Trendy insurtechu v roce 2022

17. 12. 2021 – | Doba čtení: 4 min

Zdroj: cdd20 na Unsplash

Globální pojišťovnictví se pomalu, ale pozoruhodně zotavuje z pandemie COVID-19. Očekává se, že rok 2022 nebude jiný a navíc k ozdravení pomohou nové trendy v pojišťovacích technologiích, které budou v nadcházejících letech dominovat. Pojďme si popsat ty, které jsou na vzestupu a budou hrát stále větší a větší roli. Asi není překvapení, že je většinou známe pod různými zkratkami jako jsou AI, RPA nebo IoT.

Umělá inteligence stále nenaplnila svůj potenciál

V současné době jen velmi málo pojišťovacích subjektů využívá plného potenciálu AI. Přesto zaznamenali pojistitelé v oblastech, kde úspěšně implementovali AI, významnou návratnost investic v různých formách. Například 65 % pojišťoven se domnívá, že investice do AI v oblasti zákaznického servisu splnily očekávání. 49 % se domnívá, že zlepšení v interním rozhodování rovněž splnilo očekávání, a 45 % říká totéž o inovacích v oblasti produktů a služeb.

Obecně lze využití AI rozdělit na dvě základní oblasti. První je rozpoznávací AI pro situace jako je čtení dokumentů, dokladů, rozpoznávání hlasu a nebo třeba analýza obrazu či videa s poškozenou nemovitostí či vozem.

Druhá velká doména AI je naopak zaměřena na čistě strategickou oblast – AI umí hledat příležitosti, vyhodnocovat úspěšnost a rizika jednotlivých pojištění a konkrétních segmentů ve zcela nových kontextech. Dalo by se říct, že se na pojišťovnu dívá tak trochu out-of-the-box. Ale tato druhá oblast je samozřejmě pro spoustu CEO a jiných ředitelů ještě ne zcela důvěryhodná. Svěřit rozhodovací nebo alespoň poradní hlas pro produktovou strategii umělé inteligenci je opravdu obrovský mentální posun a krok, který teprve všechny čeká.

Automatizace a virtualizace procesů

Robotická automatizace procesů (RPA), jak ji známe dnes, se vyvinula z řady technologií, jako jsou průmysloví roboti -asistenti. V současné době fungují jako roboti s jednoduchým kódem a provádí spíše základní rutinu. Tito roboti se mohou bezproblémově integrovat se staršími systémy a zefektivnit každodenní obchodní procesy. K dosažení tohoto cíle může RPA doplnit jakýkoli individualistický prvek pojišťovací činnosti, jako je upisování, správa pojistek, pojistné události a dodržování předpisů. Alternativně může být průkopníkem komplexní automatizace procesů vyžadujících minimální lidský zásah.

Tím, že spojí izolované systémy a optimalizují obchodní procesy, mohou pojišťovací agentury podpořit efektivitu na místní úrovni. RPA navíc provádí změny v minimálním čase, což generuje okamžitou hodnotu a udržuje určitou míru pružnosti.

hologram
Zdroj: 849356 na Pixabay

Blockchain a distribuovaná účetní kniha

Blockchain a distribuované účetní knihy (DLT) přinášejí větší bezpečnost, transparentnost a neměnnost operací. To je fakt, který nerozporuje skoro nikdo. Zároveň se ví, že právě pojišťovny jsou pro hackery jedním z lákavých cílů a kyber bezpečnost bude obecně v příštích letech velké téma, protože zločinci se v této sféře v podstatě profesionalizují a stávají se součástí nového druhu válčení – ať už jde o tzv. hybridní válku na úrovni států nebo klasický konkurenční boj na úrovni korporací.

Ale pojďme se vrátit trochu na zem. Poskytovatelé pojišťovacích služeb mohou využít technologii blockchain ke snížení administrativních nákladů, ověření plateb třetích stran a instalaci vrstvy ochrany před podvody. DLT se také může hodit při implementaci sledovatelnosti pro rychlé audity a inspekce.

Podle průzkumu provedeného společností MarketsandMarkets plánují pojistitelé nasadit taková řešení především pro: Identity management a detekci fraudu, smart kontrakty, platby, governance, řízení rizik a dodržování předpisů, správu reklamací.

Bez mobilu ani ránu – řešení mobility

Pojišťovací technologie vytváří distribuovanou infrastrukturu s centralizovanou databází. A protože společnosti již nejsou připoutány ke svým on-premise zařízením nebo technologiím, mohou konečně prozkoumat a zrealizovat řešení postavená na nejmodernějších architekturách, zejména cloudu.

V tomto ohledu bude cloudová architektura hrát větší roli při udržování dostupnosti informací s vysokým stupněm modularity, jak se od těchto aplikací očekává. Kromě centralizace dat mohou pojišťovny uvádět na trh agilní produkty a udržovat výpočetní a provozní škálovatelnost.

Mobilní aplikace vytvoří vhodnou půdu ke zlepšování zákaznické zkušenosti tím, že nabídnou pestrou škálu služeb – od správy pojistných událostí až po jejich vypořádání – to vše na dosah ruky zákazníka. Téměř 74 % pojišťoven sází na pohodlí založené na mobilních aplikacích, aby zvýšilo úroveň spokojenosti zákazníků, částečně tím, že zákazníkům usnadní kontaktování pojišťoven.

Zdroj: Andres Urena na Unsplash

Propojené sítě – všichni budou IoT

Budoucnost ukazuje na větší konektivitu, která přesahuje hranice smartphonů. Ať už se na to díváte z úhlu chytré domácnosti / chytrých zařízení nebo zvažujete případ telematiky, klíčový díl skládačky spočívá v propojených sítích. Internet věcí (IoT) jako takový zůstane i nadále jedním z nejvýznamnějších trendů v pojišťovacích technologiích.

Pojišťovny v různých segmentech, jako je život, auto, zdraví, mohou využít data z první ruky získaná z těchto sítí, aby lépe porozuměly klientům. Podniky by položily základy pro větší spokojenost zákazníků, lepší přesnost, lepší hodnocení rizik a několik dalších nehmotných přínosů, kromě nejzřejmější a kvantifikovatelné metriky – výnosů.

Totální digitalizace a zjednodušování

Nad všemi uvedenými trendy však vyčnívá jeden, který svým způsobem všechny ostatní zastřešuje. Spousta pojišťoven stále spoléhá na tradiční postupy, které se neobejdou bez spousty papírů a složitých smluv. Komplikovaných produktů a desítek jejich variant. A k nim je potřeba lidského překladače – pojišťovacího agenta.

Pojišťovací agenti určitě nezmizí, ale méně smluv, jednodušší produkty, snadnější registrace klientů a kompletní digitální komunikace a procesy, to je právě ta nejlepší obrana proti korovaniru a také konkurenci 🙂

Zdroj: insurancethoughtleadership.com

Další doporučené články

AXA XL nabízí pojištění „proti“ genAI

AXA XL nabízí pojištění „proti“ genAI

Společnost AXA XL chce pomoci firmám řídit rizika vyplývající z vývoje jejich vlastních modelů generativní AI (genAI). Řešením má být rozšíření...
8. 11. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce