O dírách v cashflow, investicích na P2P platformách, ale i tom, proč vyhrál právě název Zalep.to

30. 3. 2017 – | Doba čtení: 5 min

Na platformu Zalep.to jsme se těšili nejen u nás v redakci, ale velká očekávání byla i na straně investorů. Nakonec byla platforma spuštěna s drobným zpožděním, ale finální produkt stál za to. Víc o Zalep.to se dozvíte v naší recenzi, kterou jsme uveřejnili před několika dny.

Na Zalep.to jsem se těšila i osobně. Po dlouhé době přichází něco, co není určeno pouze pro retailového uživatele, ale pro podnikatele. Za platformou stojí Vašek Urbánek, Tomáš Hanáček a třetím zakladatelem je technologický partner Tomáš Dolejš. Do pražské restaurace The Pub v Nových Butovicích, kousek od nových kanceláři mladého fintechového startupu Zalep.to, dorazilo jen duo zakladatelů bez Tomáše Dolejše. Trojici doplnil Zdeněk Zenger, který je v Zalep.to zodpovědný za to, abyste se rychle a jednoduše dostali k tomu, co hledáte a zařídili to, co potřebujete.

Pokud se podíváme na naše dnešní hosty blíže, dozvíme se, že Vašek Urbánek strávil několik let v korporátu vymýšlením produktů pro malé a střední podniky. Hodně času věnoval komunikaci s nejrůznějšími institucemi, jako jsou Evropská investiční banka nebo různé fondy. Jak ale sám říká, nastal čas vystřídat strany, a tak začal s prací na vlastním produktu.

Druhým hostem našeho dnešního interview je Tomáš Hanáček. Tomáš a Vašek se poznali ještě v korporátu (pozn. redakce: Česká spořitelna) a sdíleli touhu založit svůj vlastní byznys.  A do třetice Zdeněk Zenger. Zděnek má za sebou několik úspěšných webových projektů a na Zalep.to ho lákala hlavně změna a přiklonění se k produktovému vývoji. Dle jeho slov však nebyl zajímavý jen přechod na produkt, ale i na úplně jiný segment, než byl doposud zvyklý.

Kluci, co vás vedlo k založení fintechového startupu?

Určitě to byla touha přinést na trh nový produkt, a tak realizovat svoje nápady. Dnes existuje na bankovním trhu produkt, kterému se říká faktoring. Je určen pouze větším firmám. Je složitý a netransparentní.

My jsme chtěli vytvořit produkt, který spojí malé firmy a investory a nebude pro to potřeba prostředníků. Nepovažujeme se však za faktoringovou společnost, protože jsme v mnoha směrech odlišní, spíše jsme vzali produkt postoupení pohledávky a ten zjednodušili. A pomocí moderních technologií jsme tento typ financování dokázali přinést i menším firmám.

Za platformou se ale skrývá i chuť realizovat věci pod svým jménem. Projekt, kde se nebudeme moci za něco schovat. A ať to dopadne dobře či špatně, jediný, kdo za to ponese odpovědnost, budeme my sami.

Jedna z prvních reakcí na Twitteru, poté, co jsme uveřejnili novinku, byla otázka na název. Proč tedy Zalep.to?

Problém, který naším produktem řešíme, je cashflow, konkrétně ten moment, kdy dojde k jeho propadu a vznikne vám díra, mezera. No a my tuto díru, anebo pokud chcete mezeru, pomáháme podnikatelům „zalepit“.  Jednoduše se dá říct, že odprodejem faktury vlastně zalepíte díru, no a proto Zalep.to. Uvědomujeme si, že tento název není tradiční, na druhé straně je zapamatovatelný a vyvolává emoce. A o to nám šlo. To jsme chtěli.

Tým Zalep.to

Můžete našim čtenářům v jednoduchosti popsat princip fungování portálu Zalep.to? Jakým způsobem můžu přihlásit pohledávku a co musí udělat investor, aby do pohledávek mohl investovat?

Pro živnostníka nebo malou firmu jsou dlouhé splatnosti faktur velkou zátěží. Představte si, že dostanete skvělou zakázku, ale splatnost faktury jsou tři měsíce. Což je pro menší firmy problém. Banky tento segment drobných podnikatelů efektivně podchytit nedokážou, a proto přichází Zalep.to. Naše platforma umožňuje jednoduše faktury s dlouhou splatností nahrát do systému a s určitou slevou je následně prodat. A na druhé straně pro investora je to možnost, jak v době dnešních nízkých úrokových sazeb takovouto fakturu koupit a získat zajímavé zúročení svých finančních prostředků v krátkém časovém horizontu.

V tuto chvíli je vaší nejdůležitější úlohou budovat důvěru mezi vámi a investory. Jakým způsobem zkoumáte důvěryhodnost pohledávek a jakým způsobem řídíte riziko?

V prvé řadě se snažíme investorům vysvětlit, že každá investice se váže s určitým rizikem. Jedním dechem ale dodáváme, že každou pohledávku velice pečlivě prověřujeme. Jsme mladá firma a řízení rizika je pro nás extrémně důležité. Dlouho jsme s týmem pracovali na našem scoringovém modelu a procesech, kterými hodnotíme jednotlivé pohledávky. Dovolím si tvrdit, že tento proces je propracován do nejmenších detailů. Konzultovali jsem ho s množstvím odborníků jak z bankovní, tak i mimobankovní sféry. Nepoužíváme jen interní nástroje, ale využíváme i spoustu externích zdrojů.

Samotný proces prověření pohledávky máme rozdělen do třech kroků. V prvním kroku prověřujeme odběratele, ve druhém kroku toho, kdo danou pohledávku prodává, a ve třetím obchod samotný. Na základě všech těchto získaných informací stanovíme cenu, za jakou je možné pohledávku odprodat, potažmo za jakých podmínek je do ní možné investovat.

V budoucnu bychom chtěli vymyslet i produkt, který by umožnil jednu fakturu rozdělit mezi více investorů, a tak ještě lépe řídit riziko. Za současné legislativy je však toto řešení dost komplikované a administrativně náročné.

Jak sám říkáte, každá investice je spojená s rizikem. Jakým způsobem vzděláváte/edukujete vaše uživatele?

Bezrizikové je nechat peníze na bankovním účtu. My se s našimi investory v ideálním případě chceme potkat, abychom jim vše řádně vysvětlili. V mnohých případech to ale z povahy našeho byznysu nejde, takže do maximální míry využíváme naše internetové stránky.

Pracujeme na nejrůznějších článcích. Zaměřujeme se jednak na osvětu ve firmách, protože v mnohých případech ani netuší, že tento typ financování existuje. Po vyzkoušení jsou však překvapeni jak je to jednoduché.

Na druhé straně si uvědomujeme, že naší povinností je i edukace investorů. Musíme jim vše a řádně vysvětlit. Upozornit na rizika.Toto je ale dost závislé na tom, jak moc s námi investoři budou či nebudou chtít komunikovat. Naše platforma disponuje i interním chatem, který je pro toto vhodný. Vše je jen na investorovi, jak moc s námi bude chtít mluvit. My jsem připraveni.

Jaké jsou vaše první dojmy po spuštění platformy Zalep.to? Co se povedlo a co naopak tak úspěšné nebylo?

Těší nás velké množství pozitivních reakcí, ať už na LinkedIN, tak i na dalších sociálních sítích. To, na čem teď musíme  pořádně zamakat, je obchod. Je potřeba přiznat, že vývoj produktu nás zbrzdil a odebral kapacity. Měli jsem se této části věnovat dříve, aby tam byl větší šrumec. Bohužel v malém týmu se musí striktně prioritizovat a obchod v danou chvíli tahal za kratší stranu.

Velkou radost máme z toho, že se nám povedlo poskládat naprosto skvělý tým. Podařilo se nám vytvořit tým velmi různorodý, který nám umožnil se na různé věci koukat různými optikami, a myslíme si, že to našemu produktu velmi pomohlo.

Platforma je venku asi měsíc. Vím, že investoři byli velmi netrpěliví a ještě před spuštěním webu jste podepsali několik obchodů. Jak si stojí Zalep.to dnes?

Ano, zájem byl velký už od začátku. Jsme ale opatrní, jde nám o dlouhodobí zdraví a rozvoj projektu. Za těch pár dní se prodali faktury v celkové výši 700 tisíc korun. Do konce roku bychom chtěli profinancovat faktury ve výši aspoň 100 milionů korun.

Vývoj platformy jste financovali z vlastních zdrojů. Budu moc dotěrná, když se zeptám, kolik to stálo?

Investovali jsem jednotky milionů korun (pozn. redakce: celkovou výši investice společnost Zalep.to odmítla zveřejnit).

Po vývojových nákladech tvořily právní náklady druhou nejvyšší položku v celém projektu. Je to dáno i povahou našeho obchodního modelu a typem produktu, který jsem se rozhodli nabízet. Byl kladen velký důraz na právní stránku celého projektu, kde jsme spolupracovali s právníky, kteří mají zkušenosti s P2P platformami.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Na jaké novinky se uživatelé můžou těšit? Je platforma už hotová?

Hodně nás těší, že se nám povedlo proces registrace téměř stoprocentně přetavit do online. V dnešní situaci administrativního zatížení a požadavků regulátora to nebyla vůbec jednoduchá věc. Až na jeden papírový formulář, který nám firma musí předložit, jsme schopni vše zařídit online (pozn. redakce: jedná se o plnou moc v případě, že je ve firmě více jednatelů, aby odprodej pohledávky nemuseli podepisovat všichni jednatelé).

I přes tento náš úspěch vidíme v samotném procesu příležitosti pro zjednodušování. Jak už jsem zmínil, už teď je naše registrace velice jednoduchá, nicméně chystáme technologii, kdy klient nebude muset vyplňovat téměř nic.

Dále chceme pracovat na zjednodušení procesu  pro naše stávající klienty, aby nemuseli donekonečna vyplňovat ty samé údaje, ale tam, kde to dává smysl, by jim naše platforma umožnila tato data jednoduše znovu použít.

Pokud jde o platformu jako takovou, tak ta nebude hotová asi nikdy, budou se totiž měnit zákony, bude se měnit prostředí, budou se měnit požadavky uživatelů a k vývoji se vždy něco najde.

 A co dlouhodobější plány? Kam až chcete Zalep.to dovést?

Plánů máme hodně (smích). Uvažujeme o několika dalších produktech, ale o tom bych teď nerad mluvil. Teď jsme vykopli jednu věc, které se musíme plně věnovat a dostat jí co nejdříve na trh mezi firmy a investory.

Vyčerpali jsme všechny otázky a nezbývá nám tedy, než poděkovat a popřát hodně úspěchů. Dotazy, poznámky a připomínky pište na náš učet na twitteru @fintechcowboys. Budeme se těšit.

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce