Reklama

Aplikace na sledování pokut si razí svoji cestu z Ukrajiny do Evropy

23. 5. 2022 – | Doba čtení: 7 min

Dnešním hostem redakce je Denys Dmytrov, zakladatel a majitel rozsáhlé a na Ukrajině velmi úspěšné mobilní služby Shtrafy UA. Jak složité bylo postavit fintech startup na Ukrajině s více než dvěma miliony uživateli, jaké má plány v Česku a jaké vidí příležitosti v digitalizaci Evropy – to jsou otázky, na které nám Denys dnes odpoví.

Denysi, povězte prosím, jak jste se ocitl v Česku?

24. února Rusko napadlo Ukrajinu a spustila se tam krutá válka. Pocházím z města Oděsa a jako jediný opatrovník svého nejstaršího syna jsem musel s celou svojí rodinou opustit rodné město a vycestovat do zahraničí. Projeli jsme velké množství zemí, ale nakonec zůstali v Česku. Máme tu totiž přátele, kteří nám pomohli obstarat bydlení, zajistit dokumenty, poskytli jazykovou podporu atd.

O podnikání na Ukrajině

Na Ukrajině jste podnikal co bylo předmětem Vašeho podnikání? Je ten byznys stále živý?

Ale ano, náš byznys na Ukrajině stále funguje. S týmem jsme vytvořili nejpopulárnější službu pro ukrajinské řidiče, Штрафы UA (Shtrafy UA). Nabízíme ji formou mobilní aplikace a umožnuje uživatelům kontrolovat a proplácet pokuty za dopravní přestupky. Navíc je v aplikaci možné sjednávat a koupit online povinné ručení, zelenou kartu a jiná pojištění vozidel. Aplikace také dokáže sledovat, vyhodnocovat a odměňovat řidiče za bezpečný a zodpovědný styl řízení.

Máme rovněž službu, která pro právnické osoby umožňuje online sledovat celé firemní flotily a platit za ně pokuty. Služba pomáhá dozvědět se o pokutách včas, dokud řidič příslušného auta ještě pracuje v podniku, a tím se vyhnout právním důsledkům nebo přeplatkům za pokuty. Automatická upozornění na nové pokuty chodí přímo řidičům nebo případně dalším pracovníkům organizace. Dnes již obsluhujeme dopravní společnosti, taxislužby, osobní a nákladní dopravu, a dokonce výrobní a distribuční společnosti.

Naše služba Shtrafy UA funguje od roku 2016 a v její databázi k dnešnímu dni evidujeme 2 miliony zaregistrovaných řidičů, někteří z nich jsou i z EU. Státní rozpočet Ukrajiny se za dobu existence této služby obohatil o více než 6 milionů EUR, které jsme jako zprostředkovatel pomohli vybrat na pokutách.

Co vás vedlo k tomuto nápadu?

Cesta k tomuto produktu trvala 5 let. Samotný nápad jsem dostal v roce 2012, kdy jsem obdržel písemné vyrozumění, že mé auto se zabavuje a je po něm vyhlášeno pátrání. Což mě vyděsilo k smrti, protože jsem si vždy zakládal na bezúhonném životě a nikdy jsem se nechtěl dostat do křížku se zákonem. Jak se nakonec zjistilo, celý problém způsobila ztracená písemná výzva adresovaná na místo, kde jsem v té době nebydlel. Ve finále se pokuta dostala do exekučního řízení, aniž bych vůbec tušil, že mám dluh.

Navedlo mě to na myšlenku, proč vlastně neexistuje služba, která by mě o celé záležitosti včas vyrozuměla. V té době jsem již podnikal v IT a téma automatizace a digitalizace procesů byla moje vášeň. Nicméně na policii se mi na můj dotaz, zda by existoval způsob, jak zpřístupnit údaje o pokutách, vysmáli a požádali mě, abych šel pryč.

Zdroj: Shtrafy UA

V roce 2016 se téma startupů stalo na Ukrajině velice módní. A mně se s mým nápadem podařilo přihlásit do akcelerátoru 1991 Open Data Incubator. Navazoval na zákon o otevřených datech (open data) pro veřejnou správu a zahrnoval také přístupy k administrativním pokutám. Doslova během pár dní jsem sestavil požadovaný tým a odjel na tři měsíce do Kyjeva, kde se ten program konal. A tím to celé začalo.

Jak složité bylo takovou službu postavit na Ukrajině, hlavně z hlediska dostupnosti veřejnoprávních informací a práce s osobními údaji?

V roce 2016 na Ukrajině proběhla reforma policie a jejích procesů. Díky tomu začali k proplacení pokuty nově vyžadovat její číslo a částku, jakékoliv další informace byly irelevantní. Tato změna nám hodně hrála do karet z hlediska práce s citlivými údaji.

Překvapivě jsme narazili na ministerstvu, které vymýšlelo milion důvodů, proč nám data o administrativních pokutách nezpřístupní. Vymlouvali se na chybějící rozpočet na implementaci, citlivost některých informací atd. Na žádost zúžit sadu hodnot jen na nutné (a vlastně už vůbec nikterak citlivé) odpovídali planými sliby. Dokonce na nás zkoušeli i podpultové nabídky ve stylu „něco za něco“: my vám přístupy, vy nám část výdělku. Takže v té době jsme tam moc nepochodili.

Ve finále obsahovala první verze mobilní aplikace jen jednoduchý formulář na zadání osobních údajů s možností provést platbu a e-mail s potvrzením o zaplacení. Ale i tak jsme během prvních tří dnů získali kolem 2000 registrovaných řidičů. Postupně jsme také rozšířili naši službu o možnost koupit povinné ručení online. Zodpovědné řidiče s bezpečným stylem řízení jsme odměňovali slevami na nákup pojištění.

Kdy se vám tedy povedlo napojit na otevřená data?

Celý chyták zpracování pokut na Ukrajině spočíval v tom, že policie dost často nesprávně párovala platbu, připsanou na účet Ministerstva financí, a pokutu, evidovanou v jejich systému. Ale naše služba Shtrafy UA byla schopná zajišťovat takzvané potvrzení O splacení dluhu. Což v reálu znamenalo osobní návštěvy našeho pracovníka na oddělení policie s vytisknutým seznamem plateb, který kontroloval položku po položce na měsíční bázi. Bylo to děsné, ale také jsme díky tomu vytvořili nátlak na správní orgány, aby se situací kolem oteveřných dat něco udělali – pracovníci policie žádali vedení, aby nám dali přístupy, které požadujeme 😀

Nakonec náš tým v roce 2020 pozvalo Ministerstvo vnitra do pracovní skupiny zaměřené na otevření a otestování API pro administrativní pokuty. Takže naše aplikace konečně byla schopná na základě SPZ a techničáku získat informace o evidovaných pokutách k vybranému vozidlu. Doteď zůstává dohledání pokut naším zlatým produktem – posunulo nás to z roviny startupu do stabilně výkonného podniku.

To znamená stabilní příjmy na čem vlastně aplikace vydělává?

V případě pokut nám uživatelé platí poplatek z každé vyřízené pokuty, případně si mohou u Apple telefonů zvolit model předplatného. V případě služby obsluhy flotil pro podnikatele se platí klasickým modelem měsíčního předplatného. U prodeje pojištění vystupujeme jako zprostředkovatel, takže si můžeme nárokovat odměny u pojišťovny. A systém na odměňování bezpečného řízení je naším sociálním projektem, kde jsme to my, kdo odměňuje naše zákazníky za poctivé a zodpovědné chování za volantem.

Zdroj: Shtrafy UA

Jak na to reagovala konkurence?

Samozřejmě jsme získali obrovský náskok, protože jsme na nové API byli nejlépe připravení. Nicméně ostatní hráči na trhu nezaháleli a také banky brzo rozšířily portfolio svých služeb o informace o pokutách. Následovala aplikace od Ministerstva vnitra, která navíc uměla zprostředkovávat pokuty z kamer na silnicích.

V čem obecně vnímáte přínos otevřených dat pro rozvoj Ukrajiny?

Po roce 2014 se na Ukrajině začaly provádět reformy státní správy. Jako jedna z prvních proběhla reforma v oblasti volného přístupu k datům, která patřila k docela populárním v jiných státech, obzvlášť v USA. Po prosazení nového zákona vláda všelijakými prostředky podporovala vznik nových digitálních produktů, využívajících právě otevřená data – aby měli dostatek praktických ukázek a referencí.

Jednou z nejlepších státních aplikací, které vznikly na vlně reformy, je Дiя (DIIA, akronym, který lze volně přeložit jako Stát a já, pozn. red.). Jsou to naši konkurenti, ale velice si jich vážím, protože ten nápad je skvělý. Jedná se o aplikaci, ve které si každý občan Ukrajiny sdružuje digitální podobu svých osobních dokladů, jako je občanka, cestovní pas, řidičák atd. Tato digitální podoba je akceptovaná na jakémkoliv úřadu jako plnohodnotný ekvivalent papírového nosiče. Například když mě zastaví policista, ukážu mu QR kód a on si o mně načte veškeré potřebné informace.  

O životě v Evropě

Ale zpět k vaší službě. Kde se teď nachází tým, který pracoval na vývoji aplikace?

Někdo vycestoval z Ukrajiny, někdo tam musel z pochopitelných důvodů zůstat. Ale doufám, že stát otevře humanitární cestu, aby IT specialisti mohli také vycestovat. Jsem přesvědčený, že ajťák je mnohem užitečnější tady v bezpečí, kde může pokračovat ve své práci a zajišťovat veškeré informační potřeby, než na přední linii se zbrání v ruce nebo někde ve sklepě. Nicméně i mezi nimi je řada patriotů, kteří se dobrovolně přihlásili do války.

Jaké plány máte v Evropě? Skoro to vypadá, že podstupujete nucenou expanzi svého produktu.

Shodou okolností jsme už v roce 2021 začali připravovat expanzi, měla odstartovat na podzim roku 2022. Pro tento účel máme tým ve Španělsku, který zabezpečuje běh naší infrastruktury a také se zabýval dolaďováním některých detailů nutných pro vstup na evropský trh. Například jsme vyřešili soulad s GDPR, takže veškerá uložiště dat máme na evropských serverech. Také jsme upravili architekturu produktu, aby byl lépe škálovatelný. Nicméně realizace plánu se nám po 24. únoru nechtěně zrychlila a aktuálně tady osobně provádím práci, kterou jsme původně plánovali udělat v klidu v létě.

Jaký byznys model plánujete pro Evropu? Přece jen je to produkt šitý na míru Ukrajině.

My jsme se snažili vyvinout náš produkt kvalitně jak z hlediska procesů, tak i z hlediska architektury. Proto máme v ruce produkt, který lze lehce upravit pro potřeby dalších zemí. Co se týče byznys modelu distribuce – nad touto otázkou poslední dobou usilovně přemýšlíme a já se osobně díky tomu, že se tady setkávám s řadou potenciálních partnerů a investorů, postupně dostávám k finální představě o způsobu, jakým bychom chtěli v Evropě nabídnout naše produkty.

S největší pravděpodobností půjde o formu franšízy, kde my budeme poskytovat hotový nástroj, pomocí kterého může jakýkoliv podnikatel vybudovat vlastní byznys. V Evropě již máme založenou společnost, které patří práva na veškeré naše produkty a jež může vydávat licence na jejich využití – samozřejmě za příslušný licenční poplatek.

Chcete nabízet balík služeb – pokuty, řízení, pojištění – jako celek, nebo si může zájemce podepsat smlouvu jen na vybranou část?

Teď si myslím, že nápad vytvořit takzvaný kombajn služeb jako jednu aplikaci byla chyba. Během každé nové životní etapy našeho produktu jsme bojovali s myšlenkou, že by to chtělo vytvořit tři navenek nezávislé služby, ačkoliv uvnitř by mezi sebou samozřejmě i nadále technologicky spolupracovaly. Intuitivně jsme vnímali tento krok jako správný – ale chybělo nám odhodlání a brzdil nás strach přijít již o to, co máme. Aktuální situace nám k tomuto kroku dodala odvahu, takže jsme připraveni nabídnout jednotlivé produkty: vhodné jako samostatné řešení, nebo k začlenění do portfolia jiných služeb.

Plánujete kromě franšízy pokračovat ve vývoji vlastních produktů?

Nic nám nebrání se ve vybrané zemi stát odběrateli vlastní franšízy, platit licenční poplatky a rozvíjet produkt o další služby. Na Ukrajině vždy panovala taková představa, že technologie a zajímavá řešení k nám přichází z Evropy. Takže vize, že budeme firmou, která bude přinášet technologie z Ukrajiny do Evropy, mě dokáže hodně nadchnout.

Jako aktivní řidič na území Evropy narážím na jisté organizační problémy, pro nás příležitosti, o jejichž řešení můžeme portfolio služeb obohatit. Jsou to otázky parkování nebo třeba nákupu cestovních známek. Budeme rádi, pokud se nám podaří představit na tato témata zajímavá řešení.

Jak se vám zatím daří nabízet váš produkt v Česku a okolních státech?

Stojíme o navázání partnerství. Vím, jaké máme znalosti a zkušenosti a co můžeme České republice a Evropě nabídnout. Nepřišel jsem sem, abych prosil o bezplatnou pomoc, ale abych tady budoval dobré a užitečné produkty pro Evropskou unii.

A jsme rádi, že se to začalo postupně hýbat – vedeme jednání s některými místními podnikateli, ale také jsme zaznamenali zájem ze strany pojišťoven. Dostali jsme poptávku i z Polska. Zkoumáme trh v Německu. Každý den přináší svoje výzvy.

Jaký celkový přínos vidíte ve Vaší působnosti v Evropě?

Aktuálně do Evropy kvůli válce přicestovalo velké množství IT specialistů a ambasadorů, včetně části týmu, který pracoval na aplikaci Дiя. Přivezli své zkušenosti s vývojem, ale také s řešením všech možných problémů, kterým museli čelit. Takže věřím tomu, že naše působení tady pomůže nakopnout mnohem aktivnější digitalizaci procesů státní zprávy. Například vím, že k dnešnímu dni už je v italské Bologni nastartován startup na digitalizaci řidičských průkazů organizovaný Ukrajinci.

Denysovi a jeho týmu přejeme hodně úspěchů!

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min
Halving podle 2Bminer – rozhovor

Halving podle 2Bminer – rozhovor

Nezadržitelně se blíží další bitcoin halving, a proto jsme se spojili s těmi nejpovolanějšími a zjišťovali, jaký podle nich nastane další vývoj. Za...
25. 1. 2024 – Doba čtení: 2 min

Julia Gorbatiuc

má dlouhodobé zkušenosti z bankovnictví, ale v poslední době dává přednost práci pro start-upy

Další články autora