Banky versus start-upy – Roger a KB

23. 2. 2021 – | Doba čtení: 3 min

roger

V dnešním díle naší nepravidelné minisérie o spolupráci českých fintechů s českými bankami jsme vyzpovídali Adama Šoukala, CEO a spoluzakladatele platební instituce Roger, do které v loňském roce majetkově vstoupila KB. Tentokrát je ovšem třeba říct, že Roger patří mezi naše největší fintechy a tak to není úplně typický střet malého fintechu s velkou korporací 🙂


Kde se zrodila myšlenka, že by bankovní instituce mohla být Vaším investorem, potažmo partnerem?

Zafungovala nám pilotní spolupráce.

Proč zrovna Komerční banka?

Cítili jsme, že banka táhne za jeden provaz, má jednotný tým, který ji vede, a zákazníci jsou pro ni prioritou.

Jaké jsou výhody, případně nevýhody spolupráce start-upu / fintechu s korporátem velikosti Komerční banky?

V bankách je obrovská znalost a zkušenost. Pokud toho start-up nebo fintech umí využít, tak mu to ušetří spoustu chyb, peněz a času.

Banky kalibru KB mají obrovské báze klientů, takže i pár procent z celku, které začnou služby fintechu využívat, můžou znamenat zajímavý růst.

Další specifikum je reputace. KB má velmi dobrý brand a pro klienty je velký rozdíl z hlediska komfortu a důvěry jestli s ním mluví Roger jako součást skupiny KB nebo Roger jako stand-alone start-up. Finance jsou o důvěře a technologie je dnes samozřejmost.

Ta rizika jsou stejná jako v jakémkoliv korporátu. Je potřeba trávit hodně času s klienty, aby nebylo tolik času na „projednávání interních záležitostí“.

Když zalovíte v paměti, vybaví se vám konkrétní moment nebo událost, která Vás přesvědčila, že Komerční banka skutečně je ten správný partner pro Vás?

Jan Juchelka s Davidem Formánkem. Taky jsem měl možnost spolupracovat s Jitkou Haubovou a přišlo mi, že jestli banku vedou tito lidé, tak to nemůže dopadnout špatně.

Když porovnáme způsob fungování start-upu a korporátu a jejich firemní kulturu, myslíte, že toto spojení se projeví i v tom, že se jeden druhému více či méně přizpůsobí? Myslíte, že start-up na jedné straně se přizpůsobí některým pravidlům korporátu a banka na druhé straně se naučí být dynamičtější?

Zda se banka stává dynamičtější musí posoudit asi někdo jiný, ale každý nový produkt, zejména pokud se jedná o fintech, přináší vyšší míru digitalizace a většinou i dobrou user experience, což je pro banku obecně dobře. Taky je ho potřeba správně zařadit do produktového portfolia a nabídnout ho klientům, kterým bude sedět, takže je s tím nějaká práce a ta jak známo šlechtí.

Nemyslím si, že by se Roger nebo KB nějak přizpůsobovali jeden druhému. V Rogeru chceme růst a stavíme to na vstřícném a odpovědném přístupu ke klientům i lidem v týmu a v Komerční bance vnímám, že toto vidíme stejně.

Jakým způsobem a jak dlouho probíhaly „námluvy“?

Osobně jsem ve velké bance pracoval, takže jsem principiálně tušil co mě čeká. Ale pro někoho, kdo tu zkušenost třeba neměl možnost získat, se bankovní prostředí může jevit jako natolik konzervativní, že tu spolupráci vzdá. My jsme plný roll-out, tedy zařazení našeho produktu do portfolia služeb KB, rozjeli po 3 letech od prvního jednání o spolupráci. To je pro mladou rychle rostoucí firmu dlouho, ale mělo to tu výhodu, že když jsme podepisovali smlouvy, tak jsme myslím všichni měli velkou míru jistoty, že je spolupráce dobře odzkoušená a bude to fungovat.

Znamená majetkový vstup Komerční banky pro Vás nějakou změnu ve fungování, např. obchodního modelu?

Ne, Roger je naprosto samostatná jednotka. KB ani KBSS nemají výkonné funkce v managementu, na našem business modelu se nic nemění. Znamená to pro nás, že máme za sebou dobrý brand a dostatek likvidity, takže můžeme oslovit více klientů než doposud.

Jakým směrem se ubírá spolupráce s KB od majetkového vstupu? Jaké jsou další plány rozvoje / expanze?

Zařadili jsme naše produkty do portfolia produktů KB a to nám přináší spoustu nových příležitostí. Myslím, že zatím je ten zájem nad očekávání. Takže máme spoustu práce v ČR, ale něco se chystá.  Stay tuned!


Děkujeme Adamovi Šoukalovi za rozhovor a Rogeru přejeme hodně úspěchů.

S přípravou rozhovoru nám pomáhala Zuzana Hollmannová z kbsmart.cz

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.