Rozhovor: je už BankID v plném provozu?
1. 6. 2021 – Martin Pacholet | Doba čtení: 2 min
Společnost Bankovní identita, a.s. má ambice změnit digitální svět v České republice, a proto jsme se zeptali, jaký je aktuální stav používání bankovních identit. Na naše otázky nám odpověděl Jan Blažek, člen představenstva a zároveň člověk, který v celém projektu využívání jednotné bankovní identity působí od naprostého začátku.
S Bankovní identitou, a.s. zahájilo spolupráci 10 bank. Dá se očekávat, že jednotlivé banky mají svoje identity v různém stavu rozpracování. Kdo je nejdál a kdy budou všechny tyto banky napojené?
Aktuálně (konec května) budou k dispozici služby České spořitelny a ČSOB, v průběhu června a července pak v nabídce přibydou služby Airbank, Komerční banky a Monety. Další banky se pak budou přidávat v průběhu Q4/2021 a Q1/2022. Jednání vedeme i s dalšími bankami, které se zatím ke spolupráci formálně nepřidaly.
Služba, kterou poskytujete pod názvem BankID má zastřešovat několik typů „ověření“ – od běžného loginu, přes KYC a AML informace až po podepisování dokumentů – jaký je jízdní řád těchto služeb?
Naší „páteřní“ službou je BankID Connect, díky které se mohou klienti přihlašovat k firmám jako ke své bance a v rámci které klient předává základní osobní údaje jako je jméno, příjmení, email a telefon. Pokud firma požaduje širší sadu ověřených osobních údajů, je možné využít službu IDENTIFY KYC/KYC+/AML, které se liší rozsahem poskytovaných osobních údaje. Tyto službu budou k dispozici ihned. V září pak plánujeme přidat službu BankID SIGN, díky které budou moci klienti elektronicky podepisovat na úrovni zaručeného podpisu.
Když jako firma chci vyzkoušet fungování jednotlivých API, jak mám začít?
Přijďte se podívat na náš portál developerský portál, kde najdete základní informace o produktech, ale také kompletní technické informace, které potřebujete k napojení na naše služby. Vše si pak můžeme ověřit v prostředí našeho sandboxu. A pokud budete se vším spokojeni, tak přepnutí do ostrého provozu už je jen formalita.
A co je pro firmy lepší – mají si napojení implementovat sami nebo se spíš obrátit na nějakého integrátora?
Na to neexistuje jednoznačná odpověď, vše záleží jak je firma samotná připravena využívat digitální služby. Samotné technické napojení na naše služby je opravdu jednoduché, vývojář to zvládne za den. Mnohem podstatnější je, jak bude firma takto získané údaje využívat a jakým způsobem mu své služby nabídne. Pokud už má firma vybudované „zázemí“ pro poskytování digitálních služeb, tak je zavedení služeb BankID opravdu jednoduché a obejde se to bez pomoci integrátora.
Které firmy nejspíš začnou používat bankID jako první?
Kdokoliv, kdo chce co nejdříve nabídkou klientům opravdu digitální služby. Odvětví nebo velikost firmy v tom nehraje žádnou roli.
Je už dnes služba BankID někde dostupná pro běžné občany?
Občané mohou zatím využívat bankovní identitu jako metodu pro přístup ke službám státu, např. portál Mojedane, eRecept či Portál občana.
Pojďme zpět k těm 10 bankám – kolik to pokrývá občanů? A co mám dělat, když z nějakého důvodu mám jen jednu banku, která není v tom seznamu?
Dovolím si tvrdit, že zmiňovaných 10 bank pokrývá 99% klientů, kteří využívají služby internetového bankovnictví (přibližně 6 milionů klientů). Pokud by přeci jen vaše banka nebyla na seznamu, tak je možné si u některé banky zřídit bankovní identitu jako službu, bez nutnosti si zřizovat bankovní účet.