaCoveru, což je vlastně dceřinka S9Y.
Co InstaCover řeší?
InstaCover řeší celou řadu procesů s nestrukturovanými daty. V současné době tedy zejména v oblasti pojištění vozidel. Aktuálně máme asi dvacet AI modelů pro vykonávání různých činností.
Úplně první myšlenka byla, že pomůžeme se zpracováváním dokumentů. Ale to se ukázalo pro naše klienty poněkud těžko uchopitelné a ani business case tam není tak přímočarý, jak by klienti potřebovali. Takže jsme udělali takové marketingové přebalení našeho produktu do oblasti vozidel. Dnes říkáme pojišťovnám, že dokážeme auto dostat do pojištění, a to za výrazně menší náklady, než to dosud bylo možné.
Představte si, že někdo škrábne na parkovišti vozidlo. Pojišťovna potřebuje vědět, jestli tam ten škrábanec nebyl dřív. Takže vozidlo se musí při vstupu do pojištění nafotit. Tento proces je však pro pojišťovny náročný – kontrolovat každou fotku s tak vysokou přesností nejde. Některé fotky nejsou dostatečně kvalitní a v procesu likvidace je to pak problém. Pojišťovna na tom může tratit.
Koncový klient s vaším řešením přijde do styku jak?
Uživatel dostane od pojišťovny odkaz do sms. Klikne na něj a otevře se mu aplikace, která si přímo v prohlížeči načte příslušný model umělé inteligence a provede klienta celým procesem focení. Vyhodnocuje kvalitu fotek, a když je fotka v pořádku, pustí uživatele k dalšímu kroku. Fotí se exteriér i interiér.
Hledáte jen poškození nebo zjišťujete z fotek i jiné informace?
Fotky dokážeme vytěžit celou řadou způsobů. Dokážeme přečíst stav tachometru, poznáme typ vozidla a porovnáváme ho s informací, jakou nám poslala pojišťovna. Dále ověřujeme VIN kód a kontrolujeme, zda všechny fotky byly vyfocené stejným telefonem. To všechno je nutné, protože dříve nebo později někdo zkusí fotit jiné vozidlo.
Samozřejmě hledáme viditelná poškození vozidla a pojišťovna se potenciálně může rozhodnout, že vůz do pojištění nevezme. Ta nafocená poškození jsou pak uložená, a když potom klient třeba za půl roku přijde s pojistnou událostí, pojišťovna ví, co bylo poškozené už při vzniku pojištění.
Kdo je lepší při kontrole poškození – AI nebo člověk?
Asi se nedá říct, že umělá inteligence předčí člověka při vyhodnocování poškození. Ale AI je rychlejší a levnější. AI zkontroluje každou fotku. Lidé, kteří kontrolu v pojišťovně dělají, manuálně každou fotku zkontrolovat nedokážou.
Jak cenově vychází vaše řešení proti původním manuálním procesům?
Některé pojišťovny na focení vozidel dokonce posílaly svého člověka. Dejme tomu, že takový výjezd stojí pojišťovnu několik set korun. Tuto částku s naším řešením dokážou ušetřit. Jestli tuto slevu zpropagují do ceny pojištění nebo si zvýší zisky, to nedokážu říct. To už je na pojišťovně jako takové.
Nedílnou součástí celého business case je pak to, že jim zlepšujeme rozpoznávání fraudů. Tím dosáhneme další úsporu.
Řešíte i nehodu?
Zatím ne, ale chystáme se na to. Nehody jsou naše srdcová záležitost! U nich nejde jen o vozidlo, ale hlavně o ten obrovský formulář záznamu o nehodě. Když je účastníkem nehody víc vozidel, tak vyplňování zabere klidně hodinu času.
Jaké informace se vlastně potřebují? Je to techničák, řidičák, zelená karta. Tam jsou všechny potřebné údaje. Pak je ještě potřeba nákres situace, ale místo něj se dají udělat fotky, případně nahrát video. Účastníci by museli jenom doplnit emaily, to jediné na jejich dokladech chybí. Takové vytěžování by se dalo zvládnout za pár minut. Všichni by dostali záznam o nehodě do mailu a pojišťovna přímo do svého systému.
Bohužel typickou pojišťovnu tato část „oznámení nehody“ úplně netrápí, protože s tím nejsou spojeny žádné náklady na straně pojišťovny.
Dokonce se dá říct, že by to mohla být aplikace pro policii, aby se zlepšila dopravní dostupnost. Typická nehoda na křižovatce dokáže dopravu zablokovat na jednu či dvě hodiny. My bychom to dokázali výrazně zkrátit.
Jak jsou na tom jiné státy? Funguje tam nějaké podobné řešení?
My máme zmapovanou hlavně Evropu, protože obecně figuruje v našich expanzních plánech. Podobné řešení se objevilo na Slovensku. Něco existuje v Británii a částečně jsme něco objevili v pobaltském regionu. Ale většinou umí jen část funkcí nebo se zaměřují na trochu jinou oblast. Může to být třeba evidence stavu vozidel při převážení na trajektech nebo se takové řešení dá použít v autopůjčovnách.
V jaké fázi je teď InstaCover.AI?
V České republice jsme úspěšně ověřili náš produkt. Fungujeme v několika pojišťovnách – v Kooperativě, ČPP, Generali ČP, Directu. Veškerý vývoj InstaCover řešení je dotovaný S9Y, naším vlastníkem. Nyní se poohlížíme, kam a jak dále expandovat. K tomu hledáme vhodného partnera. Ideálně když bude mít nejenom peníze, ale především vhodné know-how. Víme, že se neobejdeme bez zahraničních obchodníků – třeba německy mluvícího experta pro DACH region. Na to budeme potřebovat investora i jeho network.