Reklama

Trendy v e-commerce: Téměř dvě třetiny Čechů nakupují v e-shopech mobilem

19. 3. 2021 – | Doba čtení: 3 min

mobilní telefon

Mobilní zařízení hrají při nákupech na internetu stále významnější roli. Zatímco před dvěma lety nakupovala v e-shopech mobilním telefonem polovina Čechů, nyní na obrazovce mobilního telefonu či tabletu dokončí on-line nákup téměř dvě třetiny lidí. Potvrzují to data o platebním chování klientů České spořitelny.

Loňský rok byl z pohledu tržeb českých internetových obchodníků rekordní a zejména vlivem pandemie koronaviru vzrostl podle údajů APEK o více než čtvrtinu na 196 miliard korun. Z aktuální studie České spořitelny zaměřené na Trendy v e-commerce vyplývá, že ještě rychlejším tempem rostly platby kartou v e-shopech, které se v roce 2020 v průměru zvýšily o 46 %.

„Nákupy v internetových obchodech, které klienti dokončili platební kartou, vzrostly v uplynulém roce ve srovnání s rokem 2019 o čtvrtinu v letních měsících, a o 60 % v dubnu a 76 % v listopadu, kdy byla tuzemská ekonomika nejvíce uzavřena. Z dat České spořitelny za první měsíce letošního roku vyplývá, že meziročně platby kartou porostou obdobně jako během lockdownu loni na jaře. Za první dva měsíce roku 2021 platby kartou v e-shopech meziročně stouply v průměru  o 63 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny.

Loňský rok byl celosvětově pro odvětví e-commerce rokem zvratu a pandemie měla zcela zásadní dopad na maloobchodní a online prodej a s nimi související služby jako je skladování, logistika či IT. Vývoj se díky celosvětové pandemii extrémně urychlil a prodej zboží a služeb se logicky přesunul do on-line prostředí.

„Evropa patří k vyspělým e-commerce trhům, nicméně mezi jednotlivými zeměmi jsou velké rozdíly. Největší podíl lidí v Evropské unii nakupuje online ve Velké Británii, ve Skandinávii či Nizozemsku, nejméně v Bulharsku, Rumunsku a Itálii. Podle Eurostatu nakupuje v České republice na internetu 72 % obyvatel a řadíme se tak společně s Belgií, Irskem či Finskem do skupiny vyspělejších zemí,” doplňuje Radek Novák, analytik České spořitelny.

„Po celosvětových rekordních útratách v e-shopech v průběhu loňského roku může během letošního roku dojít ke zpomalení růstu. V ČR předpokládáme podobný vývoj jako ve světě, a to, že v letošním roce tržby on-line obchodů porostou meziročně přibližně o 15 %,” doplňuje Tereza Hrtúsová.

Jednodušší a bezpečnější potvrzování plateb
S rostoucím zájmem o nakupování na internetu se také zvyšuje počet klientů České spořitelny, kteří při placení kartou v e-shopech potvrzují platby dvoufaktorově, tedy pomocí jednoduché a bezpečné aplikace George klíč. Ta nahrazuje zastaralé přepisování potvrzovacích kódů v SMS.

„Požadavky klientů jsou stále náročnější a vyžadují nejen jistotu, že platba bude bezpečně realizována, ale zároveň vše proběhne rychle. Tento trend potvrzuje fakt, že téměř 70 % nákupů na internetu ověřují naši klienti pomocí aplikace George klíč. V současnosti má již tuto aplikaci pro dvoufaktorové ověření plateb na svém telefonu přes jeden milion klientů,” říká Jan Dachovský, expert na platební řešení v České spořitelně a pokračuje: „Sledujeme také rostoucí zájem klientů o využívání virtuálních platebních karet, které mají klienti uloženy v mobilním bankovnictví George a nepotřebují mít tak platební kartu u sebe fyzicky. Tento trend jde ruku v ruce s využíváním NFC plateb jako je Apple Pay či Google Pay v mobilním telefonu. Klienti, kteří mají jednu z těchto služeb ve svém mobilním zařízení aktivní, realizuje takto 70 % svých transakcí.”

Platební metody v českých e-shopech v roce 2020
I přes pandemii koronaviru nedošlo loni z pohledu preferovaného způsobu placení k zásadnímu obratu. Nadále je dle dat Heureka populárním způsobem placení dobírka. Tímto způsobem platilo při převzetí zboží 29 % Čechů, shodně (29 %) Čechů platilo za zboží přímo při jeho vyzvednutí v kamenné prodejně obchodníka. Platbu kartou na internetu využívalo 26 % Čechů. V menší míře Češi při placení využívají platbu bankovním převodem či skrze službu PayPal, apod. Významně ale vzrostl počet platebních transakcí při osobním převzetí od kurýrů nebo ve výdejnách zásilkových společností, a to meziročně podle dat České spořitelny o 67 %, během podzimu (od října do konce roku 2020) dokonce o 186 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019.

Zdroj: tisková zpráva

Foto: od Sara Kurfeß na Unsplash

Další doporučené články

Klarna vstupuje na český trh

Klarna vstupuje na český trh

Konkurence na české BNPL scéně opět vzroste. Klarna, přední světová společnost zabývající se zprostředkováváním plateb v oblasti elektronického obchodování, oznámila expanzi...
27. 9. 2022 – Doba čtení: 2 min
Fintechová mapa podzim 2022

Fintechová mapa podzim 2022

V našem nepravidelném přehledu fintechových společností bychom vám představili několik novinek. V první řadě přidáváme hned devět fintechů. Ne vždy se...
15. 9. 2022 – Doba čtení: 4 min

fintechcowboys

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce